چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱

همشهری آنلاین: همزمان با وقوع خورشید‌گرفتگی کاملی که میلیون‌ها نفر در آمریکا از روی زمین شاهد آن بودند، ناسا برای داشتن زاویه دید بهتر، از آسمان شاهد این رویداد نجومی بود.

براساس گزارش ساينس الرت، ناسا اكنون اين تصاوير كه از ارتفاع 15240 متري از زمين ثبت شده، شامل عكسي در طيف نور فروسرخ كه چشم انسان قادر به ديدن آن نيست را منتشر ساخته‌است.

اين تصاوير علاوه براينكه تصاويري خيره كننده از خورشيد‌گرفتگي هستند، مي‌توانند فرصتي بهتر را براي مطالعه روي دماي سطحي سياره عطارد و اتمسفر خارجي خورشيد فراهم آورند.

تصويري از خورشيد‌گرفتگي در نور فروسرخ:

کسوف

تصويري از خورشيد‌گرفتگي در نور مرئي:

کسوف

برخي از اين تصاوير توسط دو فروند هواپيماي WB-57 ناسا كه در ارتفاع 15240 متري از زمين پرواز مي‌كردند ثبت شده‌اند. هدف از اين پروژه گردآوري اطلاعات ارزشمند از كروناي خورشيدي، هاله‌اي از پلاسما كه خورشيد را در بر گرفته‌است، و همچنين دماي سطحي سياره عطارد بوده‌است.

مطالعه روي سياره عطارد به دليل نزديكي‌اش به خورشيد معمولا كار دشواري است،‌از اين رو مسدود شدن نور خورشيد توسط ماه براي مدتي كوتاه به دانشمندان كمك كرد تا اطلاعات زيادي از اين سياره جمع‌آوري كنند تا براي اولين‌بار بتوانند دماي سطح بخش شب عطارد را محاسبه كنند. اين تاريكي همچنين فرصت مناسبي براي مطالعه روي اتمسفر خارجي خورشيد بود.

ناسا همچنين تصويري متحرك كه توسط رصد‌خانه ديناميك خورشيدي ثبت شده،‌ رصد‌خانه‌اي كه در ارتفاع 4828 كيلومتر در مدار خورشيد در چرخش است، را از عبور سايه ماه از بخشي از خورشيد منتشر كرده‌است:

کسوف

اين رصد‌خانه به واسطه موقعيتش در زمان وقوع خورشيد‌گرفتگي تنها شاهد سياه شدن 14 درصد از سطح خورشيد بود. در سويي ديگر نيز مدارگر اكتشافي ماه ناسا تصويري زيبا از سايه ماه روي سياره زمين را ثبت كرده‌است: