جمعه ۱۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: داریوش مهرجویی، در سال ۱۳۱۸ در تهران بدنیا آمد. او فارغ‌التحصیل رشته‌ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا بود که فعالیت در سینما را با کارگردانی فیلم "الماس ۳۳" آغاز کرد. داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ویلایشان در شهر کرج به قتل رسیدند.

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی زاده ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران،  کارگردان فیلم‌های مطرحی چون"گاو"، "هامون"، "لیلا"، "سارا"، "پری"، "مهمان مامان"، "بمانی" و "سنتوری" بوده است

داریوش مهرجویی برای فیلم گاو جایزه‌ مجمع منتقدان فیلم را از سوی دومین جشنواره ونیز ایتالیا گرفت. همچنین "گاو" بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران را در رای‌گیری منتقدان در سال ۱۳۵۱ شده است.

مهرجویی از جشنواره‌ فیلم فجر نیز سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلمنامه و کارگردانی را برای هامون،‌ سارا و پری تا کنون در کنار جوایز بین‌المللی‌اش گرفته است.

  • فیلم‌نگاری داریوش مهرجویی:

 الماس ۳۳ (۱۳۶۴)، گاو (۱۳۴۸)، آقای هالو (۱۳۴۹)،پستچی(۱۳۵۰)، دایره مینا (۱۳۵۳)، مدرسه‌ای که می‌رفتیم (۱۳۵۹)، اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵)، هامون (۱۳۶۸)، بانو (۱۳۷۰)،‌سارا(۱۳۷۱)، پری (۱۳۷۳)، لیلا (۱۳۷۵)، درخت گلابی (۱۳۷۶)، میکس (۱۳۷۸)، دختر دایی گمشده (۱۳۷۸)، بمانی (۱۳۸۰)،مهمان مامان (۱۳۸۲)، آسمان محبوب (۱۳۸۸)، نارنجی‌پوش (۱۳۹۰)، چه خوبه که برگشتی (۱۳۹۱)، اشباح (۱۳۹۲) و سنتوری ۲ (۱۳۹۵) را تاکنون ساخته است.

فیلم‌های او اکثرا با مسایل واقعی وسرنوشت بشر همراه بوده و نوعی روحیه‌اجتماعی در آن‌ها مطرح بوده است.

قتل

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ویلایشان در شهر کرج به قتل رسیدند.

آخرین بروزرسانی  Oct ۱۵, ۲۰۲۳ - یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲

کد خبر 38483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز