مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

برنامه‌های غربالگری ژنتیک برای تمام گروه‌های سنی در کشور تدوین و در نظام سلامت گنجانده شده‌ است؛ این گفته رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت است که تأکید می‌کند این خدمات تنها در مراکز بهداشتی و درمانی نیستند و مردم در مراجعه به بخش خصوصی نیز در مسیر این شاهراه خدماتی تعریف شده، قرار می‌گیرند.

غربالگری ژنتیک

به گفته اشرف سماوات، برنامه غربالگري نوزادان 29بيماري را پوشش خواهد داد. تا پيش از اين در غربالگري ژنتيك نوزادان تنها بيماري پي.‌كي‌.يو كه يك اختلال ژنتيك است و طي آن فرد هميشه احساس گرسنگي مي‌كند، پوشش داده مي‌شد. رئيس اداره ژنتيك وزارت بهداشت به خبرگزاري ايسنا گفته كه اين خدمات تنها در مراكز بهداشتي و درماني نيست بلكه مردم در مراجعه به بخش خصوصي نيز در مسير اين شاهراه خدماتي تعريف شده كه شامل شبكه‌هاي شناسايي و غربالگري است، قرار مي‌گيرند و سپس درصورت نياز به مشاوره ژنتيك و اگر ضروري باشد از اين طريق به مراكز تشخيص ژنتيك ارجاع داده مي‌شوند.

براساس برنامه جديد تدوين شده از سوي وزارت بهداشت در گروه سني كودكان غربالگري براي بررسي علل ژنتيك تأخير تكامل صورت خواهد گرفت و در نوجواني نيز ادامه خواهد داشت. همچنين غربالگري جوانان تنها محدود به غربالگري تالاسمي و غربالگري قبل از ازدواج نخواهد شد و غربالگري ژنتيك دوران ازدواج به‌نحوي انجام مي‌شود كه تا پيش از دوره بارداري نيز ادامه يابد. اين چرخه در دوران ميانسالي نيز ادامه خواهد داشت. غربالگري ژنتيك بزرگسالان با تمركز بر بيماري‌هاي ارثي فاميلي در گروه سرطان‌هاي سينه، روده بزرگ و بيماري عروق كرونر انجام خواهد شد.

کد خبر 372297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha