دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

محسن پیریایی: ۲سال قبل همه جمهوریخواهان در کنگره آمریکا با برجام مخالفت کردند. اکنون هم آینده برجام به نوعی در اختیار کنگره تحت سیطره همان جمهوریخواهانی قرار گرفته که خودشان به‌شدت تحت نفوذ جریان‌ها و شخصیت‌های صهیونیست ثروتمند ضدایران هستند و احتمال فراوانی وجود دارد که توافق هسته‌ای را به‌شدت در معرض آسیب قرار دهند.

برجام

در‌واقع، نفوذ سرمايه‌داراني مانند شلدون ادلسون، برنارد ماركوس و پل سينگر بر سياست خارجي ايالات متحده به‌خصوص در مورد ايران فقط به تأثير بر كاخ سفيد از طريق كمك 40ميليون دلاري به كمپين ترامپ خلاصه نمي‌شود.

اين سه سرمايه‌دار صهيونيست آمريكايي در انتخابات اخير كنگره 65ميليون دلار كمك مالي به نامزدهاي جمهوريخواه اعطا كردند و اين رقم، نيمي از كل كمك‌هاي مردمي به ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي سنا و مجلس نمايندگان براي حفظ اكثريت جمهوريخواهان در اين مجالس بوده است. به نوشته پايگاه خبري تحليلي لوبلاگ‌، همين سرمايه‌گذاري اصلي‌ترين انگيزه نمايندگان جمهوريخواه كنگره براي موضعگيري برضد‌برجام است و تصميم ترامپ براي سپردن مسئوليت تصميم‌گيري درخصوص بازگرداندن تحريم‌هاي هسته‌اي ايران و تلاش براي بازنگري يكجانبه در برجام به كنگره، اكنون آمريكا را در مسير نقض برجام قرار داده است.

جمهوريخواهان كنگره به‌شدت مديون حمايت‌هاي مالي‌اي هستند كه از طرف سرمايه‌داران يهودي- آمريكايي در قالب فعاليت‌ تشكيلات حمايت از جمهوريخواهان به نام بنياد رهبري سنا (SLF) و بنياد رهبري كنگره (CLF) از آنها به عمل مي‌آيد. در انتخابات سال 2016، اين دو ستاد با 140ميليون دلار سرمايه‌گذاري، بيشترين كمك‌هاي مالي را در اختيار نامزدهاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان و سنا قرار دادند. ادلسون، ماركوس و سينگر در كنار حمايت از ستادهاي انتخاباتي، ميليون‌ها دلار نيز در تأسيس انديشكده‌هاي جنگ‌طلبي مانند بنياد دفاع از دمكراسي (FDD) كه به‌شدت بر مداخله نظامي و اتخاذ مواضع شديد بر ضد‌ايران تأكيد دارند، هزينه كرده‌اند.

ادلسون‌كه همانند ترامپ از سرشناس‌ترين صاحبان كازينوها و مراكز سرگرمي در لاس‌ وگاس است در انتخابات اخير كنگره هم به 2ستاد انتخاباتي حامي جمهوريخواهان55ميليون دلار كمك كرده است. به نوشته نشريه صهيونيستي آروتز شوا، او از سال 2007تا 2011در حدود 140ميليون دلار در تشكيلاتي كه وظيفه‌اش برگزاري تورهاي مسافرتي جوانان يهودي- آمريكايي به سرزمين‌هاي اشغالي است، سرمايه‌گذاري كرده و به گزارش اسليت، فقط در سال 2006در حدود 25ميليون دلار به تشكيلات به‌اصطلاح حامي قربانيان هولوكاست كمك كرده‌است.

به نوشته نشريه پوليتيكو ممكن است ادلسون از طريق جان بولتون، نماينده اسبق آمريكا در سازمان ملل بر نطق ضدايراني اخير ترامپ كه در آن پايبندي ايران به برجام رد شد، تأثير گذاشته باشد.‌به نوشته لوبلاگ‌، پل سينگر، سرمايه‌دار يهودي، دومين حامي مالي ستاد انتخاباتي سناتور تام كاتن در انتخابات اخير سنا بوده است. تام كاتن به‌عنوان حامي طرح تغيير رژيم در ايران، يكي از 2سناتوري است كه طرح بازنگري در برجام را كه قرار است در روزهاي آتي در سنا به رأي گذاشته شود، تهيه كرده است؛ طرحي كه در آن از دائمي شدن محدوديت‌هاي برجام براي برنامه هسته‌اي ايران سخن به ميان آمده و ادعا شده چنانچه ايران به آژانس اجازه بازديد از تأسيسات نظامي خود را ندهد، ناقض برجام اعلام خواهد شد.

برنارد ماركوس نيز دومين حامي مالي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بعد از ادلسون محسوب مي‌شود كه در كنار 2.5ميليون دلار كمكي كه به ستاد جمهوريخواهان در انتخابات اخير كنگره كرده، تاكنون ده‌ها ميليون دلار هم به انديشكده‌هاي ضدايراني كمك مالي كرده است. اين سرمايه‌دار يهودي روسي‌الاصل پيش از اين در مصاحبه با شبكه فاكس، برجام و توافق با ايران را «تجارت با شيطان» خطاب كرده است.

ماركوس و سينگر از حالا كمك به ستادهاي انتخاباتي جمهوريخواهان در انتخابات آتي كنگره را آغاز كرده‌اند و از مجموع بيش از 11ميليون دلاري كه تاكنون براي كمك به ستاد جمهوريخواهان در انتخابات سال 2018جمع شده، 3ميليون دلار آن به تنهايي به وسيله اين دو نفر تأمين شده است. با اين تفاسير، به‌نظر نمي‌رسد تشخيص ميزان تأثيرگذاري صهيونيست‌ها بر مواضع ضدبرجامي كنگره آمريكا كار چندان دشواري باشد.

کد خبر 385955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha