دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

درباره شخصیت، شیوه تصمیم‌گیری و سیاست دونالد ترامپ تحلیل‌‌های زیادی گفته و نوشته شده‌است.

تام کاتن

برخي او را فاقد اطلاعات، قدرت تحليل، منطق رفتار و سياستمداري غيرعادي مي‌دانند كه لقبي جز نادان برايش متصور نيست. برخي ديگر، او را كاسبي مي‌خوانند كه همه حرف‌ها و كارهايش حساب‌شده و براي رسيدن به نتيجه دلخواه است. در چنين فضاي مخدوشي، رفتار و گفتار كساني كه نزديك به او هستند و شمارشان اين روزها در واشنگتن چندان زياد نيست، مي‌تواند به شناخت بهترش كمك كند. طي هفته‌هاي اخير، 2 نفر از چهره‌هاي نزديك به رئيس‌جمهور آمريكا كه گفته مي‌شود طراح واكنش او به توافق هسته‌‌اي هستند، بيشتر شناخته شدند؛ نيكي هيلي، نماينده آمريكا در سازمان ملل و تام كاتن، سناتور جمهويخواه. اولي به‌عنوان وزيرخارجه بعدي آمريكا و جانشين ركس تيلرسون و همچنين نامزد بعدي حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح است. از تام كاتن هم به‌عنوان نامزد رياست سيا نام برده مي‌شود.

  • نيكي هيلي، سايه وزير خارجه

نيكي‌هيلي 45ساله، از اعضاي جنبش تي‌پارتي يا همان جناح معترض تندرو درون جمهوريخواهان ‌ و مورد تأييد سارا پيلين است كه از چهره‌هاي تندروي اين حزب به شمار مي‌رود. اين سياستمدار هندي‌تبار آمريكايي، قبل از پيوستن به تيم ترامپ، فرماندار كاروليناي جنوبي بود. او در سال2010 در مصاحبه‌اي با نيوزويك، از عبورش از موانع جنسيتي و نژادي در سياست آمريكا گفته‌بود. اكنون اما او يكي از اصلي‌ترين چهره‌هاي دولتي است كه نژادپرستانه‌‌ترين سياست‌ها و اظهارنظرات را دارد و رئيس آن دونالد ترامپ، به زن‌ستيزي و دست‌كم گفتن سخنان سخيف عليه زنان متهم است. نشريه آمريكايي پولتيكو نوشته‌است: تابستان گذشته در يك بعد از ظهر، هيلي با پيشنهادي به كاخ سفيد رفت. اين ديدار چند روز بعد از آن صورت گرفت كه ترامپ براي دومين‌بار از آغاز رياست‌جمهوري‌اش در سررسيد مهلت سه ماهه، برخلاف ميلش و با اصرار تيلرسون و متيس، وزراي خارجه و دفاع، پايبندي ايران به برجام را به كنگره اعلام كرده‌بود. در جلسه بعدازظهر تابستان هيلي با ترامپ، مك‌مستر مشاور امنيت ملي و مايك پنس معاون رئيس‌جمهور هم حضور داشتند. هيلي در اين نشست براي ترامپ توضيح داد كه چطور مي‌تواند دفعه بعد يعني در‌ماه اكتبر، عدم‌پايبندي ايران به برجام را اعلام كند. در هفته‌هاي بعد، هيلي در يك سفر به وين و يك سخنراني در مؤسسه آمريكن اينترپرايز، زمينه را براي اعلام تصميم ترامپ در‌ ماه اكتبر فراهم كرد.

  • سناتور پرنفوذ اين ‌روزهاي واشنگتن

تام كاتن سناتور 40ساله جمهوريخواه همان كسي است كه 2 سال پيش در نامه‌‌اي خطاب به ايران نوشت كه سياست خارجي باراك اوباما را جدي نگيرند چون رئيس‌جمهور بعدي ممكن است با يك چرخش قلم شرايط توافق هسته‌اي را تغيير دهد. اكنون او تلاش مي‌كند كه اين حرفش را به اثبات برساند. نشريه ويكلي‌استاندارد خبر داده‌است، چند روز قبل از سخنراني ترامپ و رد برجام، او در نشستي با مشاوران ارشد سياست خارجي و امنيت ملي‌اش در حضور آنها به كاتن تلفن مي‌زند و صداي او را روي بلندگو پخش مي‌كند. ترامپ از كاتن مي‌پرسد، چطور مي‌توان عدم‌پايبندي ايران به برجام را اعلام كرد؟ كاتن 5دقيقه فرصت مي‌خواهد و در اين مدت براي رئيس‌جمهور و مشاورانش كه در جلسه حاضر بودند، توضيح مي‌دهد. ترامپ بعد از اين سخنان، قانع مي‌شود كه تصميمش درست است. كاتن اكنون تندروترين سناتور آمريكايي است و از اين نظر جان مك‌كين و ليندزي گراهام را كنار زده‌است. او به‌دليل نزديك بودن به رئيس‌جمهور، اكنون از پل رايان، رئيس مجلس نمايندگان هم پرنفوذ‌تر است.

کد خبر 385954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha