یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: مسعود بهنام در سال ۱۳۳۴ در شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود.

مسعود بهنام

وی تا کلاس پنجم دبستان در کرمانشاه زندگی می‌کرد. پدرش، کارمند اداره ثبت احوال بود. وقتی کلاس پنجم دبستان را تمام کرد، در پی انتقال پدر به شیراز او نیز به همراه خانوادگی به شیراز مهاجرت کرد.

مسعود بهنامبهنام دوره دبیرستان را در شهر شیراز سپری کرد و در همین دوران بود که به سینما علاقمند شد.

وی در همین زمان چند بار از شدت علاقه به فیلم دیدن از مدرسه فرار کرد و با بهرام دهقان که هم‌کلاسی‌اش بود، مجلات سینمایی را می‌خواند.

بهنام کار در سینما را همزمان با مدرسه شروع کرد و در چهار، پنج سال آخر فعالیتش در دانشکده، صدابرداری و صداگذاری تئوری و عملی رشته تخصصی صدابرداری بخش فنی دانشکده را هم تدریس می‌کرد.

وی سال 52 وارد مدرسه عالی سینما و تلویزیون شد و با صدابردارهای مختلف آشنا شد و با آنها همکاری ‌کرد و در سال 1354 از آنجا فارغ التحصیل شد.

بهنام اواخر سال 54 که در مدرسه استخدام شد، یک فیلم بلند داستانی به نام «با مرگ ماهی‌ها» به کارگردانی رضا آزادی را برای تلویزیون صدابرداری و صداگذاری کرد.

نخستین فیلمی که مسعود بهنام صدابرداری کرده فیلم «شبح کژدم» به کارگردانی کیانوش عیاری در سال 64 است. وی تا سال 71 که بخش صدا استودیو بدیع تعطیل شد، در آنجا بود و سال 73 استودیو بهمن را تاسیس کرد.

وی درباره استودیو بهمن می‌گفت: «استودیو بهمن یکی از دو فرزند من است. استودیو فرزند بزرگ‌تر من است چون دخترم تازه 14 ساله شده است.»

مسعود بهنام صدابرداری و صداگذار فیلم‌های مختلفی چون: شبح کژدم، آن سوی آتش‌، لنگرگاه‌، ماهی ،‌ روز باشکوه‌، تمام وسوسه‌های زمین‌، آخرین روز بهار‌، دادستان‌، دو نیمه سیب‌، نان و شعر‌، بوی خوش زندگی‌، عاشقانه‌، سفر به چزابه‌، براده‌های خورشید،‌ ساغر‌،‌ کمکم کن‌، کیسه برنج‌، بودن یا نبودن‌، زمانی برای مستی اسب‌ها‌، بوی کافور عطر یاس،‌ شب یلدا،‌ نیمه پنهان‌، متولد ماه مهر‌، شام آخر‌، کاغذ بی‌خط‌، نان و عشق‌ ،‌موتور هزار‌،دوئل،‌ واکنش پنجم و.... را در کارنامه دارد.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را هم در سال 1375 برای فیلم «براده‌های خورشید» از پانزدهمین جشنواره‌ فیلم فجر دریافت کرده است.

مسعود بهنام صدابردار و صداگذار سینمای ایران، شامگاه 6 بهمن ماه 1391 بر اثر سانحه‌ای در منزل مسکونی‌اش درگذشت.

کد خبر 199258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز