همشهری آنلاین: دو تصویرگر صاحب‌نام روسی به تهران سفر کرده‌اند تا در کنار برپایی نمایشگاهی از آثار تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان روسیه تجربیات خود را در اختیار همکاران ایرانی خود قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمایشگاه بزرگ آثار مکتب تصویرگری کتاب‌های کودک روسیه با نمایش 110 اثر هنری از 60 هنرمند روس عصر روز سوم آذر در موزه کودک کانون و با حضور تعدادی از تصویرگران صاحب‌نام ایرانی و برگزیدگان مسابقه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد.

در میان کارهای ارایه شده هنرمندان روسیه آثاری نیز به چشم می‌خورد که در جشنواره‌ها و مسابقه‌های بین‌المللی حایز رتبه و جوایز متعددی شده است.

این آثار اغلب با استفاده از فضایی شاد، رنگارنگ و خیال‌انگیز جلوه‌ای از مکتبی هنری را در معرض دید مخاطبین قرار می‌دهند که در عین حال از روحی شرقی نیز برخوردارند و مخاطب ایرانی هم با تماشای آن چندان احساس بیگانگی نمی‌کند.

یولیا پانی یارتوآ تصویرگر روسی که به همراه همسر هنرمند خود دیمیتری ماشاخ ویلی کارگاه‌های تصویرگری برای هنرمندان ایرانی در تهران برپا کرد در باره تأثیر نقاشی‌های ایرانی در آثار خود می‌گوید: نگهداری کتاب‌های زیادی از ایران در کتابخانه شخصی ما باعث شده است که در کارهایمان نیز از هنر اصیل و قدیمی تصویرسازی و نقاشی ایرانی تأثیر بگیریم و باید به این نکته اشاره کنم که آثار ایرانی‌ها فوق‌العاده جذاب و دیدنی است و از تنوع تکنیکی و موضوعی برخوردار است.

وی در عین حال به برگزاری نمایشگاه تصویرگری کتاب‌های کودک ایران در مسکو که اردیبهشت امسال برپا شده بود اشاره کرد و توضیح داد که این نمایشگاه تا حد زیادی شناخت او را از این هنر در ایران بالاتر برده است.

سفر این دو هنرمند روسی به واقع  پاسخی است به حضور هدی حدادی تصویرگر ایرانی در نمایشگاه تصویرگری مسکو، سفری که طی آن هنرمند ایرانی نیز برای همکاران روسی خود کارگاه تصویرگری برپا کرد.

حدادی که به تازگی دو جایزه ارزشمند پلاک طلایی براتیسلاوا و جایزه اول نمایشگاه بلگراد را در کارنامه موفقیت‌های بین‌المللی خود ثبت کرده است در حاشیه این نمایشگاه  مشابهت‌های فرهنگی دو کشور را یادآور می‌شود و می‌گوید: ریشه بسیاری از داستان‌ها و افسانه‌های دو ملت ایران و روسیه با یکدیگر مشترک است و در آثار آنها روحی کاملاً شرقی حاکم است.

وی در پاسخ به این سؤال که آثار ارایه شده در نمایشگاه از چه ویژگی بارزی برخوردار است؟ پرداخت و تکنیک قوی را شاخص‌ترین وجه آثار همکاران روس خود برمی‌شمارد و می‌افزاید: نگاه آنها به تصویرگری نگاهی کاملاً کلاسیک و در عین حال مدرن است و می‌توان در این آثار شخصیت‌هایی را دید که دقیق و واقع‌گرایانه طراحی شده‌اند اما تصویرگر با قرار دادن یک بال یا دم این شخصیت را وارد فضایی فانتزی و تخیلی کرده است.

برنده پلاک طلایی براتیسلاوا وقتی در مقابل این سؤال قرار می‌گیرد که چرا تصویرگری روسیه تا این حد از رنگ‌های شاد و پرنشاط بهره می‌برد و در مقابل احساس می‌شود آثار هنرمندان ایرانی کمی از این فضا دور شده‌اند توضیح می‌دهد که به این ارزش‌گذاری رنگی اعتقادی ندارد ضمن این که در کارهای همکاران روسی نیز می‌توان هر دو شیوه که یکی از رنگ‌های به اصطلاح مرده و وهم‌آلود و دیگری از رنگ‌های خیلی زنده بهره می‌برند را مشاهده کرد.

حدادی در مورد تصویرگران ایرانی هم اظهار نظر می‌کند و می‌گوید: معتقدم همکاران ما خیلی شخصی کار می‌کنند و تا حدی مخاطب گریزند مسأله‌ای که ممکن است در مورد خود من هم صادق باشد و پیش از این که برای ذهن مخاطب جایگاهی قایل باشیم بیشتر به درونیات خود توجه کرده و از مخاطب فراتر می‌رویم و در نهایت نمی‌توانیم بین این هنر و مخاطبینش توازن برقرار کنیم.

جذاب نبودن آثار منتشر شده در حوزه ادبیات و شعر کودک از دیگر نکاتی است که هدی حدادی به آن توجه نشان می‌دهد و بخشی از مخاطب‌گریزی آثار تصویرگری امروز ایران را به چنین عنصری ارتباط می‌دهد.

به گفته وی تصویرگر در روبرو شدن با آثار ضعیف در حوزه شعر و داستان مجبور می‌شود از شخص خودش عناصری را وارد تصویرگری کرده و به عبارتی فرامتنی عمل کند و این موضوع ممکن است نتیجه‌اش ارضاء هنرمند باشد ولی بدون شک مخاطب را راضی نمی‌کند.

حدادی در عین حال تنوع آثار، خارج شدن از فضای واقع‌گرایانه و شکستن اسلوب و طراحی و حرکت به سمت فانتزی را نقطه قوت آثار تصویرگران ایرانی برمی‌شمرد.

نمایشگاه آثار تصویرگری کتاب‌های روسیه در موزه کودک کانون واقع در خیابان حجاب با همت رایزنی فرهنگی ایران در مسکو، کانون و انجمن تصویرگران کتاب  روسیه با قدمتی 75 ساله از روز 3 آذر در تهران آغاز شده است و تا 10 آذر صبح و بعد از ظهر پذیرای بازدید کنندگان است.

تصاویر دیگری از این نمایشگاه وآثار تصویرگران روسی را اینجا ببینید.

کد خبر 37624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز