همشهری‌آنلاین: آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان ضمن انتقاد از استفاده ترکیه از حکم بازداشت اینترپل برای دستگیری یک نویسنده آلمانی در اسپانیا تاکید کرد، این مسئله مصداق سوءاستفاده از پلیس بین‌الملل است.

دوغان آخانلی، نویسنده آلمانی ترکیه‌ای روز شنبه 28 مرداد پس از آن‌که آنکارا "اخطار قرمزی" را درخصوص او صادر کرده بود، در اسپانیا بازداشت شد. این نویسنده روز یکشنبه آزاد شد اما از آنجایی که اسپانیا در حال بررسی درخواست ترکیه برای استرداد اوست باید در مادرید بماند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان یک سخنرانی انتخاباتی گفت: این اقدام درست نیست و بسیار خوشحالم که اسپانیا در حال حاضر این نویسنده را آزاد کرده است. ما نباید از سازمان‌های بین‌المللی همچون اینترپل برای چنین اهدافی سوءاستفاده کنیم.

این در حالی است که اینترپل هنوز در رابطه با اظهارات مرکل اظهارنظری نکرده است.

بعد از کودتای نظامی نافرجام سال گذشته در ترکیه روابط میان آنکارا و اتحادیه اروپا روز به روز تیره‌تر شده است. اتباع اروپایی - ترکیه‌ای در بین 50 هزار فرد بازداشت شده از زمان وقوع این کودتای نافرجام قرار دارند که منتقدان این مسئله را به عنوان یک سرکوب تبعیض‌آمیز توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه محکوم می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مرکل نسبت به دیگر سیاستمداران آلمانی انتقادهاي کمتری از اردوغان مطرح کرده و منتقدان معتقدند که مرکل به خاطر نقش ترکیه به عنوان یک حائل در برابر سیل آوارگان جنگی سوری به اروپا به نوعی خودش را مدیون اردوغان می‌داند.

مرکل در تندترین انتقاد خود نسبت به آنکارا گفت: متاسفانه دوغان یکی از چندین مورد است. به همین خاطر است که ما اخیرا به طور گسترده سیاستمان را در رابطه با ترکیه تغییر داده‌ایم چراکه این اقدام‌هاي اردوغان کاملا غیرقابل قبول است.

با وجود هشدار زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان به اردوغان در رابطه با این‌که نباید در سیاست‌های آلمان دخالت کند، اردوغان از ترکیه‌ای‌های آلمان خواست تا در انتخابات پارلمانی ماه آتی به احزاب ضد ترکیه‌ای آلمان درس خوبی بدهد.

کد خبر 379828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha