در زمان ناصرالدین شاه و به دستور او تکیه‌دولت ساخته شد؛ بنایی زیبا برای برگزاری تعزیه و آیین‌های سوگواری امام حسین(ع).

اين بنا معماري خاصي داشت با سالني بزرگ براي نمايش در نزديكي كاخ گلستان. متأسفانه سال‌ها بعد، اين تكيه تخريب و در مكان آن بانك ساخته شد.

اين‌روزها اگر به نگارخانه لاله سر بزنيد، 32 عكس تاريخي نمايشگاه سوگواران (گزيده‌‌اي از عكس‌هاي تاريخي سوگواري محرم) را مي‌بينيد كه از تكيه‌دولت هم عكس‌هاي زيبايي آن‌جاست.

عكس‌هايي تاريخي از مردمان گذشته، زنان با چادرها و روبندهاي سفيد، مردان و پسران با كلاه‌هاي خاص، قفل‌زن‌ها كه طي مراسمي به بدن خود قفل مي‌زدند، مخالف‌خوان‌ها و موافق‌خوان‌هاي تعزيه و...

«محمدحسين سعلبي‌فر»، مدير نگارخانه‌ي لاله درباره‌ي اين نمايشگاه به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «اين‌روزها معمولاً نمايشگاه‌‌هايي با موضوع محرم برگزار مي‌شود كه بيش‌تر عكس‌هاي معاصر در آن‌ها به نمايش درمي‌آيد، از مراسم و آيين‌هايي كه در شهرهاي ايران برگزار مي‌شود.

ما سعي كرديم قدري به گذشته برگرديم و عكس‌هايي قديمي‌تر، از اين مراسم به نمايش بگذاريم. اين عكس‌ها متعلق به دوره‌ها‌ي قاجار و پهلوي اول است.»

او درباره‌ي ويژگي‌هاي خاص اين عكس‌ها مي‌گويد: «اين عكس‌ها به ما مي‌گويند كه مراسم سوگواري امام حسين(ع) در گذشته چگونه برگزار مي‌شده و اشتراكش با امروز چيست. مدتي طولاني است كه مراسم سوگواري امام حسين(ع) برگزار مي‌شود و همين‌طور نسل به نسل‌ آيين‌هاي آن هم منتقل مي‌شود.»

او با اشاره به اين‌كه عكس‌هاي قديمي به‌عنوان سند اهميت دارند، توضيح مي‌دهد: «نوع پوشش، سبك زندگي مردم و نحوه‌ي نگرش آن‌ها به جامعه‌ي آن روز براي انسان معاصر و از ديدگاه جامعه‌شناسي، مردم‌شناسي و... قابل توجه است.»

مدير نگارخانه‌ي لاله مي‌گويد: «در اين نمايشگاه چيدمان خاصي درنظر گرفته‌ايم و همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد برش‌هايي از عكس‌ها به شكل بزرگ روي ديوارها نصب شده است.»

او در جواب اين سؤال كه آيا عكاسان شاخصي در بين عكاسان اين نمايشگاه هستند يا خير، مي‌گويد: «اكثر عكس‌ها بي نام و نشان هستند، ولي در بين يكي از عكس‌ها مثلاً نام عكاس «عبدالله قاجار» كه عكاس مهم دوره‌ي قاجار است مُهر خورده.

در بين عكس‌هاي اين نمايشگاه، تكيه‌دولت، مركزي رسمي كه از طرف دولت در آن مراسم عزاداري برگزار مي‌شده مطرح است و عكس‌هايي از حضور خود ناصرالدين‌شاه در تكيه‌دولت هم مي‌بينيم.»

سعلبي فر مي‌گويد: «در اين عكس‌ها افرادي را در گروه‌هاي سني گوناگون مي‌بينيم. عزاداري‌هايي كه به دستور ناصرالدين‌شاه برگزار مي‌شده و دسته‌هايي كه خود مردم برگزار مي‌كردند و تفاوت‌هاي مختلف آن هم قابل مشاهده است.

اين عكس‌ها را موزه‌ي عكس‌خانه‌ي شهر در اختيار ما گذاشته و هم‌اكنون در اين موزه هم نمايشگاه عكس‌هاي تاريخي با موضوع محرم برپا شده است.»

تلفن نگارخانه‌ي لاله: 8896049 

 

دوچرخه شماره ۸۹۶

دوچرخه شماره ۸۹۶

دوچرخه شماره ۸۹۶

دوچرخه شماره ۸۹۶

عكاسي از نمايشگاه: محمود اعتمادي/ دوچرخه

کد خبر 384740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha