شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید نشان می‌دهد آلودگی در سال ۲۰۱۵ علت مرگ ۹ میلیون نفر یعنی یک مرگ از هر شش مرگ در سال در جهان بوده است.

pollution

به گزارش هلث‌دی نیوز گزارش «کمیسیون آلودگی و سلامت نشریه لنست» آلودگی هوا عمده‌ترین عامل مرگ‌ومیرها است و با ۶.۵ میلیون مرگ‌ها مربوط به قلب و ریه ارتباط دارد.

آلودگی آب با ۱.۸ میلیون مورد مرگ عمدتاً به علت عفونت‌های معده‌ای- روده‌ای و انگلی ارتباط دارد. آلودگی مربوط به محل کار و آلودگی ناشی از سرب نیز سهمی در تلفات دارند و به ترتیب علت ۸۰۰۰۰۰ و ۵۰۰۰۰۰ مرگ در سال هستند.

دکتر فیلیپ لاندریگان، یکی از دو رئیس این کمیسیون گفت:‌«آلودگی فقط یک چالش زیست‌محیطی نیست، بلکه تهدیدی شدید و فراگیر است که بر بسیاری از جنبه‌های سلامت و بهزیستی انسان تأثیر می‌گذارد.»

لاندریگان که استاد دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینایی در نیویورک است، افزود:‌ » مسئله آلودگی نیازمند توجه کامل رهبران بین‌المللی، جامعه مدنی، متخصصان بهداشت و درمان و مردم در سراسر جهان است.»

 این گزارش در ۲۰ اکتبر در نسخه آنلاین نشریه پزشکی لنست منتشر شده است. تهیه این گزارش بیش از ۲ سال به طول انجامید و ۴۰ کارشناس بین‌المللی سلامت و محیط‌زیست در نوشتن آن دخیل بودند.

تقریباً همه مرگ‌ومیرها ناشی از آلودگی (۹۲ درصد) در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد. در کشورهایی که به سرعت در حال صنعتی شدن هستند- مانند بنگلادش، چین، هند، پاکستان، کنیا و ماداگاسکار مرگ‌های مربوط به آلودگی تا یک‌چهارم کل مرگ‌ومیرها را تشکیل می‌دهند.

چین و هند بیشترین مرگ‌های ناشی از آلودگی را به خود اختصاص می‌دهند یعنی ۴.۳ میلیون نفر.

کد خبر 385672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha