سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

به‌نظر شما نمی‌توان به سبک آن فیلسوف بزرگ گفت: بازی می‌کنم، پس هستم؟ من که فکر می‌کنم اصلاً زندگی بدون بازی، هیچ مزه‌ای ندارد

دوچرخه شماره ۸۹۲

و مخصوصاً تابستان و سه ماه تعطیلی را که هیچ‌جوری نمی‌شود بدون بازی تصور کرد.

براي ما كه اين‌طور بود و تعطيلي و اوقات فراغت بدون بازي معنايي نداشت. ما بيش‌تر ساعت‌هاي روزهاي بلند تابستان توي كوچه مشغول بازي بوديم، از فوتبال و الك‌دولك و هفت‌سنگ گرفته تا دوچرخه‌سواري يا كيلومترها يك طوقه‌ي آهني را با تكه‌اي سيم راه‌بردن و... آن‌قدر مي‌دويديم كه حسابش دستمان نبود و اغراق نيست اگر بگويم لذت آن دوره و بازي‌هايش را با هيچ چيز ديگري نمي‌توان عوض كرد.

به‌خاطر همين، وقتي در جمع دوستان دوچرخه‌اي درباره‌ي موضوع‌هاي اصلي سه ‌شماره‌ي‌ ويژه‌نامه‌ي تابستاني «چرخستان» گفت‌وگو مي‌كرديم، خيلي زود «بازي و اسباب‌بازي» به‌عنوان يك محور اصلي انتخاب شد و بعد، آن را گذاشتيم براي چرخستان شهريور كه مزه‌ي بازي تا ماه‌ها بعد از مدرسه‌رفتن باقي بماند.

در اين‌جا وقتي به بازي و اسباب‌بازي اشاره مي‌كنيم، منظورمان يك بازي خاص يا يك اسباب‌بازي مشخص نيست. من و شما مي‌توانيم از هرنوع بازي و اسباب‌بازي، به‌شرط تناسب با سن و سالمان، لذت ببريم.

البته بعضي از دوستان و همكاران ما دلِ خوشي از بازي‌هاي رايانه‌اي ندارند و لابه‌لاي مطالب ممكن است به اين نگاه هم برسيد، اما راستش هرچيزي به‌موقع و به ‌اندازه‌اش اگر باشد، خوب است؛ مي‌خواهد آدم مثل قديم‌ها با تيله‌بازي و الك‌دولك و لي‌لي و زوو سرگرم شود، مشغول بازي فوتبال و واليبال و دوچرخه‌سواري و... باشد يا از بازي‌هاي توي گوشي و تبلت يا ايكس‌باكس و... لذت ببرد و به هيجان بيايد.

مهم اين است كه بازي را از ياد نبريم؛ آخر نقش بازي در زندگي آن‌قدر مهم و جدي است كه اصلاً مي‌توان همه‌ي زندگي را بازي دانست. و چه خوب است كه اين‌روزها تقريباً همه دارند متوجه اهميت بازي و نياز انسان به بازي مي‌شوند.

اصلاً ‌ببينيد خود كلمه‌ي بازي وارد چه حوزه‌هايي شده و چه‌قدر اصطلاح‌ با بازي ساخته شده؛ مثل بازي بزرگان، قاعده‌ي بازي، زير ميز بازي‌زدن، توپ توي زمين طرف مقابل است و...

البته ما به بازي در ادبيات بزرگان كاري نداريم و به همان بازي واقعي اهميت مي‌دهيم، چه در دنياي واقعي دوروبرمان باشد و چه در دنياي مجازي‌ كه كم‌و‌بيش همه در آن غرقيم.

در اين ويژه‌نامه سعي كرده‌ايم اگر نه همه‌ي زاويه‌ها، دست‌كم از بسياري ابعاد به موضوع بازي و اسباب‌بازي بپردازيم. مثلاً  هم با نگاه طنز به خاطره‌ي بازي‌هاي قديمي سر بزنيم، جور ديگري به بازي و لحظه‌ها و ضرب‌المثل‌ها و نكته‌هاي مربوط به بازي نگاه كنيم، يك بازي طراحي كنيم، پاي صحبت‌هاي يك مخترع اسباب‌بازي بنشينيم، بعضي از اسباب‌بازي‌هاي داخلي را معرفي كنيم، از ورود فناوري‌هاي نوين به دنياي بازي غافل نشويم.

حتي در كنار اين‌ مطالب و البته در صفحه‌هاي معمول نشريه، جايي براي منتقدان بازي‌هاي رايانه‌اي هم باز كنيم. به اين اميد كه بتوانيد پنج‌شنبه و جمعه‌ي نيمه‌ي شهريور با همين ويژه‌نامه هم كلي سرگرم بشويد و از آن لذت ببريد. پس بياييد شيرجه بزنيم توي استخر بازي و اسباب‌بازيِ چرخستان.

سردبير

کد خبر 382068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha