شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: در حالی که معاون برنامه‌ریزی و امور مشارکت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نوید برچیده شدن بساط مدارس کپری را تا مهر امسال داده بود، اما معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش از دایر بودن یک هزار و 300 کلاس درس کپری در کشور خبر داد.

حبیب‌الله بور بور افزود: مدارس کپری در 14‌استان محروم کشور واقع شده‌اند که برای رفع این معضل در سراسر کشور بودجه کافی در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفته است و حضور خیرین مدرسه ساز در این بخش ضروری به‌نظر می‌رسد.

تشکیل 1300 کلاس درس به صورت کپری در کشور موضوع عدالت آموزشی مورد تأکید قانون و دولت را به چالش می‌کشد.

یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت وجود مدارس کپری است که با وجود حمایت‌های دولت و مجلس از طرح‌های مدرسه‌سازی، هنوز رفع نشده است.

بنابر اصول مطرح قانون اساسی برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند.از سوی دیگر در آیین نمادینی که به مناسبت حذف مدارس کپری پارسال در یکی از مناطق محروم استان هرمزگان برگزار شد، قرار بود دیگر شاهد وجود چنین کلاس‌های درسی در هیچ‌یک از استان‌های کشور نباشیم اما شواهد آماری جدید نشان می‌دهد در عمل این‌چنین نشده است و حداقل تا 3سال آینده نیز مدارس‌کپری در کشور وجود خواهند داشت.

این درحالی است که چندی پیش بخشنامه‌ای به ادارات نوسازی مدارس سراسر کشور ابلاغ و طی آن درخواست شد که از اعتبارات عمرانی و دیگر طرح‌های خود برای حذف مدارس کپری استفاده کنند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور دیروز خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده در مناطق جنوبی استان کرمان به زودی مدارس نو‌ساز جایگزین کلاس‌های کپری خواهد شد. رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: 3‌میلیارد تومان برای فضاهای آموزشی جنوب استان کرمان اختصاص داده شده است.

بور بور افزود: 2 میلیارد تومان از این اعتبار از محل انجمن خیرین مدرسه ساز کشور است و مبلغ یک میلیارد تومان آن را وزارت آموزش و پرورش برعهده می‌گیرد.

بور بور درخصوص مدارس استیجاری تصریح کرد: سازمان نوسازی مدارس هیچ گونه اعتباری درخصوص مدارس استیجاری ندارد و وزارت آموزش و پرورش نیز تصمیم گرفته که این مکان‌ها را یا حذف یا خریداری کند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین از اختصاص اعتبار 8 میلیارد تومانی بعد از سفر ریاست‌جمهوری به استان برای جنوب کرمان خبرداد و عنوان کرد: این اعتبار به آموزش و پرورش استان واگذار شد تا با نظر کارشناسی آنها هزینه شود و تأکید کرد که این اعتبار فقط مختص جنوب کرمان است.

کد خبر 36790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز