سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

۶۹ سال گذشته است اما داغ ۱۵ می ‌سال ۱۹۴۸ یا همان روز نکبت هنوز برای فلسطینی‌‌ها و مردم جهان تازه است.

نظامیان رژیم صهیونیستی مانند سال‌های گذشته به مقابله با تظاهرات فلسطینی‌ها در سالگرد روز نکبت پرداخت

حاميان فلسطيني‌ در گوشه و كنار جهان روز گذشته در حالي در شصت و نهمين سالگرد نكبت با فلسطيني‌ها اعلام همبستگي كردند كه اعتصاب غذاي ۱۶۰۰ اسير فلسطيني كه در مبارزه با رژيم صهيونيستي در زندان‌هاي اين رژيم به‌سرمي‌برند، وارد بيست و نهمين روز خود شده است. روز نكبت در تاريخ جهان فقط يك روز نيست؛ نقطه سياهي است كه هر روز در جلوي چشم مردم جهان گسترش پيدا كرده و هر ساعت و هر روز فلسطيني‌ها با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند.

روز نكبت به روزي گفته مي‌شود كه صهيونيست‌ها صدها هزار فلسطيني را از سرزمين‌شان بيرون و موجوديت اسرائيل را اعلام كردند.بيش از ۸۰۰ هزار فلسطيني در جريان جنگ ۱۹۴۸ از خانه و سرزمين خود آواره شدند. اين روزها آنقدر اوضاع خاورميانه با جولان گروه‌هاي تروريستي به هم ريخته و بحراني است كه شايد درد و رنج فلسطيني‌ها در ميان هياهوي خبري گم شود اما هنوز فلسطيني‌ها و همراهان آنها در جهان پس از نزديك به 7دهه عزادار آن روز هستند.

در سالگرد روز نكبت فلسطيني‌هايي كه براي حق بازگشت خود به سرزمين‌شان تظاهرات كرده بودند، مانند هر سال بار ديگر با گلوله وگاز اشك‌آور نظاميان رژيم صهيونيستي مواجه شدند. كرانه باختري، نوار غزه و سرزمين‌هاي اشغالي روز گذشته شاهد تظاهرات فلسطيني‌هايي بود كه بار ديگر نماد كليد را به نشانه حق بازگشت‌شان به خانه‌هايشان به همراه داشتند.

همچنين حاميان مردم فلسطين در كشورهاي مختلف اقدام به برگزاري تظاهرات كردند. در برلين صدها نفر اقدام به برگزاري تجمع اعتراضي كردند و شهر تورنتو كانادا هم شاهد برگزاري تجمعي مقابل كنسولگري رژيم صهيونيستي بود. معترضان، در تظاهرات ضد‌اسرائيلي برلين، پايتخت آلمان شعارهايي مانند «فلسطين را آزاد كنيد» سر دادند. آنها همچنين پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «آزادي براي فلسطين» و «يهوديان حامي حق بازگشت فلسطينيان».

در تورنتو معترضان اعلام كردند بايد فشارها بر دولت كانادا به‌منظور حمايت از حقوق فلسطينيان در مناقشه با اسرائيل تشديد شود.
در تركيه هم حاميان مردم فلسطين در اعتراض به سياست‌هاي رژيم صهيونيستي و همچنين حمايت از اسراي فلسطيني اقدام به برگزاري تظاهرات كردند.

  • خشم رژيم صهيونيستي

زنده‌ماندن روز نكبت در سراسر جهان به‌شدت باعث خشم و نگراني مقام‌هاي رژيم صهيونيستي شده است. شايد مقام‌هاي اين رژيم تصور داشتند كه جهان سرانجام روزي اشغالگري اين رژيم را فراموش مي‌كند اما گذشت نزديك به 7دهه نشان داده كه اين مسئله هر روز زنده‌تر مي‌شود. پارلمان رژيم صهيونيستي قانوني را تصويب كرده كه هر سازمان مردمي كه در برگزاري مراسم روز نكبت دست داشته باشد، با مشكلات كاهش بودجه و فشارهاي همه‌جانبه روبه‌رو شود.

براساس آماري كه سازمان ملل منتشر كرده 7.5ميليون فلسطيني با آواره‌شدن از خانه‌هايشان در تبعيد به‌سرمي‌برند. اكثريت اين جمعيت در اردوگاه‌هاي اردن، سوريه و لبنان مستقر هستند. با 4.6ميليون فلسطيني ساكن در كرانه باختري و غزه در مجموع 12.1ميليون فلسطيني در جهان هستند كه همچنان به بازگشت خانه‌هايشان فكر مي‌كنند.

  • هشدار درباره از سرگيري مذاكره

مروان برغوثي، عضو اسير كميته مركزي جنبش فتح و رهبر اعتصاب غذاي اسراي فلسطيني در سالگرد روز نكبت نسبت به بازگشت بر سر ميز مذاكرات سازش براساس همان قواعد قبلي كه شكست خورده بودن آنها ثابت شده است، هشدار داد.او تأكيد كرده كه مذاكرات بدون تعهد رسمي رژيم صهيونيستي براي پايان‌دادن به اشغالگري براساس برنامه زماني مشخص، توقف تمامي شهرك‌سازي‌‌ها،

عقب‌نشيني به مرزهاي سال 1967، به رسميت شناختن حق ملت فلسطين در زمينه تعيين سرنوشت خود و ازجمله تاسيس كشور برخوردار از حق حاكميت كامل در مرزهاي سال 1967 به پايتختي قدس عزيز كه محور اصلي منازعه است، به رسميت شناختن حق بازگشت آوارگان فلسطيني براساس قطعنامه شماره 194سازمان ملل، آزادي اسرا و بازداشت‌شدگان قبل از بازگشت به سر ميز مذاكرات سازش و توقف جنايت 25ساله خود در زمينه بي‌توجهي و كوتاهي نسبت به آنها، هيچ فايده‌اي ندارد.

برغوثي همچنين از ملت فلسطين نيز خواست كه بزرگ‌ترين جنبش مردمي و اعتصاب سراسري را به‌منظور اعتبار‌بخشي به گفتمان آزادي‌خواهي ملي در آستانه هفتادمين سالگرد فاجعه اشغال تشكيل دهند.

  • اقدام آمريكا؛ كشيدن ماشه انتفاضه سوم

يك ديپلمات سابق آمريكا اعلام كرد كه انتقال سفارت آمريكا به بيت‌المقدس تمام اعتبار واشنگتن را در منطقه از بين‌ مي‌برد و مي‌تواند ماشه انتفاضه سوم را بكشد. مايكل اسپرينگمن تأكيد كرده ترامپ به اندازه كافي احمق و بدون تجربه است كه كاري كه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مي‌خواهد، انجام دهد. وزير خارجه آمريكا اعلام كرده كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور اين كشور، براي انتقال سفارت آمريكا در سرزمين‌هاي اشغالي از تل‌آويو به قدس محتاطانه عمل خواهد كرد.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در واكنش به اين مسئله در بيانيه‌اي مدعي شد: انتقال سفارت آمريكا نه‌تنها خللي به روند صلح وارد نخواهد نكرد بلكه عكس آن عمل مي‌كند. اين اقدام با تصحيح يك اشتباه تاريخي و از بين بردن اين توهم فلسطينيان كه اورشليم پايتخت اسرائيل نيست، باعث پيشرفت اين روند مي‌شود!

کد خبر 370180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha