مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا خود را برای آغاز دوران جدیدی از پروازهای فضایی انسان آماده می‌کند و رسیدن به فراتر از مرز ماه و حتی مریخ در برنامه این سازمان قرار دارد، البته با کمک شرکت‌های خصوصی رو به رشدی مانند اسپیس‌ایکس و بوئینگ.

براساس گزارش CNN، زماني كه ناسا اعلام كرد به طبقه‌اي جديد از كارآموز فضانوردي نياز دارد، با 18300 داوطلب مواجه شد كه از آن ميان تنها 12 نفر انتخاب شدند و از ماه گذشته وارد برنامه تمرينات نفس‌گير آموزشي شدند.

  • چه كساني مي‌توانند وارد شوند؟

براي اينكه بتوان وارد برنامه فضانوردي ناسا شد،‌ داوطلب بايد مدرك ليسانس در يك رشته علمي، فناوري، مهندسي يا رياضي  داشته‌باشد. تحصيلات فوق ليسانس و يا تجربه كاري نيز يكي از الزامات وارد شدن به اين برنامه‌است. ناسا تاكنون فضانورداني با پس‌زمينه‌هاي متنوعي را آموزش داده‌است، دانشجويان پزشكي، اقيانوس‌شناسان و حتي دامپزشكان.

شرايط فيزيكي ورود به اين برنامه طاقت‌فرسا است. داوطلبان بايد قدرت ديد بالايي داشته باشند، قد آنها بايد حداقل 1.58 و حداكثر 1.92 باشد، و فشار خون آنها نيز ثابت و در شرايط خوبي باشد.

داوطلبان همچنين بايد آزمايش استقامت دشواري را پشت سر بگذارند و در مجموعه‌اي از مصاحبه‌ها اعضاي تيم ناسا را تحت تاثير قرار دهند. به گفته كرگ جانسون رئيس كنوني مركز توسعه علوم در فضا،‌فرصت حضور در برنامه فضانوردي ناسا فرصتي ويژه‌است. وي به كاراموزان جديد توصيه مي‌كند نهايت استفاده را از اين دوره جديد ببرند زيرا در ازاي هريك از اين 12 داوطلب جديد،‌نزديك به 100 داوطلب با توانايي‌هاي تقريبا مشابه از دور رقابت خارج شده‌آند.

  • پس از ورود چه مي‌شود؟

برگزيدگان نهايي وارد دوره‌ دوساله آموزش و تمرين مي‌شوند كه به گفته دونالد پتيت مسن‌ترين فضانورد فعال ناسا،‌مانند اين است كه دوره چهار ساله كالج را در طول دو سال بخوانيد. كارآموزان مهارت‌هايي را فرا مي‌گيرند كه در صورت انتخابشان براي حضور در ماموريتي خاص به كار خواهد آمد.

از جمله تمرين‌هاي اين دوره عبارت است از:

  • شنا در استخري 25 متري و آب يخ زده درحالي كه لباس فضانوردي و كفش تنيس به تن دارند.
  • دريافت مدرك غواصي
  • سفر با هواپيماهاي جت براي تجربه حس بي‌وزني، كه شايد روزي چهل بار تكرار شود.
  • يادگرفتن زبان روسي،‌فضانوردان بايد بتوانند با فضانوردان روسي در ايستگاه فضايي يا در فضاپيماها ارتباط برقرار كنند

از پس از بازنشستگي شاتل‌هاي ناسا در سال 2011، مسئوليت حمل و نقل فضانوردارن آمريكايي به عهده روس‌ها بوده‌است. فضانوردان همچنين بايد بتوانند درون لباس‌هاي حجيم و بزرگ فضانوردي احساس راحتي داشته باشند و پتيت مي‌گويد به تن داشتن اين لباس‌ها هيچ شباهتي به آنچه در فيلم‌ها مي‌بينيد ندارد.

به گفته وي اين لباس‌ها به شدت گرم و ناراحت هستند،‌و زماني كه آنها را از تن خارج مي‌كنيد، درست مانند يك كروم از درون لباس بيرون مي‌خزيد.

  • كي به فضا مي‌روند؟

حتي پس از آنكه برنامه آموزشي فضانوردان به پايان مي‌رسد،‌ بايد دوره‌هاي تمريني ويژه‌اي را متناسب با نوع ماموريت‌هايي كه در پيش دارند به پايان برسانند.

براي مثال اگر قرار باشد فضانوردي براي 6 ماه در ايستگاه فضايي بين‌المللي زندگي كند، بايد دو تا سه سال بيشتر از ديگران آموزش ببيند. به گفته پتيت در ازاي هر فضانوردي كه در فضا حضور دارد، هزار نفر روي زمين به سختي مشغول كارند.

در فضا چه مي‌كنند؟

وظايف محول شده به فضانوردان طي سفرهاي فضايي شامل انجام آزمايش‌ها، انجام آزمايش‌هاي علمي و يا تعمير سخت‌افزارها است و اين وظايف بيشترين بخش زمان سفر آنها را به خود اختصاص مي‌دهد.

جانسون مي‌گويد در طول سفرهاي فضايي مداري كه با شاتل‌هاي ناسا داشته‌است، به همراه همكارانش به صورت مداوم مشغول كار بوده‌اند و در مدت‌زمان كوتاه استراحتشان به عكس گرفتن، فيلم‌برداري و تماس تلفني با اعضاي خانواده مشغول بودند.

جوك‌هاي درون گروهي ناسا

نام كلاسي كه پتيت در سال 1996 در آن حضور داشت ساردين بود زيرا 44 كارآموز با هم در يك كلاس حضور داشتند. كلاسي كه جانسون در سال 1998 در آن حضور داشت نيز پنگوئن، پرنده‌اي كه نمي‌تواند پرواز كند ناميده مي‌شد، زيرا قرار نبود هيچ يك از اعضاي آن كلاس تا هشت سال آينده به فضا بروند. كلاس سال 2017  هنوز نامي ندارد.

حقوق چقدر است؟

فضانوردي در دسته مشاغلي است كه بايد عاشق آن باشيد. به گفته پتيت كه دو دهه تجربه فضانوردي به همراه دارد،‌هيچكس از اين شغل ثروتمند نمي‌شود. ناسا حقوق سالانه فضانوردانش را از 66026 دلار براي تازه‌كاران تا 144566 دلار براي با تجربه‌ها اعلام كرده‌است. به گفته ناسا، رتبه هرفضانورد براساس دستاورد‌هاي آكادميك و تجربيات آنها تعيين مي‌شود.

يك فضانورد تمام‌عيار مي‌تواند سالانه 150063 دلار درآمد داشته‌باشد،‌مگر اينكه از ارتش وارد اين حرفه شده‌باشند زيرا ارتشي‌هايي كه به عنوان فضانورد انتخاب مي‌شوند براساس پايه حقوق نظامي حقوق دريافت مي‌كنند كه اين ميزان نيز به شدت به درجه نظامي و ميزان تجربه آنها بستگي دارد.

ناسا نيز محدوديت‌هاي كوچكي درزمينه درآمدزايي فضانوردانش ايجاد كرده‌است. براي مثال درصورتي كه كتابي بنويسند نمي‌توانند حق امتياز آن را به دست آورند و يا نمي‌توانند براي سخنراني پول دريافت كنند. فضانوردان ناسا همچنين نمي‌توانند از شركت‌هاي هوافضاي ديگر هديه بپذيرند.

کد خبر 382521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha