دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- فرانک عطیف: غلامرضا رمضانی که در سال ۱۳۳۹ در شهر اراک به دنیا آمد. وی از جمله کارگردانان کشورمان است و بیشتر در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارد.

ramezani gholamreza

او از دوران راهنمایی  با نمایش آشنا و در دوران دبیرستان با فراخوان گروه تئاتر تازه تاسیسی در  اداره فرهنگ اراک وارد گروه نمایش شد. در  سال ۱۳۵۳ در مسابقه‌های نمایشنامه نویسی  مدارس اراک نفر دوم شد و همان نمایش را در سال ۱۳۵۴ به کمک بچه های مدرسه به روی صحنه  برد.

رمضانی به گفته خودش در مسابقه‌های بین مدارس  همیشه حضور داشت. سال ۱۳۵۵ نمایش یوغ را به‌عنوان کار گروهی در مدرسه اجرا کرده بودند.

در همین سال  در نمایش  "لعبتک‌ها" (نویسنده و کارگردان  یعقوب شکوری)، بازی کرد. در نمایش (شطرنج) نیز سال ۱۳۵۶ بازی کرد. سپس برای تحصیل و ادامه زندگی به بندر عباس رفت  و در آنجا  با گروه تئاتر نخل بندرعباس آشنا شد.  

او در  نمایش پیر پاتلن وکیل (یک نمایش قرون وسطایی)   به کارگردانی سید محمدحسینی نامی  بازی  کرد و سپس با گروه  تئاتر نخل  دو نمایش  افعی طلایی  و شطرنج  را اجرا کردند.

اسفند ماه ۱۳۵۷ نمایشنامه  "بچه ها در اوج "را  به‌عنوان نویسنده و کارگردان به روی صحنه برد. این نمایش برای کودکان و نوجوانان اجرا شد  .  نمایش بچه ها در اوج  تا پایان  خرداد ماه  ۱۳۵۸  در مناطقی  چون جزیره قشم، جزیره هرمز، شهر حاجی آباد، (گچین) کشتی سازی خلیج فارس  و محله های مختلف بندر عباس نمایش داده شد.

رمضانی سپس تابستان ۱۳۵۸ به اراک بازگشت. او در مهرماه مجددا تمرین بچه ها در اوج را با  گروهی جدید در شهر اراک شروع کرد. در فصل زمستان (از اول تا پنجم بهمن ماه) نمایش بچه‌ها در اوج  توسط گروه تئاتر کوچک   به صحنه رفت و پس از آن  در شهر خمین و تهران چند اجرا داشت. در بهار سال ۱۳۵۹ نمایش بچه‌ها در اوج در نخستین جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان  که توسط یونسکو  در تهران برگزار می‌شد اجرا شد.

غلامرضا رمضانی آبان‌ماه ۱۳۵۹ نمایشنامه‌های "باد شده " و "طوفان" را نوشت و کارگردانی کرد و  بهمن ماه ۱۳۵۹ دوران خدمت سربازی‌اش آغاز شد.

در خردادماه ۱۳۶۰  در پادگان  بروجرد  نمایش "آمی و انی" و پس از آن نمایش  " گذرگاه " ‌را در بهمن ماه ۱۳۶۰  نوشت و کارگردانی کرد.

در بهار سال ۱۳۶۱ در تیپ ۴۰ سراب  نمایش"رهگذران" را با سربازان  تمرین و در اولین جشنواره  تئاتر دفاع مقدس دزفول  شرکت کردند. این نمایش  جایزه اول نمایشنامه نویسی  را به خود اختصاص داد. در پائیز سال ۱۳۶۱نمایش  "رهگذران" ۲۰ اجرا در شهر ایلام داشت.

او  سال۱۳۶۲ در مجموعه "بچه های جنگ" به‌عنوان دستیار کارگردان در گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما مشغول به کار شد  و پس ازآن در سریال "بچه بلوچ" دستیار کارگردان  و بازیگر بود.

این کارگردان کودک و نوجوان در فیلم سینمایی " آن سفر کرده " ساخته احمد نیک آذر  که اولین فعالیت سینمایی رمضانی هم محسوب می‌شود، منشی صحنه بود. سپس در همین سال  به‌عنوان مدیر تهیه  فیلم " دونده " ساخته  امیر نادری،   قرارداد بست و تا اواسط سال ۱۳۶۳ با فیلم  دونده همکاری کردم.

سپس فیلمنامه ای برای فیلم کوتاه از او با نام  "آخرین تکلیف شب" در گردوه کودک و نوجوان  تصویب شد و در آبان‌ماه  سال ۱۳۶۳  کارگردانی فیلم " آخرین تکیف شب "را  انجام داد.

او در بهار سال ۱۳۶۴ دومین فیلم کوتاهش را بانام "دست من" ساخت. در همین سال مدیر تهیه فیلم سینمایی " گودال " ساخته محمد حسن زاده   بود و سپس  فیلم کوتاه  سومش را بانام "روزهای انقلاب " ساخت که ترکیب ۵ فیلم کوتاه  با نام‌های (سایه - لحظه ها- گریز - نفس صبح - یاران) بود.

رمضانی در سال ۱۳۶۵ علاوه بر دستیاری کارگردان  فیلم سینمایی "خبر چین"، فیلم کوتاه  "پسرک" را در بندر عباس برای گروه  کودک ساخت  و پس ازآن فیلم میان مدت دیگری  با نام "قایق شکسته"را نوشت و کارگردانی کرد. فیلم‌های کوتاه غلامرضا رمضانی   در جشنواره های فجر بخش مسابقه پذیر فته شد و به نمایش در آمد.

او  سال ۱۳۶۷ دستیارکارگردان  فیلم سینمایی "سکوت "به کارگردانی مرحوم "علی سجادی حسینی"  را در سابقه کاری اش دارد   و در سال ۱۳۶۸ مجموعه مستند سه قسمتی "اعتیاد" را کارگردانی کرد.

فیلمنامه "راز چشمه سرخ" نوشته این فیلمنامه نویس و کارگردان در سال ۱۳۶۹  تصویب شد. رمضانی آن را  برای تولید به مرحوم سجادی حسینی  واگذار کرد. او سپس سریال  هفت قسمتی "شاهدان کوچک"  را در سال ۱۳۶۹  برای گروه کودک ونوجوان کارگردانی کرد.

فیلم کوتاه " آب انبار "  یکی دیگر از کارهای اوست که در  در سال ۱۳۷۰  برای  حوزه هنری  ساخت. این فیلم در جشنواره فیلم  کودکان ونوجوانان  به‌نمایش درآمد. هم‌زمان  فیلم سینمایی راز چشمه سرخ  نیز در این جشنواره اکران شد و مورد تقدیر و استقبال  قرار گرفت.  

او در سال ۱۳۷۰ فیلم کوتاه "‌حبیب " را برای گروه  کودک ونوجوان ساخت. در سال ۱۳۷۱ با تصویب فیلمنامه  سینمایی" داوود  "که بعدا  نامش شد " عبور از تله ".

رمضانی همراه با   هنرمندان شهرستان اراک  شرکت تعاونی فیلم‌سازی را به‌نام "پوریا فیلم" تاسیس کردند که  با حمایت اداره  ارشاد  و بانک استان  برای تولدی فیلم وام گرفتند و به این ترتیب او  اولین فیلم سینمایی ‌اش را کارگردانی کرد.  

این فیلم در جشنواره دوازدهم فیلم فجر  به نمایش در آمد و کاندید بهترین کارگردانی فیلم اول شد.

سال ۱۳۷۳  فیلم عبور از تله  برنده  تندیس زرین  بهترین فیلم  و بهترین فیلم‌نامه از جشنواره پلیسی پیوند  که نیروی  انتظامی  برگزار کرد، شد و در آبان‌ماه  همین سال در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان نیز  مورد توجه قرار گرفت و جایزه بهترین صحنه آرایی را نیز به خود اختصاص داد.

در پائیز همان سال سریال ۳۰ قسمتی "بهاران دربهار"  و در پایان سال ۱۳۷۳ و اوایل سال ۱۳۷۴ سریال هشت قسمتی "آن شب در قطار" را کارگردانی کرد.

او در تابستان سال ۱۳۷۴  سریال ده  قسمتی "مدرسه مادر بزرگ‌ها" را ساخت. سال ۱۳۷۵  تولید دومین فیلم بلند سینمایی اش با نام "چرخ "شروع شد. این فیلم که محصول گروه کودک و نوجوان شبکه یک بود تا پایان سال ۱۳۷۶  مراحل فنی‌اش انجام و صداگذاری شد.

این کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان در سال ۱۳۷۶ سریال  ۳۰ قسمتی "فرزندم بزرگ شده" را ساخت. و در همین سال سریال دیگری با  نام "گالری ۹ "  را در ۱۵ قسمت کارگردانی کرد. نمایش نخست فیلم " چرخ " در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۷ بود.  

او اوایل سال ۱۳۷۸برای نمایش فیلم  چرخ   به کشور هند رفت و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حیدر آباد  هندوستان این  فیلم به‌عنوان فیلم برتر جایزه "فیل طلایی" را به خود اختصاص داد.

در جشنواره هند  تندیس زرین  منتقدان  هند و تندیس  زرین  داوران کودک و نوجوان جشنواره برای بهترین فیلم به مفهوم  مطلق  نیز به فیلم چرخ داده شد.  

این فیلم در سال   ۱۳۷۹  در جشنواره فیلم زلین در کشور  چک  جایزه اول را به خود اختصاص داد. کفش طلایی  و جایزه کلیسای  جهانی  را نیز  به  چرخ دادند. هم‌زمان در ایران کتاب سیمین  جشنواره  فیلم رشد (بیست و نهمین چشنواره فیلم رشد ۱۳۷۹)  برای بهترین فیلم آموزشی به فیلم چرخ اهدا شد. او درهمین ایام سریال ۵۲ قسمتی " سایه ها " را کارگردانی کرد که در گروه خانواده شبکه اول سیما پخش شد.

در تابستان سال ۱۳۷۹ جایزه مجسمه کریستال بهترین فیلم کودک  از جشنواره فیلم لوکاس در کشور آلمان  به فیلم چرخ  اهداشد. این فیلم  زمستان ۱۳۷۹ در دومین جشنواره فیلم کودک ونوجوانان کیف جایزه  پرنده آبی بهترین فیلم کودک و نوجوان اوکراین را به خود اختصاص داد.

  او در پائیز سال ۱۳۷۹ سریال ۲۶ قسمتی "‌ماه و سحر" را برای گروه کودک ونوجوان شبکه  اول ساخت، در سال ۱۳۸۱  سریال "دیوانه در شهر" را در ۱۴ قسمت برای شبکه دوم سیما نوشت و کارگردانی کرد.  

سال ۱۳۸۳ فیلمبرداری فیلم سینمایی بازی تمام  و در سال ۱۳۸۴ فیلم سینمایی "حیات" ساخته شد.

   او مهرماه ۱۳۸۴ جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از جشنواره کودک و نوجوان اصفهان برای فیلم  حیات گرفت و درهمین فصل (آبان‌ماه) جایزه تندیس زرین از جشنواره فیلم رشد یزد برای بهترین فیلم به حیات داده شد. همچنین فیلم  حیات  در بهمن ماه همین سال به‌عنوان فیلم افتتاحیه پنجاه و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش در آمد. فیلم  بازی  هم در کنار  حیات  در برلین در بخش مسابقه بود.

  سال ۱۳۸۵فیلم‌های  حیات و بازی در جشنواره  های مختلف خارجی شرکت کردند.

برخی از جایزه‌هایی که رمضانی برای فیلم حیات و بازی دریافت کرده است:

۱- جشنواره فیلم زلین (جایزه شهر زلین برای بهترین فیلم  (حیات)   )

۲- بهترین فیلم - بهترین فیلم از نگاه تماشاگر - بهترین فیلم از نگاه سیفژ - بهترین فیلم از نگاه منتقدین از جشنواره مونته ویدئو ( اوروگوئه ) برای  حیات

۳- بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان  در جشنواره فیلم حیدر آباد هند برای حیات

۴- جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه داوران جشنواره آمستردام (هلند) برای فیلم  حیات

۵-  برنده بهترین جایزه از جشنواره فیلم کودک ونوجوان مادرید برای  حیات

۶- بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نوجوان برای فیلم  حیات  از جشنواره فیلم کودک ونو جوان  روسیه سفید (بلاروس)    

۷- جایزه ویژه بهترین فیلم از جشنواره بوئنس آیرس  (آرژانتین) برای فیلم حیات

۸- جایزه بهترین فیلم کودک برای  بازی  از جشنواره فیلم کودک ونوجوان فرانسه

۹- بهترین فیلم کودک ونوجوان از جشنواره فیلم استانبول  برای  حیات

۱۰- جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برای فیلم حیات از سینه جونیور فرانسه  .

۱۱- جایزه دیپلم افتخار ویژه برای  حیات  از جشنواره فیلم تونس

حق نمایش فیلم حیات  به بیش از ده کشور دنیا واگذار شده و در سه کشور  کره جنوبی، هنگ کنگ و هند  اکران سراسری شد.

او در سال ۱۳۸۵ دو فیلم " قفل ساز " و "سبز کوچک" را به‌عنوان فیلم‌نامه نویس و کارگردان  برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  ساخت.

قفل ساز  در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و جوایز جنبی را گرفت و هر دو فیلم در بهار سال ۱۳۸۶ در جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان حضور داشتند.

قفل ساز  پروانه زرین برای بهترین فیلم و پروانه زرین  بهترین فیلم‌نامه از جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان  را به ود اختصاص داد.

سال ۱۳۸۶ جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان از فستیوال فیلم کودک در بولونیای ایتالیابه فیلم قفل ساز داده شد.

رمضانی در سال ۱۳۷۷  عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان بود.

او سال ۱۳۸۸ فیلم "همبازی "را نوشت و کارگردانی کرد. در اولین نمایش، این فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان پروانه زرین بهترین کارگردانی را کسب کرد.

صحنه ای از فیلم  همبازی

  همبازی

این کارگردان  سال ۱۳۸۸تله فیلم"مرگ عوضی"، سال ۱۳۸۹ تله فیلم"دم زری "، سال ۱۳۹۰ تله فیلم‌های"کلاس سوم ب"و"شب نشینی" راکارگردانی کرده‌است.

 او در سال ۱۳۸۸ داور بخش ویدیویی جشنواره فیلم فجر  و  داور فیلم کوتاه و مستند ایتالیا در جشنواره لاگو فیلم فستیوال ونیز بود.

در   سال ۱۳۹۰ جشنواره رشد، چهلمین دوره این جشنواره-فیلم حیات به‌عنوان بهترین فیلم چهل دروه جشنواره انتخاب شد.   همچنین عنوان‌های بهترین فیلم و بهترین بازیگر نوجوان چهل دوره جشنواره فیلم رشد نیز به این فیلم و بازیگر آن اختصاص پیدا کرد.

در سال ۱۳۹۰  همچنین در اولین دوره جشنواره فیلم کیش، فیلم "دم زری "به‌عنوان بهترین فیلم کودک و نوجوان انتخاب شد.

رمضانی در همین سال( ۱۳۹۰ ) به‌عنوان داور بخش اصلی " سینمای ایران " جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان (این جشنواره دوباره به اصفهان برگشت) در این جشنواره شرکت کرد. در همین دوره برنامه بزرگداشت او در جشنواره اصفهان برگزار  شد.

 در سال ۱۳۹۰ فیلم های "شب نشینی" و  "کلاس سوم ب " کاندید بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نویس جشنواره اصفهان شد و پروانه زرین ویژه هیت داوران را برای بهترین کارگردانی دو فیلم به غلامرضا رمضانی اهدا کردند.

 او سال ۱۳۹۰  سریال پانزده قسمتی " سیر وسرکه " را برای شبکه دوم ساخت که نوروز سال ۱۳۹۱ پخش شد و سال ۱۳۹۱ تله فیلم " عملیات کرکس " را برای گروه کودک و نوجوان سیما فیلم ساخت.

   متمم فعالیت‌ها:

در طول این سال‌ها  رمضانی هم‌زمان نوشته های فراوانی را برای صحنه و فیلم کوتاه نوشته است  که به عنوان‌های آنها در زیر اشاره می‌شود:

۱-نوشتن  نمایش  کودکان " بچه ها در خور "  در سال ۱۳۶۴ ؛ که در سال ۱۳۷۵و ۱۳۷۷  در جشنواره های مختلف کودکان به اجرا در آمده است.  

۲-   نوشتن نمایش  "روغن مار "  را در سال ۱۳۷۷  نوشته؛ که هنوز  اجرا نشده است.

۳-  نوشتن نمایش  صحنه  ای " بچه ها در کوه "  در سال ۱۳۷۸ ؛ که  در همین سال در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان  بم  اجرا شده است.

۴-  نوشتن  فیلم‌نامه  فیلم‌های کوتاه  " تردید "سال ۱۳۶۴ ، " مستاجر" سال۱۳۶۵؛ که توسط محمد حسن زاده ساخته شده است.

۵-  نوشتن فیلم‌نامه سریال "بر بال دوست " در هفت قسمت ؛ که در سال ۱۳۷۵توسط مسعود آب پرور ساخته شده است.

۶-    تدوین  فیلم کوتاه " مثل دریا "  در سال ۱۳۷۰  ۴۰ دقیقه ای؛   که توسط جواد ارشاد کارگردانی شده بود.

۷-   تدوین فیلم ۳۰ دقیقه ای " ساخت ایران" ساخته جواد ارشاد وفیلم ۸۰ دقیقه ای "سهند دریا " ساخته عبدالجبار دلدار  

۸-    برنامه ریزی  فاز اول فیلم " براده های خورشید " به کارگردانی محمد حسین حقیقی  

۹-  دستیاری کارگردان فیلم کوتاه " آرزوها " ساخته رضا فیاضی ( ۱۳۶۵ ) و دستیاری  کارگردان سریال "یک نسل و دوپدر " ساخته مینا تقوایی

۱۰-  نوشتن فیلم‌نامه سریال داستانی " قصه های آشنا "ساخته عبداله صادقی   

۱۱- نوشتن فیلم‌نامه سریال ۳۰ قسمتی " نو عروس " ساخته بیژن میر باقری

۱۲-  نوشتن برخی از قسمت های سریال " رستوران خانوادگی" ساخته حسین سهیلی زاده

۱۳-  نوشتن فیلم‌نامه فیلم تلویزیونی  "سایه روشن "ساخته عباس رافعی

۱۴-  نوشتن فیلم‌نامه فیلم تلویزیونی " سایه درخت توت " ساخته فرزین مهدی پور

۱۵- تهیه کنندگی  سریال تلویزیونی ۱۳قسمتی " اتاق فردا "  در شهرستان اراک

۱۶- نوشتن فیلم‌نامه فیلم سینمایی " سفر مرگ " ساخته حسن آقا کریمی

۱۷- نوشتن فیلم‌نامه فیلم تلویزیونی " کلاه بردار" ساخته حسن آقا کریمی

کد خبر 177353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز