همشهری آنلاین: شرکت سوئیسی کلایم‌ورک پس از راه‌اندازی اولین نیروگاه جذب دی‌اکسید کربن از هوا در جهان،‌اکنون قصد دارد در ایسلند اولین نیروگاه انتشار منفی را تاسیس کند.

دی‌اکسیدکربن

براساس گزارش نيواطلس، گروهي بين‌المللي از دانشمندان براي سالها روي شيوه‌اي نوين براي تبديل دي‌اكسيدكربن به ماده‌ معدني جامد مطالعه مي‌كردند. پروژه‌اي كه كرب‌فيكس نام دارد و به كمك آن دي‌اكسيد‌كربن با آب پيوند خورده و به 700 متري عمق زمين تزريق مي‌شود. 

اين محلول دي‌اكسيد‌كربن در تماس با سنگ‌هاي بازالتي اعماق زمين به سرعت به مواد معدني كربني تبديل مي‌شود. در ابتدا دانشمندان تصور مي‌كردند شكل گيري مواد معدني كربني به صدها تا هزاران سال زمان نياز دارد اما پس از مدتي دريافتند پس از دو سال اين محلول به مواد جامد تبديل مي‌شود.

به گفته يورگ متر نتيجه آزمايش‌ها نشان مي‌دهد بين 95 تا 98 درصد از محلول دي‌اكسيد كربن تزريق شده در طول كمتر از دو سال تبديل به مواد معدني مي‌شوند.

فناوري كه طي سال‌هاي گذشته توسط اين شركت سوئيسي ايجاد شده‌است، مي‌تواند دي‌اكسيد كربن درون هوا را استخراج كرده و پس از تصفيه آن را به شركت‌هايي كه به اين گاز در سطح تجاري نياز دارند بفروشد.اولين نيروگاه اين شركت در زوريخ گازهاي جمع‌آوري شده را به گلخانه‌اي كه در مجاورت كارخانه قرار دارد خواهد فروخت.

کد خبر 385244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha