همشهری آنلاین: همزمان با برپایی نمایشگاه مطبوعات آرامگاه مخروبه دو شهید بزرگ مشروطیت یعنی میرزا جهانگیرخان شیرازی مشهور به صوراسرافیل و ملکالمتکلمین مورد بازدید احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات قرار گرفت.

دو روزنامه‌نگار شهید مشروطیت صاحب آرامگاه می شوند

در این دیدار که علاوه بر جمعی از خبرنگاران، شهردار منطقه و رییس بیمارستان لقمان هم حضور داشتند احمد مسجد جامعی با ابراز تاسف از وضعیت قبور این دو شهید برجسته مشروطیت و مطبوعات، خبر از اقدام عملی شهرداری منطقه و وزارت مسکن و شهرسازی با همراهی مدیریت بیمارستان لقمان الدوله برای ساخت آرامگاهی در شان این دو مبارز راه آزادی و عدالت داد.

مسجد جامعی در این بازدید تصریح کرد که وضعیت این قبور نسبت به بازدید قبلی بسیار بدتر شده و خواستار آن شد که با تغییر مدیریت شهرداری و به وجود آمدن فضای همکاری با وزارت مسکن در زمان کوتاهی عملیات بنای این آرامگاه آغاز شود.

آبادیان شهردار منطقه 11 نیز از اتمام فاز نخست طراحی این آرامگاه خبر داد و بر عزم شهرداری برای انجام این پروژه سخن گفت. رییس بیمارستان لقمان نیز با اشاره به موانعی که به دلیل حضور یک خانواده در محل و مشکلات مربوط به مالکیت آن تاکنون وجود داشته از علاقه مدیریت بیمارستان به همراهی و کمک در ساخت آرامگاه مناسب خبر داد.

در این دیدار همچنین سید فرید قاسمی پژوهشگر تاریخ مطبوعات در توضیحاتی به نقش جوانمردانه میرزا جهانگیرخان در ماجرای به توپ بستن مجلس و نجات جان میرزا علی اکبرخان دهخدا اشاره کرد و گفت این جوان معتقد 34 ساله اگر فداکاری نکرده بود ما امروز اثر گرانقدری چون لغتنامه دهخدا را نداشتیم. او با فعالیتی حدود 13 ماه در عرصه مطبوعات میراث گرانبهایی از شرافت و پایمردی برای اصحاب رسانه و مردم این کشور به جای گذاشت.

ملک المتکلمین و میرزا جهانگیر خان دو تن از فعالان جنبش مشروطه بودند که در جریان به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه دستگیر شدند و پس از اعدام پیکر آنها پشت دروازه‌های باغشاه انداخته شد. این اجساد توسط نزدیکان آنها در همان محل(محل فعلی) دفن شد. بعدها پیکر افراد دیگری از خانواده ملک المتکلمین از جمله فرزند و نوه او نیز در همین محل دفن شد.

شعری که مرحوم دهخدا برای میرزا جهانگیر خان صوراسرافیل سرود به یکی از مشهورترین مرثیه‌های ادبیات معاصر ایران تبدیل شد. شعری که به جوانی او و امید او برای پایان یافتن دوران سیاه استبداد اشاره دارد.

ای مرغ سحر چو این شب تار بگذاشت ز سر سیاهکاری ....

کد خبر 387095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha