دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

محمدامین خرمی: ۳ هفته مانده به انتخابات سراسری در آلمان، آنگلا مرکل با درخشش در تنها مناظره انتخاباتی تلویزیونی این کشور نشان داد که برای پوشیدن ردای صدراعظمی در یک دوره ۴ ساله دیگر مصمم است.

مرکل

90دقيقه مناظره داغ تلويزيوني ميان مركل و مارتين شولتز، آخرين شانس رقيب را هم از او گرفت تا شولتز با عقب افتادن درنظرسنجي‌ها با فاصله زياد بعد از مركل قرار گيرد؛ چهره‌اي كه اين روزها از او به‌عنوان قدرتمندترين رهبر اروپا و قدرتمندترين زن جهان ياد مي‌كنند.

حضور مسلط مركل در مباحث مطرح شده در مناظره انتخاباتي يكشنبه شب آلمان، چنان چشمگير بود كه رسانه‌هاي اين كشور اذعان داشتند كه مركل در قامت «يك صدراعظم تمام‌عيار» ظاهر شد و شولتز در قامت «يك نامزد انتخاباتي معمولي». مارتين شولتز، رهبر حزب سوسيال دمكرات آلمان كه سابقه رياست بر پارلمان اروپا را هم در كارنامه خود دارد از همان ابتداي مناظره سراغ موضوع پناهجويان رفت؛

موضوعي كه طي هفته‌هاي اخير از آن به‌عنوان پاشنه آشيل مركل ياد كرده‌اند. بحث بر سر تركيه كه طي‌ هفته‌هاي اخير جنگ لفظي بي‌سابقه‌اي را با آلمان‌ها آغاز كرده هم به محور مناظره مركل و شولتز بدل شد. در نهايت از ميان موضوعات ديگر، ماجراي روابط ميان آلمان و آمريكا در دولت دونالد ترامپ به موضوع داغ مناظره تبديل شد؛ موضوعي كه البته هر دو نامزد بر سر آن اتفاق نظر داشتند.

شولتز در مورد ضرورت پذيرش پناهجويان و آوارگان جنگ سوريه و عراق با مركل هم‌‌نظر بود اما به‌خاطر شيوه مديريت مركل در بحران پناهجويان او را شديدا مورد انتقاد قرار داد. او گفت كه بهتر بود مركل در اين بحران با ديگر كشورهاي اروپايي هماهنگ‌ عمل مي‌كرد. آنگلا مركل اما فورا راه حملات بيشتر شولتز را بست و گفت: «صدراعظم كه باشي، موقعيت‌هايي هست كه بايد تصميمات سخت و فوري بگيري.» او تصميمش در سال 2015براي باز كردن مرزهاي آلمان به روي پناهجويان را تصميمي درست خواند و گفت كه در جايگاه صدراعظم آلمان تصميم قاطع و درستي گرفته است.

زماني كه بحث به تركيه و اقدامات رهبران اين كشور پس از كودتاي نافرجام سال گذشته رسيد، باز هم مركل پيروز ميدان بود. شولتز به بالا گرفتن اختلافات ميان دو كشور اشاره كرد و گفت كه ترجيح مي‌دهد در واكنش به سخنان و اقدامات مقام‌هاي تركيه، مذاكرات پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا را به‌طور كامل متوقف كند. آنگلا مركل كه خود طي ماه‌هاي اخير بارها عليه تركيه و رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور اين كشور، موضعگيري كرده يك قدم از شولتز جلوتر رفت و گفت:

«من كه معتقدم آنها هيچ‌وقت به عضويت اتحاديه در‌نخواهند آمد.» او گفت كه با ديگر اعضاي اتحاديه اروپا براي پايان دادن به مذاكرات عضويت تركيه در حال چانه زني است. ماجراي تنش ميان دو كشور پس از آن آغاز شد كه آلمان‌ها از آنكارا ابتدا به‌خاطر سركوب مخالفان و سپس به‌خاطر دستگيري 2نفر از اتباع خود انتقاد كردند. پس از اين بود كه جنگ لفظي بي‌سابقه و شديدي ميان مقام‌هاي دو طرف به راه افتاد.

اما بحث كه به آمريكا و دونالد ترامپ رسيد، مركل و شولتز در يك جبهه قرار گرفتند. مركل گفت: «ما اختلاف‌نظرهاي بسياري با رئيس‌جمهور آمريكا داريم اما به هر حال بايد با هم همكاري كنيم.» شولتز گفت: «مشكل ترامپ، غيرقابل پيش‌بيني بودن اوست. برعكس، وزير خارجه او آدم معقولي است. ما هم بايد به‌دنبال چهره‌هاي معقول دولت ترامپ باشيم.»

  • نتيجه نظرسنجي‌ها به نفع مركل

تمام نظرسنجي‌ها در آلمان پس از برگزاري مناظره تلويزيوني 2نامزد پيشرو انتخابات از پيروزي مركل حكايت دارند. در بيشتر نظرسنجي‌ها حدود 55درصد رأي‌دهندگان مركل و 35درصد شولتز را پيروز مناظره اعلام كردند. به اعتقاد تحليلگران آلماني، مركل در اين مناظره مسلط‌تر از هميشه بود و توانست بار ديگر اعتماد رأي‌دهندگان آلماني را جلب كند. ائتلاف حزب دمكرات مسيحي و حزب اتحاد سوسيال مسيحي به رهبري مركل اكنون با 38درصد آرا از حزب سوسيال دمكرات به رهبري شولتز با 25درصد آرا پيش افتاده است.

  • مركل؛ يك قدم تا صدراعظمي

طي ماه‌هاي گذشته و به‌خصوص پس از حملات تروريستي در آلمان، بسياري از آلمان‌ها زبان به انتقاد از مركل و سياست‌ «درهاي باز» او در پذيرش پناهجويان گشودند. بسياري تصور مي‌كردند كه محبوبيت و مقبوليت او ديگر مثل سابق نيست و او شانسي در انتخابات پيش رو ندارد اما آنچه براي مردم آلمان مانند هر كشور ديگري مهم است، مسئله معيشت است. طي 12سال حضور مركل در قدرت، او توانسته شاكله اقتصاد آلمان را متحول كند تا اين كشور به بزرگ‌ترين قدرت اقتصادي اروپا تبديل شود.

در سال‌هاي اخير سطح درآمد مردم آلمان با عبور از دوران ركود، به شكل قابل‌توجهي افزايش پيدا كرده و همين باعث اقبال عمومي به مركل و سياست‌هاي ائتلاف تحت رهبري او شامل حزب دمكرات مسيحي (CDU) با ديدگاه‌هاي راست ميانه و حزب اتحاد سوسيال مسيحي (CSU)‌ با ديدگاه‌هاي محافظه‌كارانه شده است. همه‌چيز براي چهارمين حضور آنگلا مركل در قدرت مهياست.

کد خبر 381199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha