همشهری آنلاین: رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: ارائه گواهی غربالگری ژنتیک در زمان ثبت ازدواج ضروری است.

غربالگری ژنتیک

به گزارش وبدا، انوشیروان محسنی بندپی افزود: یکی از اقدامات مشترک سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور پیشگیری از معلول زایی(ماده 75 قانون برنامه ششم توسعه) است و این اقدامات در نظام شبکه بهداشتی کشور ادغام و الزام شده و افراد در زمان ثبت ازدواج، ارائه گواهی غربالگری ژنتیک ازدواج را حتما باید ارائه دهند.

وي گفت: آیین نامه غربالگری ژنتیک ازدواج با همکاری سازمان بهزیستی، سازمان برنامه و بودجه و معاونت‌های حقوقی و بهداشت وزارت بهداشت به هیات دولت ارسال شده و امیدواریم به زودی تصویب و اجرایی شود.

وی با اشاره به اجرای پایلوت غرالگری ژنتیک ازدواج در دو سال گذشته در استانهای کشور با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی، افزود: این طرح در یکی از شهرستانهای هر استان به صورت آزمایشی اجرا شد و با تکمیل پرسشنامه، اطلاعات ارزشمندی بدست آوردیم.
رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برخی افراد می‌گویند که آزمایشات ژنتیک پر هزینه است در حالی که برخی از آزمایشات ژنتیک با 100 هزار تومان تا حداکثر سه میلیون تومان انجام می‌شود و باعث پیشگیری از تولد یک نوزاد معلول می شود و خانواده ها را بلند مدت از بحران روحی نجات و بار مالی به دولت، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی را کاهش دهد.

محسنی بندپی به ثبت نام یک میلیون و 300 هزار معلول در سازمان بهزیستی کشور، اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌کنیم که حدود 180 هزار تا 200 هزار نفر در نوبت ثبت نام در سازمان بهزیستی باشند که باید از خدمات این سازمان بهره مند شوند و علاوه بر این، به خدمات پزشکی نیاز دارند که قطعا، تولیت این کار بر عهده وزارت بهداشت است و با ورود دکتر جغتایی به عنوان مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، هماهنگی های خوبی با وزارت بهداشت داشته ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که به زودی در قالب سند ملی توانبخشی، اقدامات دستگاه‌های اجرایی با تولیت وزارت بهداشت به تصویب برسد تا مورد حمایت دولت قرار گیرد و کیفیت خدمات توانبخشی، ارتقا یابد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص میزان معلول زایی در کشور، گفت: بررسی های ما نشان داد که حدود 1.8 تا 2 درصد از یک میلیون و 550 هزار تولد سال گذشته، دچار نوعی از معلولیت بودند. بیش از 78 درصد از نوزادان متولد شده تا یک سال بعد از تولد، برای پیشگیری از معلولیت شنوایی، مورد غربالگری قرار می گیرند و نوزادانی که نیاز به درمان و کاشت حلزون دارند، به مراکز تشخیصی و درمانی معرفی می‌شوند.

محسنی بندپی افزود: در حوزه تنبلی چشم که یکی از مهمترین مشکلات افراد کمتر از 20 سال کشور است نیز پوشش ما 81 درصد است و برای 3 میلیون کودک 3 تا 5 ساله، اقدامات غربالگری تنبلی چشم انجام می شود و افرادی که نیاز به درمان بیشتر داشته باشند به متخصصان چشم پزشکی ارجاع داده می‌شوند.

رییس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: خانواده‌هایی که دو فرزند معلول یا بیشتر در آنها متولد می‌شوند در صورت علاقه مندی به بارداری سوم، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و به آنها مشاوره می‌دهیم و در صورت تشخیص به آزمایش‌های اختلالات ژنتیکی به آزمایشگاه‌های دارای صلاحیت، معرفی می‌شوند.

کد خبر 387139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha