یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

ابراهیم جلالیان: ‌سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک قبل از آنکه متوجه نکات منطقی مربوط به برجام باشد، بر پایه اتهام، دروغ و فحاشی نسبت به مردم ایران بنا نهاده شده بود.

دونالد ترامپ

همچنين سخنان وي نشان داد كه او بندهاي مربوط به «غروب برجام» را به‌درستي درك نكرده است. ترامپ در سخنراني خود دروغ‌هايي را درباره ايران طرح كرد؛ از مسئله افزايش حجم آب سنگين ايران گرفته تا حضور پسر اسامه‌بن‌لادن در ايران و يا همكاري ايران و كره شمالي براي دستيابي به بمب. اتهامات و شبهه‌افكني‌هاي ترامپ را در گفت‌وگو با دكتر امير ابوالفتح، كارشناس‌مسائل‌آمريكا بررسي كرده‌ايم‌.

  • رئيس‌جمهور آمريكا در سخنراني خود مدعي شده ايران در تدارك بمبگذاري در يك رستوران‌ ايالات متحده بوده است. او به چه موضوعي اشاره كرده. ترامپ با اين اتهامات به‌دنبال چيست؟

به‌نظر مي‌رسد ادعاي آقاي ترامپ، مربوط به حادثه‌اي بوده كه مربوط به سال‌ها قبل است. آنها سال2011 مدعي شدند جمهوري اسلامي ايران در تدارك ترور عادل الجبير در خاك آمريكا بوده است. او سفير وقت عربستان سعودي در واشنگتن بود و حالا وزير خارجه‌ سعودي‌هاست. آنها يك فرد را هم همان موقع در اين رابطه دستگير كردند اما آنچه مشخص است اينكه ايران به كلي از اين مسئله اعلام برائت كرده و آن‌را يك اتهام بي‌اساس خوانده. مسئولان كشورمان معتقدند‌ اين اتهامي است كه سناريوپردازان آن به‌دنبال مقاصد سياسي بوده‌اند.

  • اتهام ديگري كه آقاي ترامپ متوجه ايران دانست، مسئله نقض برجام توسط ايران با استدلال توليد بيش از 130تن آب سنگين بود. آيا ايران واقعا برجام را نقض كرده است؟

ببينيد، مسئول اعلام اجراي تعهدات دوطرف، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. آژانس 8نوبت پايبندي ايران به تعهداتش را اعلام كرده است. البته در گزارش‌هاي آژانس به مسئله بالارفتن سقف آب سنگين موجود ايران از 130تن هم اشاره شده كه بلافاصله كشورمان آن را براي فروش در بازار‌هاي جهاني آماده كرده و آن را از كشور خارج كرده است. اين توليد آب سنگين بيشتر از حد مجاز يك مسئله فني است و اصلا سياسي نيست. بخشي از آب سنگين ايران را خود ايالات متحده آمريكا از كشورمان خريداري كرده است. بخش ديگر هم به عمان منتقل شده است. بنابراين به اذعان كشورهاي عضو مذاكرات هسته‌اي و خود آژانس، ايران خطايي در اجراي تعهداتش نداشته است. ‌ اگر ايران ناقض برجام بود، شرايط ‌اينگونه باقي نمي‌ماند.

  • بخشي از اتهامات رئيس‌جمهور آمريكا متوجه انتظارات كشورش درخصوص سانتريفيوژ‌هاي ايران بوده است.آنها درخصوص سانتريفيوژهاي ايران چه انتظاراتي دارند؟

مشكلي كه آنها دارند با بخش تحقيق و توسعه ايران و نگراني از توليد نسل جديد سانتريفيوژهاست. ايران براساس متن برجام مي‌تواند در مدت زمان اجراي برجام بخش تحقيق و توسعه را درخصوص سانتريفيوژ‌ها ادامه دهد. ترامپ مي‌خواهد جلوي تحقيقات ايران را بگيرد.

  • درواقع آنها درخصوص بندهاي به‌اصطلاح «غروب برجام» نگران هستند. درست است؟

بله، دقيقا. ببينيد ما محدوديت‌هايي در برجام پذيرفته‌ايم از 5سال، 8سال، 15سال و 25سال. جدول زمانبندي دارد. آنها امروز مي‌گويند برخي از اين محدوديت‌ها نبايد با انقضاي مدت به پايان برسد، بلكه بايد دائمي باشد. مي‌دانيم كه اگر دو طرف به تعهداتشان عمل كنند، طبق برجام بعد از 8سال ايران مي‌تواند تصويب پروتكل الحاقي را به‌صورت دائم در مجلس به تصويب برساند. البته ممكن هم هست به تصويب نرسد. اين مسئله منوط به اين است كه آمريكايي‌ها هم در كنگره تحريم‌هاي هسته‌اي را كه تا الان معلق شده است، به‌صورت دائمي لغو كنند. ايران در اين صورت پذيرش برخي محدوديت‌ها را به‌صورت دائمي ممكن است بپذيرد اما تأكيد مي‌كنم منوط به شرايطي است كه ذكر شد. اما ايالات متحده به رهبري ترامپ ظاهرا درصدد است آنچه خود مايل است را تحميل كند.

  • ادعاي حضور پسر اسامه بن‌لادن رهبر القاعده در ايران و ادعاي حمايت‌ تهران از حوادث 11سپتامبر كه در اين سخنراني مطرح شد، آيا پايه و اساسي دارد؟

ببينيد درسال‌هايي كه آمريكا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروريسم حمله كرد، موضوعي مطرح شد كه يكي دو نفر از اعضاي القاعده براي فرار از مرزهاي ايران استفاده كرده‌اند. سر اين موضوع همان موقع كمي جنجال شد ولي توسط جرج بوش رئيس‌جمهور وقت از دستور كار خارج شد‌ چون مي‌دانند ايران حتي با القاعده مبارزه هم كرده است. تاكنون ادعاي آنها راه به جايي نبرده است.

  • ترامپ از همكاري احتمالي ايران و كره‌شمالي هم به زعم خود پرده برداشته است. اصلا ايران به‌دنبال بمب اتم مي‌رود؟

نمي‌دانم چرا آقاي ترامپ بعد از 9‌ماه كه از سمت رياست‌جمهوري‌اش مي‌گذرد، تازه ياد ادعاي همكاري ايران و كره‌شمالي افتاده است. اين را من به خوبي مي‌دانم كه اگر همكاري ايران با كره‌شمالي در موضوع مورد اشاره ترامپ واقعيت داشت تا به حال بارها آنها از آن استفاده تبليغاتي كرده بودند. سيستم‌هاي امنيتي آمريكا كارشان كشف همين مسائل است. ترامپ جمعه‌شب در سخنراني‌اش گفته كه مامور‌هاي امنيتي و اطلاعاتي‌اش را تازه مي‌خواهد مأمور كند تا جزئياتي از اين مطالب را براي او گزارش كنند. معلوم مي‌شود او دستش خالي است.

  • پاسخ به دروغ‌ اختلاف افكني ايران در منطقه

ايران و آمريكا 2 نگاه متفاوت به تروريسم دارند؛ ايران از جريان مقاومت دفاع مي‌كند كه آمريكا اسمش را مي‌گذارد تروريسم. آمريكا هم از نهضت‌هاي به‌اصطلاح آزاديبخش حمايت مي‌كند كه ايران به آنها مي‌گويد تروريسم. اما واقعيت آن است كه امروز همه دنيا مي‌دانند كه مبارزه ايران با داعش بوده كه اين گروه را به اين وضع كشانده است؛ اروپا به خوبي درك مي‌كند كه بخشي از امنيتي كه دارد را مديون مبارزه سپاه با داعش است؛ ضمن اينكه جمهوري اسلامي ايران به دعوت رسمي و قانوني سران سوريه و عراق به اين كشورها رفته و با آنها همكاري دارد. اين مسئله يعني اينكه اشكال‌ حقوقي و قانوني متوجه رفتارهاي ايران نيست.

کد خبر 385086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha