مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتیجه یک پژوهش در دانشکده فنی جورجیای آمریکا نشان می‌دهد سرگردانی ذهنی در حین انجام کار لزوما بد نیست و حتی می‌تواند نشانه‌ای از هوش بالا و خلاقیت باشد.

پرش ذهن

براساس گزارش BBC، کریستین گدوین، يكي از محققان اين پروژه مي‌گويد اگر‌چه پرش ذهن ممكن است مستقیم بر انجام فيزيكي تاثیر منفی داشته‌باشد، اما درعين حال مي‌تواند در دراز مدت مفيد واقع شود،براي مثال مي‌تواند موجب تقویت مهارت برنامه‌ریزی برای آینده و توانایی حل مسئله شود.

به گفته محققان برخی از تحقیقات جديد اثرات مثبت سرگردانی ذهنی بر خلاقیت را نشان داده‌اند: یافته‌های پژوهش جديد نشان می‌دهد که میان پرش ذهن و خلاقیت، هوش و عملکرد رابطه مثبت معنادار وجود دارد.

اریک شوماخر استاد روانشناسی مي‌گويد ممکن است افرادی با ذهن سرگردان، ظرفیت مغزی بالایی داشته و قادر نباشند جلوی سرگردانی ذهنشان را بگیرند.

در این تحقیق عملکرد مغز 100 داوطلب با MRI بررسی شده است. در حين اسکن مغزی، شرکت داوطلبان برای 5 دقیقه روي یک نقطه ثابت تمرکز مي‌كردند. سپس این داده‌ها با میزان خلاقیت و نتایج پرسشنامه‌ای درباره میزان سردرگمی روزانه داوطلبان  مقایسه شد.

پژوهشگران دریافتند افرادي که به سرگردانی ذهنی بیشتری دچارند، خلاقترند و سیستم مغزی کارآمدتری از خود نشان مي‌دهند.

اما تحقیقات دیگر که رابطه میان کارکرد دانش آموزان و سرگردانی ذهنی را بررسی می‌کنند، نشان می‌دهند دانش آموزانی که با پرش ذهنی دست و پنجه نرم می‌کنند، در آزمون ورود به دانشگاه عملكرد چندان موفقي از خود نشان نمي‌دهند.

همچنین، نتیجه پژوهشي ديگر نشان می‌دهد که میان درک مطلب و پریشانی ذهنی در نوجوانان و بالغان ارتباط منفی معنی‌داري وجود دارد كه یکی از دلایل آن عدم تمرکز ذهن عنوان شده است.

کد خبر 388423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha