همشهری آنلاین: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با استقبال از اظهارت «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی خود مبنی بر اینکه کاخ سفید خواستار سرنگونی و تغییر حکومت کره شمالی نیست، گفت که اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا از نظر چین دارای اهمیت است.

 چین از اظهارات تیلرسون در باره کره شمالی استقبال کرد

به گزارش ایرنا، «وانگ یی» که در یک نشست خبری در پکن سخن می گفت، اظهار داشت: تیلرسون بار دیگر بر اصول واشنگتن در خصوص مسئله کره شمالی تاکید کرد و امیدواریم سیاست های آمریکا طبق این اصول به شکلی موثر اجرایی شود و نتایج ملموسی داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین که سخنانش با بازتاب های زیادی در رسانه های منطقه شرق آسیا بویژه آسیا تایمز و یونهاپ کره جنوبی همراه بود، همچنین با تاکید بر اهمیت تامین امنیت شبه جزیره کره، طرفین ذیربط را به آرامش فرا خواند و گفت که با گفت وگو و تبادل نظر مشکلات این منطقه قابل حل است.

«وانگ یی» یادآور شد که تامین امنیت شبه جزیره کره باید در اولویت همه طرف ها قرار گیرد و انتظار می رود نگرانی های طرفین از طریق برقراری گفتمان در شرایط برابر حل شده و تفاهم حاصل شود.

او گفت که چین پیش از این نیز به صراحت آخرین آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرده بود و دولت پکن همواره بر پاکسازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای و برقراری صلح و ثبات تاکید کرده است.

در پی بالا گرفتن تنش بر سر برنامه موشکی کره شمالی رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی گفته بود که آمریکا نباید به عنوان دشمن کره شمالی دیده شود و کاخ سفید به دنبال تغییر و سرنگونی حکومت پیونگ یانگ نیست.

او حتی گفت که آمریکا تمایل دارد در مورد برخی موضوعات با مقامات کره شمالی گفت وگو کند.

آمریکا همواره از چین که متحد کره شمالی است انتقاد کرده که چرا از همه توانایی های خود برای جلوگیری از آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ استفاده نمی کند و اقدامات بیشتری برای برخورد با آن انجام نمی دهد.

سخنان تیلرسون در خصوص گفت وگو با کره شمالی در ارتباط با برخی مسائل، در حالی مطرح می شود که این کشور همراه با هم پیمانان آسیایی خود (کره جنوبی و ژاپن) تلاش های گسترده ای را در شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال تحریم های بیشتر علیه پیونگ یانگ آغاز کرده است.

کد خبر 378366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha