چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سید روح ‌الله حسینی ۴ اسفند ۱۳۵۷ در شهرستان خمین به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطۀ خود را در این شهرستان و در رشتۀ ریاضی و فیزیک به پایان رساند.

rouhollah hosseini

او در سال ۱۳۷۶ وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد و پس از کسب مدرک کارشناسی مترجمی از این دانشگاه در سال ۱۳۸۰، وارد دانشگاه تهران در رشتۀ زبان و ادبیات فرانسه شد.

او تحصیلات خود را در همین رشته و دانشگاه، با تمرکز بر ادبیات تطبیقی به پایان رساند. در سال ۱۳۸۷ به عنوان هیات علمی دانشگاه تهران، در دانشکدۀ مطالعات جهان، در گروه مطالعات فرانسه جذب شد و هم اکنون مدیریت این گروه را بر عهده دارد.

وی از سال ۱۳۸۴ تا کنون با مجلۀ فرانسوی زبان روو دو تهران نیز همکاری دارد و بیش از ۵۰ مقاله در زمینۀ شعر و ادب و سینمای ایران به چاپ رسانده است.

حوزۀ علاقه و تخصص او هنر و ادبیات فرانسه است. از جمله دروسی که در دانشگاه تهران تدریس می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- جامعه و فرهنگ اروپا، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
- جریان‌های ادبی و هنری در فرانسه، دانشکدۀ مطالعات جهان
- تاریخ معاصر فرانسه، دانشکدۀ مطالعات جهان
- روش تحقیق در مطالعات بین‌رشته‌ای، دانشکدۀ مطالعات جهان
- پژوهش، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی
- سینمای فرانسه، دانشکدۀ مطالعات جهان

وی همچنین در حوزۀ ترجمه، و به ویژه ترجمۀ شعر نیز فعالیت دارد و تاکنون شعرای معاصر فارسی‌زبانِ بسیاری را به زبان فرانسوی معرفی کرده است.

سید روح‌الله حسینی از سال ۱۳۸۸ تا کنون در هیات مدیرۀ انجمن علمی زبان و ادبیات فرانسه، و نیز در کمیتۀ تخصصی دانشگاه تهران در شبکۀ بین‌المللی دانشگاه‌های فرانسوی زبان جهان، عضویت دارد.

وی در آبان ماه سال ۱۳۹۲ به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی منصوب شد

همچنین دکتر ایوبی در سی‌ام فروردین ۱۳۹۴  طی حکمی وی را به عنوان مدیر اجرایی و دبیر شورای علمی مدرسه ملی سینمای ایران منصوب کرد.

کد خبر 236997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز