همشهری آنلاین: محافل عربی و اسلامی در واکنش به اعلام اینکه رئیس جمهور آمریکا تصمیم نهایی خود را درباره انتقال احتمالی سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس گرفته است در زمینه تبعات این تصمیم به آمریکا هشدار دادند.

هشدار محافل اسلامی و عربی درباره اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ دبیرکل اتحادیه عرب روز یکشنبه به دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داد.

دبیرکل اتحادیه عرب به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به ترغیب افراطی گری و خشونت منجر می شود و به روند صلح بین این رژیم و فلسطینی ها کمکی نخواهد کرد.

جرد کوشنر داماد و مشاور نزدیک دونالد ترامپ روز یکشنبه در کنفرانسی که در واشنگتن برگزار شد اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا تصمیم نهایی خود را درباره انتقال احتمالی سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس گرفته است.

احمد ابوالغیط در قاهره در جمع خبرنگاران اعلام کرد « تاسف آور است که برخی بر اجرای این رویکرد بدون در نظر گرفتن خطراتی که می تواند برای ثبات در خاورمیانه ( غرب آسیا) و کل جهان داشته باشد اصرار دارند.»

ابوالغیط اعلام کرد اتحادیه عرب از نزدیک این موضوع را زیر نظر دارد و با مقامات فلسطینی و کشورهای عربی برای هماهنگی واکنش عربی در صورت دستور رئیس جمهور آمریکا به انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس در حال رایزنی است.

از دید وزارت امور خارجه آمریکا دونالد ترامپ به لحاظ نظری قرار است تا دوشنبه درباره تمدید دوباره تعلیق قانونی که از سال 1995 بر استقرار سفارت آمریکا در بیت المقدس تاکید دارد تصمیم گیری کند.

رؤسای جمهور قبلی آمریکا هر شش ماه این کار را انجام داده اند و ترامپ نیز نخستین بار ماه ژوئن این قانون را تعلیق کرد.

ابوالغیط گفت « تصمیم به انتقال پایتخت فقط به نفع یک طرف یعنی دولت اسرائیل و بر خلاف روند صلح است ».

اسرائیل بیت المقدس را به عنوان پایتخت « همیشگی و یکپارچه » خود تلقی می کند اما فلسطینی ها معتقدند شرق بیت المقدس باید پایتخت کشوری باشد که آنها قصد دارند تشکیل دهند.

جامعه بین الملل هرگز بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل و الحاق بخش شرقی آن را که سال 1967 اشغال شد به رسمیت نمی شناسد.

  • اردن نسبت به پیامدهای خطرناک انتقال سفارت آمریکا به قدس هشدار داد

ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن نيز در گفت و گوی تلفنی با 'رکس تیلرسون' همتای آمریکایی وی، نسبت به پیامدهای تصمیم 'دونالد ترامپ' برای انتقال سفارت آمریکا از 'تل آویو' به 'قدس'، هشدار داد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی اردن (پترا) گزارش داد: الصفدی در تماس تلفنی یکشنبه شب با تیلرسون، بر ضرورت حفظ وضعیت تاریخی و قانونی قدس و هر گونه تصمیمی که منجر به تغییر این وضعیت شود، تاکید کرد.

وزیر خارجه اردن در باره پیامدهای خطرناک هر تصمیمی برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به علت وضعیت ویژه مذهبی، تاریخی و ملی این مکان در میان فلسطینی ها، اردنی ها و جهان عرب و اسلام، هشدار داد.

الصفدی به پیامدهای منفی چنین تصمیمی در مورد تلاش های آمریکا برای دستیابی به صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها اشاره و تاکید کرد که اتخاذ چنین تصمیمی تلاش های صلح را با شکست مواجه می کند و منطقه را به بحران بیشتر سوق خواهد داد.

وضعیت قدس بزرگترین مساله حل نشده در نزاع بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها است.

کنگره آمریکا در سال 1995 میلادی مصوبه ای را تصویب کرد که به دولت آمریکا اجازه می دهد، سفارت این کشور را از تل آویو به شهر اشغالی قدس منتقل کند، اما در بندی از این مصوبه به روسای جمهوری آمریکا اجازه داده ، برای حمایت از منافع ملی انتقال سفارت به قدس را تا شش ماه به تاخیر اندازند.

بر این اساس روسای جمهوری آمریکا در سال های گذشته دستور تاخیر در انتقال سفارت را دو بار در سال امضا کرده اند و دونالد ترامپ نیز در ماه ژوئن گذشته نیز تاخیر در انتقال سفارت را امضا کرد.

دیپلمات ها و ناظران سیاسی انتظار دارند ترامپ در سخنرانی چهارشنبه آینده خواسته رژیم صهیونیستی را برای پایتخت قرار دادن قدس تایید کند.

به گزارش پترا، اردن همچنین خواستار نشست فوق العاده اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران شد تا راه های تعامل با هر تصمیمی که پایتختی قدس را برای اسرائیل تایید کند، بررسی کنند.

شرق قدس در سرزمین های اشغالی فلسطین قبل از آن که رژیم صهیونیستی در سال 1967 آن را اشغال کند، زیر نظر اردن اداره می شد.

رژیم صهیونیستی با امضای معاهده صلح با اردن در سال 1994 نظارت این کشور بر مکان های مقدس اسلامی در قدس را به رسمیت شناخت.

  • شهروندان بغداد و بصره برای محکومیت تصمیم ترامپ تظاهرات کردند

شهروندان بغداد و بصره و برخی دیگر از شهرهای عراق در واکنش به تصمیم 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن 'قدس' به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی، روز دوشنبه تظاهرات اعتراض آمیز برپا کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تظاهرکنندگان عراقی با شعار 'القدس لنا' و 'القدس عاصمه فلسطین' (قدس پایتخت فلسطین است) و لگدمال کردن پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی، خشم خود را نسبت به رویکرد ترامپ به سرزمینهای اشغالی ابراز کردند.

در میدان 'آزادی' در مرکز بغداد، این تظاهرات تحت تدابیر امنیتی شدیدی برگزار شد و نیروهای امنیتی عراق برای جلو گیری از هر گونه حادثه احتمالی، تمامی خیابان های منتهی به محل تجمع اعتراض آمیز شهروندان بغداد را بستند.

در این تجمع اعتراض آمیز که به دعوت 'جریان صدر' عراق به رهبری 'مقتدا صدر' برگزار شد، حاضران با شعار 'مرگ بر آمریکا' و 'مرگ بر اسراییل'، حمایت واشنگتن و غرب از رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

این اولین تجمع اعتراض آمیز مردم بغداد و بصره و شهرهای جنوبی عراق در پی انتشار اخباری مبنی بر تلاش ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی است.

تظاهرکنندگان همچنین در اظهار نظرهایی تهدید کردند که با هرگونه تلاش برای قلمداد کردن قدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب اسراییل، برخورد می کنند و وعده تظاهرات گسترده تر دادند.

برخی از برگزار کنندگان تظاهرات امروز در بغداد، تهدید به حمله به سفارتخانه آمریکا در بغداد در صورت اقدام واشنگتن به برشمردن قدس به عنوان پایتخت رژیم غاصب اسراییل کردند.

بسیاری از کاربران اجتماعی از دیشب به طور چشمگیری در سطح شبکه های اجتماعی فعال شده و تحت هشتک 'القدس لنا'، حمایت خود را از قدس شریف و فلسطینیان اعلام کرده اند.

برخی منابع در آمریکا اعلام کردند که ترامپ رییس جمهوری این کشور قرار در سخنانی در روز چهارشنبه آینده، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناسد.

  • محمود عباس و هنیه خواستار تظاهرات فلسطینی‌ها در دفاع از قدس شدند

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تماسی تلفنی برقرار کرد و در جریان این تماس دو طرف بر ضرورت مقابله با اقدامات آمریکا درخصوص قدس تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماسی تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس متعهد شد اقداماتی مهم در صورت اجرایی شدن تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش به قدس انجام دهد.

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که عباس و هنیه بر ضرورت برگزاری تظاهرات مردم فلسطین در هر مکان در روز چهارشنبه به منظور نشان دادن خشم و مخالفت‌شان نسبت به تصمیم آمریکا توافق کردند.

احتمال می‌رود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طی روزهای آتی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد.

دو طرف همچنین بر سر ضرورت قدم برداشتن در مسیر آشتی و تحقق یکپارچگی ملی و نیز بر سر ضرورت اجرای توافقنامه‌های امضا شده به ویژه توافقنامه قاهره در سال 2011 میلادی در سایه خطرات پرونده ملی فلسطینی توافق کردند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بر ضرورت تجمیع تلاش‌های رسانه‌ای، پرونده‌های ملی و توقف هرگونه تنش یا جنگ رسانه‌ای داخلی تاکید کردند.

در همین راستا، اسماعیل هنیه طرح‌های آمریکا درخصوص قدس را "بسیار خطرناک" دانست و از فلسطینی‌ها خواست تا برای مقابله با این رویکردهای آمریکا درخصوص قدس که باعث نابودی روند صلح می‌شود، به طور یکپارچه عمل کنند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اخیرا سلسه تماس‌هایی با رهبران منطقه جهت بررسی پیامدهای به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا و انتقال سفارت واشنگتن به آنجا برقرار کرد.

کد خبر 391487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha