همشهری آنلاین: مسایل فنی و حقوقی قرارداد احداث خط لوله صلح در دور تازه مذاکرات دو طرف ‌در اسلام آباد در دست بررسی است.

علی عسکری، مدیر روابط عمومی شرکت ملی صادرات گاز ایران به واحد مرکزی خبر گفت: در این مذاکرات که اواخر هفته گذشته آغاز شده است، هیات کارشناسی و مقام‌های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، ابتدا ‌نکات فنی قرارداد خط لوله را نهایی می‌کنند و پس از آن مذاکره درباره نکات حقوقی قرارداد را آغاز خواهند کرد.

وی افزود:حجت الله غنیمی فرد، نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح در این مذاکرات حضور دارد.

مذاکرات قبلی خط لوله صلح 18 و 19 آبان در تهران صورت گرفت و تقریبا متن قرارداد نهایی شد، ‌اما برخی موارد از جمله تعیین دقیق نقطه مرزی تحویل گاز صادراتی ایران به پاکستان باقی ماند که در مذاکرات جاری مورد توافق قرار خواهد گرفت.

احداث خط لوله صلح به منظور صدور گاز طبیعی از ایران به پاکستان و سپس به هند، از ابتدا قرار بود با حضور سه کشور ایران، پاکستان و هند صورت گیرد، اما چند دور اخیر مذاکرات،‌ بدون حضور مقامات هندی برگزار شده است.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، همواره از حضور طرف هندی در این مذاکرات استقبال کرده اند.

مساله اصلی مورد اختلاف میان هند و پاکستان درباره خط لوله صلح، تعیین میزان حق عبور یا ترانزیت گاز صادراتی ایران به هند از طریق خاک پاکستان است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر استقبال از حضور هند دز این قرارداد، ‌ تصریح کرده است برای احداث این خط معطل طرف هندی نخواهد ماند و در صورت تاخیر بیش از اندازه هند در مذاکرات، برای حضور مجدد این کشور باید مذاکرات جدیدی برای تعیین قیمت قرارداد با توجه به نرخ های جدید صورت گیرد.

در صورت امضای قرارداد خط لوله صلح میان تهران و اسلام آباد، صادرات گازطبیعی ایران به پاکستان از آذر 1392 آغاز خواهد شد.

صادرات گاز ایران به پاکستان، روزانه تا سقف 30 میلیون مترمکعب خواهد بود.

کد خبر 38572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز