شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: لباس نارنجی بپوش و همه‌ی خیابان‌های شهر را با یک جاروی غول‌پیکر در یک لحظه از زباله تهی کن؛ تمام جوی‌ها و نهرها، کوه‌ها، باغچه‌ها و جاده‌های اطراف شهر را پاک کن.

دوچرخه شماره ۸۷۳

بعد دستمال گردگیری را بردار و همه‌ی دوده‌ها را از روی برگ درخت‌ها و از روی در و دیوار شهر بگیر.

حالا نوبت آب‌پاش است تا شهر را برق بیندازی و بعد بروی عقب بایستی و نگاهش کنی که می‌درخشد. بعد از این که شهر و زمین پاک شد می‌رسی به مراقبت از آب‌ها که هدر نروند و درخت‌ها که سرپا باشند و حیات‌وحش که در آرامش باشد.

این رؤیای من است برای شهرم، برای همه‌ی شهرها و روستاها، دریاها و اقیانوس‌ها، برای کویر وجنگل، برای کوهستان‌ها، برای همه‌ی موجودات زنده‌ی روی زمین.

 

  • روزي براي زمين

دوم اردیبهشت (22آوريل) روز جهانی زمین پاک است. این درست است که زمین خیلی بزرگ‌تر از شهر و محله‌ی ماست، اما در هرحال ما بخشی از این زمین هستیم و اگر به محل زندگی‌مان اهمیت بدهیم و مراقب آن باشیم به مراقبت از محل زندگی‌مان عادت می‌کنیم؛ آن‌وقت دیگر زمین پاک، فقط یک روز در تقویم نیست.

البته به بهانه‌ی همین روز تقویمی، برای یک روز هم که شده مردم دنیا با اجرای مراسم مختلف به یادشان می‌آورند که نباید سیاره‌ی خود را فراموش کنند و باید به فکرحفظ آن باشند. این روز با هدف افزایش آگاهی عموم مردم درباره‌ي اهميت حفظ محیط‌زیست نامگذاری شده است.

 

  • يك جدايي بسيار مفيد

این مهم‌ترین کمک ما به زمین و طبیعت است! وقتی زباله‌های خشک و تر را جدا می‌کنیم؛ یعنی آن‌ها را برای بازیافت و زندگی دوباره آماده می‌کنیم.

سالانه میلیاردها دلار در جهان صرف تولید کاغذ، پلاستیک، قوطی‌های فلزی و... می‌شود که پس از یک‌بار‌مصرف، دور ریخته می‌شوند. میلیاردها دلار هم صرف جمع‌آوری و از بین بردن این زباله‌ها می‌شود که درعین حال ضایعاتی را به محیط‌زیست وارد می‌کند.

درحالی‌که اکثر این مواد قابل بازیافت هستند و بازیافت آن‌ها، میزان استفاده از مواد اولیه (چوب و الوار جنگ‌ها، منابع فلزی، غیرفلزی زیرزمینی و...) و برداشت از ذخایر و طبیعی ومعدنی را کاهش می‌دهد.

 

  • خانه‌ي شمشادها

شاید آلودگی خاک هم مثل آلودگی آب آن‌قدرها به ما مربوط نباشد. در این مورد صنایع و کشاورزی بیش‌ترین سهم را دارند و مانند آلودگی آب، این‌جا هم نقش ما بیش‌تر به زباله محدود می‌شود. به این که زیاد زباله تولید نکنیم چون بسیاری از این زباله‌ها در زیر خاک دفن می‌شوند، روی خاک رها می‌شوند و... در هرحال باعث آلودگی خاک می‌شوند.

اگر زباله تولید کردیم آن را در باغچه‌ها رها نکنیم. این‌بار که از خیابان می‌گذشتی باغچه‌ها را نگاه کن! خانه‌ی گل‌ها و درخت‌ها و شمشادها آن‌جاست! جایی خواندم شیشه‌های شکسته‌شده می‌توانند خاک را زخمی کنند. همان شیشه‌های شکستنی که بعضی‌ها در باغچه‌ی کنار پیاده‌رو پرتاب می‌کنند!

 

  • هوايي كه نفس مي‌كشيم

شاید روی این کره‌ی خاکی، کم‌تر کسی به اندازه‌ی ما تجربه‌ی نفس‌کشیدن در هوای آلوده را داشته باشد! ما به روزهای خاکستری زمستان، به تعطیلی برای آلودگی هوا و به ریزگردها و غبارها عادت کرده‌ایم.

راستی می‌دانستید آلودگی هوا باعث تحلیل‌رفتن لایه‌ی اُزون می‌شود و با نازک‌شدن لایه‌ی اُزون، اکوسیستم کره‌ی زمین دچار ناهماهنگی و تخریب می‌شود و با از بین رفتن لایه‌ي حیاتی اُزون، نسل بشری، پوشش گیاهی و حیات جانوری به‌تدريج منقرض می‌شود.

می‌دانستید آلودگی هوا و ذرات کوچک‌تر از 10 میکرون فقط ریه‌های ما راآزار نمی‌دهد، بلکه برخی از گیاهان وقتی در معرض آلودگی هوا، آن هم با غلظت فراوان، قرار می‌گیرند به طور کامل از بین می‌روند.

 

  • آب را گل نكنيم !

نهرهای شهری را دیده‌اید؟ شاید کسی کنار آن‌ها فرش پهن نکند و ننشیند، شاید شباهت زیادی به رودخانه‌های بیرون از شهر نداشته باشند، اما این آب‌های جاری در نهرها، راه خودشان را می‌روند و حتی ممکن است از آن‌‌كه برای آبیاری درختان و مزارع کشاورزی استفاده شود.

چه کسی در آن‌ها زباله ریخته است؟ چه کسی آب نهرها را آلوده می‌کند؟ چه کسی زیبایی جوی‌ها و نهرها را گرفته و چهره‌ی آن‌ها را زشت کرده است؟

راستی شده وقتی باران می‌آید هوس کنی زیر باران قدم بزنی؟ شده در همان حالِ خوش، پایت در آب لجن فرو برود؟چون زباله‌ها‌ی رها شده در جوی‌ها زیر پل، سد ساختند و آب فوران کرده است؟ شده زیبایی در یک لحظه تبدیل به زشتی شود؟

 

  • با هم قدم برداريم

شاید این حرف‌هارا قبل‌تر خوانده يا شنيده باشید اما خوب است هرسال مخصوصاً در آستانه‌ي روز زمین پاک باز هم اين‌ها را به خودمان یادآوری کنیم و يادمان باشد که ما هم به‌عنوان یک نفر از ساكنان کره‌ی زمین می‌توانیم در حفظ زمین نقش داشته باشیم.

برنامه‌ي محیط‌زیست سازمان ملل، 10 گام عملی و بسیار ساده براي حفاظت از محیط‌زیست را به‌عنوان اقدامات اثرگذار در زمینه‌ي حفظ سیاره‌ي زمین برشمرده که آن‌ها را مرور می‌کنیم. ما می‌توانیم در اجرای برخی از این بندها به کمک خانواده بیاییم.

* هرنفر یک روز در هفته گوشت مصرف نکند.

* بلیت سفرهای خود را به‌صورت الکترونیکی تهیه کنید و از دریافت بلیت کاغذی خودداری کنید.

* لوله‌های آبی را که نشتی دارند تعمیر کنید تا جلوی هدر رفت آب گرفته شود.

* لامپ‌های کم‌مصرف یا ال‌ای‌دی را جایگزین لامپ‌های معمولی کنید.

* دستگاه‌های الکترونیکی قدیمی را دور نیندازید و آن‌ها را به زباله بدل نکنید. بلکه این دستگاه‌ها را بازیافت نموده و از اجزای آن‌ها استفاده کنید.

* برای مصرف آب به جای بطری‌های یک‌بار‌مصرف پلاستیکی از قمقمه‌ها و بطری‌های دائمی استفاده كنيد.

* شیشه و آلومینیم را از زباله‌ها جدا کرده و به مراکز بازیافت تحویل دهید.

* درون خانه‌ي خودتان غذا درست کنید و بخورید.

* با دوچرخه (یا پیاده) به محل کار یا مدرسه بروید.

* فعالیت‌های خود را از درون خانه از طریق اینترنت، تلفن و سایر وسایل الکترونیکی و ارتباطی انجام دهیدو در حد امکان برای انجام كارها از تردد غیرضروری به‌خصوص با اتومبیل شخصی بپرهیزید.

کد خبر 367755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha