همشهری آنلاین: گرمازدگی و کم آب شدن بدن، عارضه‌ای تهدید کننده برای همه افراد بشمار می‌رود اما در دیابتی‌ها همراه با یک خطر دیگر هم هست: افزایش ناگهانی سطح قند خون.

پیشگیری از کم آبی بدن در دیابتی‌ها، با ۶ گزینه غذایی تابستانی

به گزارش آوای سلامت به نقل از  everydayhealth کمبود آب بدن در شرایط خطرناک می‌تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی شود؛ عارضه‌ای که یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود و نیاز به درمان سریع دارد.

کنترل دیابت و پیشگیری از کم آبی بدن در دیابتی‌ها؛ نیاز به مصرف ۶ گزینه غذایی در تابستان دارد:

  • کرفس و خیار: اگر شما به دنبال غذاهای هیدراتیک هستید که قند خون را هم افزایش ندهند، باید به سراغ سبزیجات غنی از آب بروید. این سبزیجات منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها، و مواد معدنی هستند و میزان کربوهیدرات آنها بسیار پایین است پس گزینه خوبی برای حفظ قند خون در محدوده سالم نیز به شمار می‌روند. چیزی حدود ۹۵ درصد کرفس را آب تشکیل داده و این سبزی منبع خوب فیبر است. یک فنجان خیار خرد شده نیز نه تنها ۱۶ کالری بیشتر ندارد بلکه منبع غنی از آنتی‌اکسیدانها، ویتامین ث، منگنز، و ویتامین آ نیز محسوب می‌شود. خیار نیز یکی از گزینه‌های غذایی عالی برای آبرسانی به بدن است.
  • فلفل دلمه‌ای: یکی از سبزیجات غنی از آب، ویتامین ث و فیبر است. چیزی حدود ۹۴ درصد یک فلفل دلمه‌ای متوسط را آب تشکیل می‌دهد و تنها ۲۴ کالری و ۶ گرم کربوهیدرات دارد. فلفل منبع خوبی از پتاسیم است که برای تنظیم عملکرد قلب، بهبود هضم و عملکرد عضلانی ضروری است. پتاسیم همچنین یک الکترولیت است و در هیدراتاسیون بدن نقش مهمی دارد.
  • سبزیجات تیره رنگ: در میان سبزیجات تیره رنگ، اسفناج منبع غنی از ویتامین کا و پتاسیم بوده و کربوهیدارت کمی دارد. ۹۱ درصد اسفناج را آب تشکیل می‌دهد. گزینه‌های دیگر عبارتند از کلم که ۸۴ درصد آن آب است. ضمن این که میزان زیادی کلسیم، منیزیم، ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین کا دارد.
  • گوجه فرنگی‌ها: یکی از گزینه‌های هیدراته عالی است و یک فنجان از آن تنها ۳۰ کالری دارد ضمن این که منبع غنی از پتاسیم بوده و کربوهیدرات بسیار کمی دارد. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یک نوع آنتی اکسیدان قدرتمند برای محافظت از سلول‌های شما در برابر سرطان است. یک گوجه فرنگی متوسط ۹۵ درصد آب و ۵ گرم کربوهیدرات دارد. ضمن اینکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ برای کمک به حفظ سلامت چشم‌ها، دندانها، استخوان‌ها، پوست و .. .است.
  • سیب‌ها: سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند. مصرف سیب نه تنها به بدن آبرسانی می‌کند بلکه با کم کردن سطح کلسترول، کاهش وزن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و حتی پیشگیری از سرطان مرتبط است.
  • توت‌ها: منبع غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین هستند و مقادیر زیادی ویتامین ث دارند. توت‌ها مواد مغذی زیادی را در خود جای داده‌اند ضمن این که بسیار کم کالری هستند به عنوان مثال هشت عدد توت فرنگی متوسط تنها ۱۱ گرم کربوهیدرات دارد. توت‌ها ضمن آب رسانی به بدن، منبع خوبی از فیبر نیز بوده و برای یک سیستم گوارش سالم، ضروری‌اند.
کد خبر 377929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha