همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران آخرین مواضع ایران را در خصوص رخدادهای بین‌المللی و رابطه با کشورها وسازمان‌های جهانی اعلام داشت.

به گزارش ایسنا، سید محمدعلی حسینی در این نشست از سفر دو روزه رییس‌جمهور سریلانکا به تهران خبر داد و گفت: رییس جمهور سریلانکا دوشنبه (5آذر) در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به منظور گفت‌وگو در خصوص آخرین تحولات روابط دوستانه میان دو کشور و شیوه‌های تعمیق آن به تهران می‌آید و همچنین پیش بینی می‌شود سندهایی در خصوص تاسیس نیروگاه بم، کشتیرانی، مسایل مربوط به گمرک و یادداشت تفاهم همکاری‌های فرهنگی و نیز همکاری میان اتاق بازرگانی دو کشور امضا شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: ایده‌های جدید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیداری که با سولانا خواهند داشت مطرح می‌شود. این ایده‌ها اکنون در حال تکمیل است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری تاکید کرد: طبق توافقات قبلی تاکید بر این بوده است که سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش خود به 1+5 را بعد از دیدار با جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ارایه دهد.

وی ادامه داد: دیدار جلیلی – سولانا طبق توافقات قبلی اواخر نوامبر برگزار می‌شود و جمعه آینده شاهد این دیدار خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سولانا یکی از ارکان ابتکار جدیدی هستند که در سایه‌ آن همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب طرح اقدام صورت گرفت، اطمینان داریم سولانا اجازه نمی دهد برخی کشورها به این روند سازنده آسیبی وارد کنند.

2 نامه رسمی آژانس

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از ارایه دو نامه رسمی از سوی دبیرخانه آژانس انرژی اتمی به نمایندگی کشورمان درخصوص بسته شدن سانتریفیوژهای پی – یک و پی – دو و اوراق اورانیوم فلزی خبر داد و تصریح کرد: بنابراین موضوعات پلوتونیم، آلودگی های کرج، سانتریفیوژهای پی – یک و پی- دو و اوراق اورانیوم فلزی در چارچوب طرح اقدام و همکاری ایران و ‌آژانس بسته شد و موضوعات باقی مانده بر اساس همان توافق منشا آلودگی، پلونیوم 210 و معدن گچین می‌باشد که این مذاکرات نیز از 20 آذرماه آغاز می‌شود.
ایران به 20 نیروگاه مشابه نیروگاه بوشهر نیاز دارد .

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری با بیان اینکه ایران بر اساس پیش بینی برای آینده نیاز به 20 نیروگاه مشابه نیروگاه بوشهر دارد که هزینه‌های کلانی را در برمی‌گیرد گفت: هنگامی که به دانش هسته‌ای دست یافتیم امکان غنی‌سازی اورانیوم زیر نظر آژانس برای ما میسر است و این یک اقدام کاملا قانونی است.

حمایت اتحادیه اروپا از همکاری‌های ایران و آژانس

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری با تاکید براینکه بیانیه اتحادیه اروپا شامل نکات مثبت زیادی است که مهمترین آن حمایت از همکاری‌های ایران و آژانس بود تصریح کرد: این روند روند سازنده‌ای است و غیر از آن مسیری غیر قانونی و غیر حقوقی می‌باشد که کمکی به حل مسایل نمی‌کند.

اجرای پروتکل الحاقی به تصویب مجلس نیاز دارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری با بیان اینکه پروتکل الحاقی زمانی قابل اجراست که مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گیرد اظهار داشت: زمانی که درخواستی از سوی آژانس یا هر نهاد دیگری مطرح می‌شود نباید انتظار تکلیفی فوق معاهده ان.پی.تی از ایران داشته باشد.

وی تاکید کرد: ایران در چارچوب ان.پی.تی نسبت به تعهدات خودش پایبند است و از آژانس توقع دارد مسایلی که مطرح می‌شود در چارچوب همین معاهده باشد چنانچه حقوقی که ایران به دنبال مطالبه آن است در چارچوب همین معاهده می‌باشد.

پیشنهادها باید متضمن حقوق ایران باشد

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ایده سولانا مبنی بر غنی‌سازی در مراکز مشترک بین المللی اظهار داشت: مجموعه ایده‌هایی که حقوق ایران را تضمین کند می‌تواند مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه ایده‌ها و طرح‌ها نباید تکلیفی فراتر از معاهده ان.پی.تی بر ما تحمیل کند و نباید هیچ حقی از حقوق ایران را تضییع نماید تاکید کرد: در چارچوب ان.پی.تی و برخورداری از انرژی مسالمت آمیز هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ایده های مختلف را مورد بررسی قرار دهد.

وضعیت استثنایی برای ایران قائل نشوند

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری با تاکید بر اینکه ایران در همکاری‌ با آژانس و پاسخ به سوالات باقی مانده برخوردی فعال، سازنده و صریح داشته است تاکید کرد: آنچه ایران تاکنون انجام داده است در چارچوب مقررات بوده و نباید وضعیت استثنایی را برای ایران قائل شوند چرا که تعداد زیادی از کشورها به ویژه چند کشور اروپایی وضعیت مشابه ایران را در خصوص آنچه فعالیت‌های اعلام نشده نامیده می‌شود دارند.

در حال بررسی درخواست آمریکایی‌ها هستیم

حسینی با اشاره به اینکه درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران درباره عراق را دریافت کردیم و در حال بررسی آن هستیم گفت: زمان برگزاری این دور از گفت‌وگوها را اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به دیداری که اخیرا خانواده‌های ماموران کنسولی ربوده شده کشورمان در اربیل عراق با آنها داشتند گفت: از تلاش های صلیب سرخ و سفارت سوییس در تهران به دلیل پیگیری‌هایشان تشکر می‌کنیم. همچنین از مسئولان عراقی نیز می‌خواهیم که وعده‌ای را که آمریکایی‌ها برای آزادی ماموران کنسولی ما داده بودند پیگیری کنند تا هر چه زودتر شاهد آزادی آنها باشیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هیچ مدرکی که در این خصوص ندارند و این مامورین هیچ نقشی در ناآرامی های عراق نداشتند؛ بنابراین اصل اقدام آنها عملی غیرقانونی است که باید سریعا خاتمه یابد.

اتهامات ضدونقیض آمریکایی‌ها علیه ایران در عراق

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اتهاماتی که بار دیگر آمریکایی‌ها به ایران وارد می‌کنند در خصوص دست داشتن در ناآرامی‌های عراق گفت: اظهارات ضد و نقیضی از سوی آمریکایی‌ها در روزهای اخیر شاهد هستیم که در پی یک انفجار در عراق مطرح می‌شود این در حالی است که برخی از فرماندهان نظامی و مسوولان سیاسی آمریکا مطرح کردند که نقش ایران مثبت بوده است.

وی افزود: این اتهامات برای تکمیل کردن روند ناآرامی‌ها و فضای سیاسی و تبلیغاتی است که آمریکایی‌ها ایجاد کردند، آنها باید نسبت به تامین ثبات و امنیت در عراق جدیت لازم را داشته باشند.

حسینی اضافه کرد: ما شاهد بودیم که هرچه اختیارات بیشتری به دولت، پلیس و نیروهای امنیتی عراق واگذار شده است امنیت بیشتری در عراق ایجاد شده است که ما معتقدیم این روند باید ادامه یابد.

اجلاس‌های مشابه آناپلیس بی‌نتیجه بوده است

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع ایران در خصوص کنفرانس آناپلیس گفت: اجلاس‌های مشابه متعددی از گذشته برگزار شده است ولی هیچ نتیجه‌ای نداشته است و هیچ حقی از فلسطین استیفا نشده است.

وی ادامه داد:‌ تجربه و سابقه نشان داده است آمریکایی‌ها هرگز میانجی بی‌طرف و معتبری نبودند و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند، برآیند تمام کنفرانس ها تضییع بیشتر حق ملت فلسطین بوده است.

امیدواریم آرامش به پاکستان بازگردد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارزیابی از تحولات اخیر پاکستان و بازگشت نوار شریف گفت: بازگشت نوار شریف یک مساله داخلی است. امیدواریم با برگزاری انتخابات آتی به شکل دموکراتیک آنچه در پاکستان شاهد آن هستیم وارد مرحله جدیدی شود و آرامش به آن کشور بازگردد و اختلاف نظرها میان مسوولان مختلف پاکستان به شکل مسالمت آمیزی حل و فصل گردد.

راه‌حل مساله لبنان باید لبنانی باشد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره انتخابات آتی لبنان گفت: ما در لبنان از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده و بر اجماع و توافق میان شخصیت‌ها، گروه‌ها و طوایف لبنانی تاکید می‌کنیم و معتقدیم هرگونه دخالت خارجی مشکلاتی را در این کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما معتقدیم راه حلی که برای این طرح پیش بینی می‌شود حتما باید لبنانی باشد و امیدواریم مسئولان لبنانی با یک وفاق ملی و اجماع بر مشکلات فائق بیایند.

برخورد منطقه‌ای با پژاک

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات ایران برای مقابله با شاخه ایرانی گروه تروریستی پ.ک.ک موسوم به پژاک اظهار داشت: اخبار مختلفی دراین خصوص مطرح می‌شود آنچه که به طور رسمی و در چارچوب همکاری‌های امنیتی ایران، عراق و ترکیه مطرح است برخورد با مساله تروریسم در این منطقه است و شامل گروهک خاصی نمی‌شود. چرا که هر یک از این گروهک‌ها که فعال باشند می‌تواند امنیت این کشورها به ویژه امنیت مناطق مرزی را مورد تهدید قرار دهد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشکلاتی که برای برخی زائران ایرانی در عربستان به وجود می‌آید گفت: در خصوص این مسایل مجموعه نهادهای کشورمان بر اساس وظایفی که دارند طی هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد مسایل را دنبال می‌کنند، همچنین سفیر ما در ریاض نیز در دیدار با مسوولان مختلف سعودی مجموعه مسایل زائران ایرانی و مطالب نادرستی که در برخی نشریاتی که توزیع می گردد مندرج است مطرح می‌کند و مسوولان سعودی نیز قول دادند برخورد و تعامل را لازم داشته باشند.

کد خبر 37511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز