پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخلاف بسیاری از بیماری‌ها، مننژیت در منزل، از طریق مشاوره‌ی تلفنی با پزشک معالج کودک یا استفاده از درمان‌های خانگی و داروهای گیاهی بهبود پیدا نمی‌کند

مننژیت

‌حتي اسم مننژيت هم مي‌تواند پشت هر پدر و مادري را از ترس و نگراني بلرزاند؛ بيماري‌اي که باعث التهاب و عفونت پرده‌هاي اطراف مغز و نخاع مي‌شود و مي‌تواند آن‌قدر شرايط سلامتي يک کودک را به خطر بيندازند که حتي او را تا مرگ پيش ببرد.

با اين حال اين بيماري اگر به سرعت و به‌درستي تشخيص داده شود قابل درمان و کنترل است و عارضه‌ي خاصي هم ممکن است به‌جا نگذارد.

اما مشکل اين‌جاست که خيلي وقت‌ها علائم اين بيماري با سرماخوردگي اشتباه گرفته مي شود و کودک خيلي دير به بيمارستان يا مراکز درماني مي‌رسد. در ادامه مي‌توانيد نکات کليدي را درباره‌ي علائم، تشخيص و درمان اين بيماري بخوانيد.

  • مننژيت چيست؟

به التهاب غشاهاي اطراف مغز يا نخاع مننژيت مي‌گويند. مننژيت به خصوص مننژيت باکتريايي مي‌تواند ادامه زندگي فرد را به خطر بيندازند، چون باعث تخريب و آسيب دائمي مغز و مشکلات عصبي مي‌شود.

التهابي که باعث به وجود آمدن مننژيت مي‌شود نتيجه‌ي مستقيم آلودگي باکتريايي يا ويروسي است. به طور طبيعي مننژيت باعث بروز تب، خونريزي و پايين آمدن توانايي‌هاي مغز مانند فکر کردن مي‌شود اما معمولاً تشخيص اين علائم در کودکان خيلي ساده نيست.

  • چه عواملي باعث بروز مننژيت در کودکان مي‌شود؟

باکتري‌ها و ويروس‌ها مهم‌ترين عوامل ايجاد مننژيت در کودکان بوده و در هر دو حالت واگيردار است. علاوه بر اين مننژيت در کودکان مي‌تواند نتيجه‌ي انتشار عفونت در نواحي مجاور باشد، مانند التهاب و عفونت گوش يا سينوزيت.

همچنين عفونت ممکن است در هر شرايطي به دليل يک ضربه به سر يا هر گونه جراحي در اين ناحيه ايجاد شود.

اگرچه مننژيت باکتريايي شايع‌تر از مننژيت ويروسي است اما در طول فصل‌هاي گرم سال به ويژه در تابستان احتمال ابتلاي کودکان به اين نوع مننژيت بالا مي‌رود.

در موارد نادر هم مننژيت مي‌تواند به دليل مصرف دارو يا لوپوس ايجاد شده باشد که البته در اين حالت واگير ندارد و از فردي به فرد ديگر منتقل نمي‌شود.

  • مننژيت در کودکان چه علائمي ايجاد مي‌کند؟

کاهش دريافت مايعات، تغذيه‌ي نامناسب، تهوع و استفراغ، خونريزي، بثورات پوستي، سفت شدن گردن يا درد در ناحيه گردن، افزايش تحريک‌پذيري، تشنج، کاهش دماي بدن، شوک، افت قند خون، زرد شدن پوست و سردرد.

در مواردي که کودک به مننژيت ويروسي مبتلا شده باشد علائمي شبيه آنفلوآنزا را تجربه مي‌کند از جمله درد عضلاني، تب، سرفه، سردردو... .

  • چه زماني بايد به پزشک مراجعه کرد؟

اگر احساس کرديد که کودک شما يک يا چندين علامت از مجموعه علائم بالا را دارد بايد فوراً او را به پزشک يا مراکز درماني برسانيد.

مننژيت يک اورژانس پزشکي است و قطعاً براي شروع درمان اورژانس بيمارستان بهتر از مطب پزشک است.

برخلاف بسياري از بيماري‌ها، مننژيت در منزل، از طريق مشاوره‌ي تلفني با پزشک معالج کودک يا استفاده از درمان‌هاي خانگي و داروهاي گياهي بهبود پيدا نمي‌کند و حتي ممکن است جان فرزند شما را به خطر بيندازد.

بنابراين اولين قدم براي تشخيص و درمان اين بيماري مراجعه به پزشک است.

البته در بعضي از موارد پس از انجام تست‌هاي آزمايشگاهي و در صورت لزوم سي تي اسکن از سر، اگر پزشک مطمئن باشد که مننژيت به دليل يک عفونت ويروسي ايجاد شده، ممکن است کودک را از بيمارستان مرخص کند تا درمانش در منزل ادامه يابد.

در اين حالت استفاده از استامينوفن، داروهاي مسکن و ضد درد و همچنين نوشيدن آب و مايعات فراوان کمک‌کننده است.

  • چطور از ابتلاي کودکان به مننژيت پيشگيري کنيم؟

با وجود واکسن مننژيت تعداد مبتلايان به اين بيماري در سراسر دنيا کاهش پيدا کرده است. مرکز ملي پيشگيري از بيماري‌ها در آمريکا در سال 2014 در دستورالعملي جديد توصيه کرده است که واکسيناسيون مننژيت براي نوزادان و کودکان و نوجوانان تا 18 سال صورت گيرد.

منبع:همشهري بچه ها/ضميمه پدرومادرها

کد خبر 387836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha