همشهری آنلاین: زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه بار دیگر با انتقاد از برخورد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با برجام گفت: این اقدام در حالی که آمریکا همچنان با موضوع هسته ای کره شمالی رو در رو است، یک پیام خطرناک ارسال کرد.

 وزیر امور خارجه آلمان: ترامپ درباره برجام پیام خطرناکی فرستاد

به گزارش ايرنا، گابریل در گفت وگو با شبکه رادیویی 'دویچلندفانک' گفت: نگرانی من این است که با نابود شدن برجام در حد یک موضوع مربوط به ایران باقی نمی ماند و بسیاری دیگر در جهان این مساله را در نظر می گیرند که آیا باید به سلاح هسته ای دست یابند و در این صورت فرزندان و نوه های ما در جهان بسیار خطرناکی بزرگ خواهند شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در سخنرانی خود درباره برجام اعلام کرد که توافق هسته ای با ایران را تایید نمی کند و بدین ترتیب اکنون کنگره آمریکا 60 روز زمان دارد تا در خصوص اقدام آمریکا در خصوص برجام تصمیم گیری کند.

گابریل گفت: چنانچه آمریکا (اجرای) برجام را متوقف کند یا تحریم های ایران را دوباره اعمال کند ، این مساله می تواند به افزایش قدرت 'تندروهای ایران' که مخالف مذاکره با غرب هستند، منجر شود.

وزیر امور خارجه آلمان از آمریکا خواست که امنیت متحدان و مردم خودش را به علت مسائل سیاستی داخلی به خطر نیاندازد.

به گزارش ایرنا ، گابریل جمعه شب نیز در واکنش به سخنرانی ترامپ درباره برجام و اعلام تحریمهای بیشتر آمریکا علیه ایران ، به خبرنگاران در برلین گفت : از دیدگاه ما این اقدامات نشانه خطرناکی است؛ چیزی که به هیچ وجه نباید روی بدهد این است که نشانه های امید ناپدید بشود.

وزیر امور خارجه آلمان با تاکید بر اینکه توافق هسته ای با ایران عنصر مهمی در متقاعد کردن کره شمالی در دست برداشتن از سلاح هسته ای است ، گفت: نابود کردن توافق هسته‌ای با ایران به این معنی است که دیگران به این نوع توافقها اعتماد نخواهند کرد و از این رو خطر این کار بسیار فراتر از ایران است.

گابریل تاکید کرد: ما در اروپا - آلمان، فرانسه و انگلیس - و اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای پایبند هستیم و خواستار حفظ آن هستیم.

ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود با این ادعا که از طریق همکاری با متحدان برای مقابله با فعالیتهای بی ثبات کننده ایران اقدام خواهد کرد ، اعلام کرد: ما قادر به تایید (اجرای برجام) نیستیم و این کار را نمی کنیم .

ترامپ گفت: با کنگره و متحدان برای پرداختن به نقایص برجام کار می کنیم اما در صورتی که نتوانیم به راه حلی برسیم؛ در این صورت توافق هسته ای پایان خواهد یافت . این توافق تحت مرور مداوم است و من به عنوان رئیس جمهوری می توانم در هر زمانی مشارکت آمریکا را لغو کنم.

این درحالی است که یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه با صدور بیانیه ای بار دیگر بر دسترسی کامل آژانس به اماکن مورد تقاضا در ایران و اجرای تمام تعهدات هسته ای ایران تاکید کرد و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: برجام یک توافق بین المللی با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت است و هیچ کشوری نمی تواند آن را لغو کند.

کد خبر 385166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha