شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

۳ روز بعد از بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپایی در پایان نشست لوکزامبورگ، نوبت به سران این اتحادیه رسید تا حمایت همه‌جانبه‌خود را از توافق هسته‌ای اعلام کنند.

مرکل

‌موج موضع‌گيري‌ها بر ضد‌ترامپ دقايقي بعد از سخنراني او در جمعه 2هفته قبل آغاز شد؛ زماني كه ترامپ با حمله به توافق هسته‌اي، پايبندي ايران به آن را تأييد نكرد و سرنوشت برجام را به تصميم كنگره حواله داد. حالا در كنار سران اتحاديه اروپا، 25 وزير خارجه پيشين كشورهاي اروپايي و آمريكا هم كنگره را براي حفظ برجام تحت فشار گذاشته‌اند.

دوشنبه گذشته وزيران خارجه 28كشور اروپايي بيانيه‌اي صادر و تأكيد كردند همه طرف‌ها بايد به توافق هسته‌اي پايبند باشند، روز پنجشنبه هم مقر اتحاديه اروپا در بروكسل ميزبان سران ۲۸ كشور عضو اتحاديه بود.پربان عامان، سخنگوي اين اتحاديه بعد از نشست سران اروپايي، ‌در صفحه توييتر خود نوشت كه رهبران اتحاديه اروپا موافقت كردند تا بر تعهد خود به اجراي توافق هسته‌اي ايران ادامه دهند.

در بيانيه اين اتحاديه آمده است كه سران اتحاديه اروپا توافق هسته‌اي ايران را ستون تلاش‌هاي انجام شده در راستاي كاهش تهديد هسته‌اي جهاني مي‌دانند. آنها همچنين ابراز نگراني كردند كه خروج از اين توافق مي‌تواند شانس تشويق كره‌شمالي به مذاكره در مورد برنامه هسته‌اي خود را از بين ببرد. روز پنجشنبه فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، آنگلا مركل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماكرون رئيس‌جمهور فرانسه بر لزوم پايبندي همه طرف‌ها به توافق هسته‌اي تأكيد كرد‌ند.

از طرفي آنگلا مركل اعلام كرد كه با ترزا مي، نخست‌وزير انگليس و امانوئل ماكرون، رئيس‌جمهور فرانسه ديدار كرده و همگي بر لزوم حفظ توافق هسته‌اي ايران تأكيد كرده‌اند اما وال‌استريت‌ژورنال مدعي شده كه سران تروئيكاي اروپايي در عين حال فشار بر ايران براي مقابله با فعاليت‌هاي موشكي‌اش را خواستار شده‌اند.

  • نامه 25وزير خارجه

در ادامه موضع گيري‌هاي بين‌المللي عليه ترامپ 25وزير سابق امور خارجه از كشورهاي مختلف جهان هم با ارسال يك نامه به رهبران كنگره آمريكا خواستار پايبندي واشنگتن به برجام و بقاي اين توافق شدند. در اين نامه كه به امضاي افرادي همچون «مادلين آلبرايت»، «يوشكا فيشر» و «اوبر ودرين» به‌ترتيب وزيران امور خارجه سابق آمريكا، آلمان و فرانسه و نيز همتايان آنها در كشورهايي مانند پرتغال، بلژيك و استراليا رسيده، آمده است:

خروج يكجانبه از برجام، اعتبار آمريكا را از بين مي‌برد و اين، پيامدهاي ناگواري براي امنيت و جايگاه آمريكا خواهد داشت. نگراني از سرنوشت برجام آنقدر بالا گرفته است كه وزير خارجه فرانسه و وزير خارجه انگليس در كمتر از يك هفته دو بار با همتاي ايراني تماس گرفتند و تعهد خود را بر برجام اعلام كردند، با اين حال رهبر‌معظم انقلاب روز چهارشنبه در ديدار با جمعي از نخبگان گفته بودند كه حمايت اروپايي‌ها از توافق هسته‌اي خوب است اما كافي نيست. ايشان تأكيد كرده بودند: اروپايي‌ها بايد از همصدايي با آمريكايي‌ها در مسائلي نظير قدرت دفاعي ايران و حضور ايران در منطقه بپرهيزند چرا كه ما مطلقاً هم آوازي اروپايي‌ها با زورگويي‌هاي آمريكا را قبول نمي‌كنيم.

  • آمانو: هيچ مشكلي در بازرسي‌ها نداريم

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد كه اين نهاد به‌عنوان ناظر بر اجراي توافق هسته‌اي 1+5و ايران هيچ مشكلي در بازرسي‌ها و نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران ندارد.يوكيا آمانو، دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از ديدار با وزير خارجه فرانسه در نشست بروكسل در رابطه با اعلام عدم‌پايبندي ايران به برجام از سوي ترامپ گفت: ما هنوز تغييري در رفتار ايران در اجراي برجام نديده‌ايم، آنها محتاط هستند و ما به راستي آزمايي برجام ادامه مي‌دهيم.

وي تأكيد كرد كه تهران به آژانس براي نظارت، دسترسي كامل به تاسيسات لازم را داده است.آژانس از زمان اجراي توافق هسته‌اي در سال 94، تاكنون 8بار پايبندي ايران به برجام را تأييد كرده است. ژان ايو لودريان، وزير خارجه فرانسه، روز پنجشنبه پس از ديدار با يوكيا آمانو گفت: اكنون به لطف آژانس هيچ نگراني در مورد اجراي توافق هسته‌اي نداريم. اين توافق به‌طور كاملا شفاف در حال اجراست و ما معتقديم ايران تاكنون به تعهدات خود در برجام پايبند بوده است.‌

کد خبر 385693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha