سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: امدادگرانی که در میان ویرانه‌های به جا مانده از زلزله مکزیک در جستجوی بازماندگان هستند،‌از فناوری کمک گرفته‌اند که به ناسا تعلق دارد و می‌تواند مکان زنده‌ها را نشان دهد.

زلزله

براساس گزارش لابراتوار پيش‌ران جت ناسا، اين ابزار راداري كه هم‌اندازه يك چمدان است مي‌تواند ضربان قلب انسان را رديابي كند. اين ابزار كه FINDER نام دارد محصول همكاري لابراتوار پيش‌ران جت ناسا و سازمان علوم و فناوري وزارت كشور آمريكا است.

اين دو مركز از سال 2015 مجوز توسعه اين فناوري را به دست آورده‌اند و از آن زمان به بعد در مناطق بحران‌زده مورد استفاده امداد‌گران قرار گرفته‌است. زلزله‌اي كه در تاريخ 19 سپتامبر 2017 در مكزيك رخ داد نيز از اين فناوري بي‌بهره نماند و امدادگران از آن براي يافتن در آوارماندگان كمك گرفتند.

اين ابزار سيگنال‌هاي كم انرژي ماكرو‌ويو را به سمت آوارها مي‌تاباند و به دنبال تغييراتي مي‌گردد كه در بازتاب آنها ايجاد شده‌است، اين تغييرات ممكن است ناشي از حركات كوچكي باشد كه به واسطه ضربان قلب يا تنفس قرباني ايجاد مي‌شوند. در آزمايش‌ها اين دستگاه توانسته صداي ضربان قلب را از عمق 9 متري آوارها يا عمق 6 متري بتن رديابي كند.

این فناوري با تلاش لابراتوار پیشران جت ناسا برای توسعه رادیوهای فضایی کم‌هزینه، با استفاده از پردازش سیگنال برای اندازه‌گیری تغییرات کوچک در حرکت فضاپیما، ساخته شده‌است.

FINDER در موقعيت فجايع طبيعي در كنار ديگر فناوري‌ها و وسايل،‌از جمله سگ‌هاي زنده‌ياب ابزارهاي حسگر صوتي و دوربين‌هاي حرارتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

اين سيستم در زلزله سال 2015 نپال توانست جان بيش از چهار نفر را كه زير آوار يك كارخانه نساجي به دام افتاده بودند، نجات دهد.

کد خبر 383502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha