رهبران فرانسه، انگلیس و آلمان، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه روسیه و نیز شماری از مقام‌های مهم کنگره آمریکا دقایقی و ساعتی پس از اعلام استراتژی رئیس جمهوری آمریکا در قبال برجام و ایران به آن واکنش نشان دادند و عمدتا بر حمایت خود از این توافق بین المللی تاکید کردند.

 حمایت جهانی از برجام  | واکنش ها به سخنان ترامپ

به گزارش ایرنا، این حمایت ها که بیانگر انزوای جهانی ترامپ در موضوع برجام بوده و حمایت ها از این توافق را نشان می دهد، چنان گسترده بود که به تیتر و خبر اول در فضای مجازی و اکثر رسانه های مهم بین المللی تبدیل شدند.

  • بیانیه مشترک سران فرانسه، انگلیس و آلمان در حمایت از برجام

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه جمعه شب (دیشب)، ساعتی پس از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، در بیانیه ای مشترک حمایت خود از برجام را اعلام کردند.

سران سه کشور امضا کننده توافقنامه هسته ای دراین بیانیه با تاکید بر پایبندی خود به برجام و اجرای کامل آن از سوی همه طرف ها، تصریح کردند که این توافق با منافع امنیت ملی کشورهایشان همسو است.

در این بیانیه آمده است: توافق هسته ای نقطه اوج 13 سال دیپلماسی و گامی بزرگ در تضمین عدم انحراف برنامه هسته ای ایران به سوی اهداف نظامی بود.

سه رهبر مهم اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزودند: برجام در قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تایید شد. آژانس بین المللی انرژی هسته ای به کرات پایبندی ایران به برجام را از طریق نظارت و راستی آزمایی طولانی مدت تایید کرده است.

به همین دلیل، ما دولت و کنگره ایالات متحده را ترغیب می کنیم که پیش از هر اقدامی، مثل بازگرداندن تحریم های رفع شده به واسطه توافق، که ممکن است برجام را تضعیف کند، پیامدهای آن بر امنیت آمریکا و متحدانش را در نظر بگیرد'.

  • موگرینی: هیچ کشوری نمی تواند به برجام پایان دهد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه شب تنها دقایقی پس از سخنرانی ترامپ درباره برجام، در واکنش به این سخنان تاکید کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد.

موگرینی در حضور خبرنگاران گفت: بیش از دو سال پیش در ژوییه 2015 (تیر 1394) کل جامعه بین المللی از نتایج 12 سال مذاکرات فشرده درباره برنامه هسته ای ایران به شکل برنامه جامع اقدام مشترک که مشتمل بر 104 صفحه با جزییات کامل فنی است ، استقبال کردند.

وی افزود: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشور خاصی تعلق ندارد و هیچ کشور خاصی نمی تواند به آن پایان بدهد.

موگرینی تاکید کرد: برجام یک توافق چندجانبه است که با قطعنامه 2231 شورای امنیت مورد تایید قرار گرفت و تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران بطور منحصرا برای مقاصد صلح آمیز است. جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای که کار می کند و نتیجه داده است را منحل کنیم.

  • روسیه: استفاده از زبان تهدیدآمیز در روابط بین الملل پذیرفتنی نیست

وزارت خارجه روسیه یکی دیگر از کشورهای امضاکننده توافق هسته ای 1+5 (برجام) با انتقاد از مواضع ضدبرجامی رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرد: تلاش برای اعمال اینگونه شیوه ها به عنوان راه حل مسائل سیاسی جاری دربرگیرنده منافع اساسی امنیتی کشورها، محکوم به شکست است.

ساعتی پس از ادعاهای ضدایرانی و ضدبرجامی دونالد ترامپ و بی توجهی به قرارداد برجام بین تهران و 1+5 از جمله آمریکا در سال 2015، وز ارت خارجه روسیه بیانیه مبتنی بر رد سخنان وی صادر کرد.

وزارت خارجه روسیه شامگاه جمعه در بیانیه خود اعلام کرد که در رابطه با راهبرد بیان شده توسط ترامپ در مورد ایران، مسکو تاکید دارد که استفاده از زبان تهدیدآمیز و خصمانه در مناسبات بین المللی پذیرفتنی نیست.

در ادامه بیانیه آمده است: چنین رویکردهایی (تهدیدآمیز) مربوط به گذشته است و با معیارهای زمان کنونی متمدنانه بین کشور همسان نیست.

  • نخست وزیر ایتالیا: حفظ برجام در جهت منافع مشترک است

پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا در واکنش به سخنرانی ترامپ درباره برجام، تاکید کرد که حفظ برجام در جهت منافع و امنیت ملی مشترک است.

نخست وزیر ایتالیا جمعه شب در واکنش به سخنان ضد ایرانی ترامپ در یادداشتی با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر عدم تایید پایبندی تهران به اجرای برجام نوشت: ایتالیا به نگرانی سران دولت ها و کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس برای پیامدهای احتمالی (تصمیم ترامپ) می پیوندد.

  • رهبر دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا: سخنان ترامپ سبک سرانه بود

نانسی پلوسی رهبر دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا جمعه شب در یک نشست خبری در واکنش به اظهارات ترامپ تهدید او به خروج از برجام را سبک سرانه و دور از خِرَد خواند.

وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا این تصمیم را برخلاف توصیه ها و هشدارهای جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور که بارها او را از چنین رویکردی برحذر داشته بودند، گرفته است.

  • رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: ترامپ قصد ندارد از توافق هسته ای خارج شود

سناتور باب کورکر رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا جمعه شب اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد ندارد واشنگتن را از توافق هسته ای خارج کند.

وی به خبرنگاران گفت که احتمالا ظرف دو هفته آینده طرحی قانونی را برای تغییر قانون آمریکا ارائه می دهد که مستلزم بررسی توافق هسته ای برای پرداختن به عیوب و کاستی های آن است.

  • واکنش دیگر سناتورهای آمریکایی

سناتورهای آمریکایی بلافاصه پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران توسط ترامپ، در حساب های توییتری خود واکنش های متفاوتی به این موضوع نشان دادند.

بن کاردین عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا نوشت: نوبت کنگره است که به جهان نشان دهد هر دو حزب حامی پایبندی آمریکا به تعهداتش، از جمله برجام هستند. ترامپ به اعتبار آمریکا و روابط آن توجه ندارد و می خواهد با امنیت ملی ما قمار کند.

دایان فینشتاین نیز اشاره کرد: تصمیم ترامپ برای تضعیف توافق هسته ای با ایران، بی پروا و غیرمسئولانه است؛ آژانس بارها پایببندی ایران به برجام را تایید کرده است.

کیرستن جیلیبرند نوشت: این اقدام کاملا سیاسی (ترامپ)، موضع آمریکا در جهان را تضعیف می کند. کنگره باید هر تلاشی برای بازمذاکره یک جانبه این توافق را رد کند و با متحدان برای تقویت آن همکاری کند.

الیزابت وارن نوشت: ملت های مسئول به توافق شان پایبند می مانند. رئیس جمهوری های مسئول امنیت، آمریکا را در اولویت قرار می دهند. اگر این رئیس جمهوری این کار را نمی کند، کنگره باید بکند.

شلدون وایتهاوس نوشت: رد توافقی که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پیشگیری می کند، گامی به سوی جهانی خطرناکتر است.

برنی سندرز اشاره کرد: رئیس جمهوری با امتناع از تایید توافق هسته ای اظهارات علنی مقام های امنیت ملی خود را نادیده گرفت.

تیم کین با بازنشر ویدیوی تایید برجام از سوی متیس، نوشت: توافق ایران ما را امن تر نگه می دارد. این را از من نپذیرید، از وزیر دفاع ترامپ بپرسید.

مگی حسن نوشت: رئیس ستاد ارتش و وزیران خارجه و دفاع (آمریکا) پایبندی ایران را تایید کرده اند. خروج از این توافق آمریکا را ناامن و موضع دیپلماتیک آن را تضعیف می کند.

تام اودال اشاره داشت: آژانس و سازمان های اطلاعاتی آمریکا پایبندی ایران را تایید کرده اند. متحدان ما از تصمیم خطرناک ترامپ حمایت نخواهند کرد. کنگره نباید برجام را نقض کند.

باب کیسی عضو ارشد کمیته مالی سنا نوشت: راهبرد ترامپ و طرح های قانونی (در کنگره) را بررسی خواهم کرد، اما از چیزی که ناقض توافق هسته ای ایران باشد حمایت نخواهم کرد.

  • دبیر کل سازمان ملل خواستار حفظ برجام شد

دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به سخنرانی ترامپ علیه ایران و برجام، در بیانیه ای با تاکید بر اهمیت برجام در منع اشاعه تسلیحات هسته ای و پیشبرد صلح و امنیت جهانی، ابراز امیدواری کرد که این توافق حفظ شود.

استفان دوژاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات روز جمعه ترامپ علیه ایران و برجام، در بیانیه ای بر موضع آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان در حمایت از برجام تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: دبیرکل بارها گفته است که برجام پیشرفتی مهم در تحکیم منع اشاعه تسلیحات هسته ای و پیشبرد صلح و امنیت جهانی است. وی به شدت امیدوار است که این توافق حفظ شود.

  • برنده جایزه نوبل 2017 تصمیم ترامپ را محکوم کرد

«کارزار بین المللی نابودی سلاح های هسته ای» (ICAN) که برنده جایزه نوبل صلح 2017 شد، جمعه شب در بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم رئیس جمهوری ترامپ برای رد برجام، تحریک به اشاعه تسلیحاتی است و دستیابی به توافق های بیشتر برای مهار تهدیدهای هسته ای را دشوارتر می کند.

  • مشاور سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با اشاره به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ و امتناع وی از تایید پایبندی ایران به برجام، گفت: تنها اصل سازمانی ترامپ مخالفت با اوباما است.

«بن رودز» که از مذاکره کنندگان برجام نیز بود، در پیام های توییتری خود از اقدام ترامپ در رد پایبندی ایران به برجام انتقاد کرد.

  • تیلرسون: برجام از بین نمی رود

رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از حمایت از توافق هسته ای دست می کشد، اما برجام را از بین نمی برد.

تیلرسون ساعتی پیش از سخنان ترامپ با اشاره به اینکه سرنوشت توافق به کنگره واگذار می شود، افزود: هدف این است که ما در برجام بمانیم، اما رئیس جمهوری قصد دارد (پایبندی ایران را) مورد تائید قرار ندهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب (به وقت تهران) سیاست جدید دولت خود در قبال ایران را اعلام کرده و گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند و تصمیم گیری درباره سرنوشت آن را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.

وی ساعت 12.45 دقیقه روز جمعه به وقت محلی (20.15 به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره از تریبون کاخ سفید اعلام کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از این سخنان در واکنش به آن گفت: آمریکا در توطئه های خود علیه ملت ایران تنهاتر از همیشه است.

وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا فراموش کرده است که تمام جنگ های منطقه ای را آمریکا به وجود آورده است.

کد خبر 385048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha