پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

دبیرکل سازمان و نخست وزیر اسپانیا روز پنجشنبه حمایت کامل خود را از راه گفتگو و مذاکره به عنوان بهترین ابزار برای دستیابی به راه حل بحران هسته‌ای ایران، اعلام کردند.

عنان و زاپاته‌رو این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در یک کنفرانس خبری در پایان مذاکرات امروز خود با یکدیگر در کاخ نخست وزیر مونکلوای مادرید که پس از دیدار علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با نخست وزیر اسپانیا انجام شد، اعلام کردند. [موضع پاریس در همین باره]

دبیرکل سازمان ملل گفت: ایران باید به جامعه بین‌المللی اطمینان دهد که تلاش‌هایش صلح‌آمیز است و بی‌اعتمادی‌ها و تردیدهایی را که در مورد این برنامه وجود دارد، بزداید.

عنان مذاکرات خاویر سولانا مسئول بلندپایه سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا با علی لاریجانی مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد. [سابقه موضوع]

وی گفت: در جریان این مذاکرات، ایران می‌تواند علائم بسیار مهمی به سایر اعضای جامعه بین‌المللی ارسال کند.

دبیرکل سازمان ملل مذاکرات اخیر خود را با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در تهران ، بسیار سودمند توصیف کرد و گفت که آنان در مذاکرات خود اعلام کردند که مایل نیستند غنی‌سازی اورانیوم را پیش از مذاکرات به حال تعلیق درآورند اما آماده مذاکرات باز و همه جانبه هستند.

عنان گفت: بحث بر سر تعلیق می‌تواند بخشی از این مذاکرات باشد و می‌تواند به رسیدن به‌یک توافق بر سرتعلیق منجر شود اما نمی‌تواند یک پیش شرط باشد.

وی اظهار داشت: هفته‌ها یاماه‌های آینده می‌تواند نشان دهد که راه گفتگو برای حل مساله هسته‌ای، آسانتر و ممکن است.

نخست وزیر اسپانیا نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد که موضع کشورش در مساله هسته‌ای همراه اتحادیه اروپا است و گفتگوی سیاسی را راه تفاهم با تهران می‌داند. [سابقه موضوع]

زاپاته‌رو تاکید کرد اسپانیا همانطور که بارها گفته است از این روند تا زمانی که برنامه ایران هیچگونه هدف توسعه سلاح‌های اتمی نداشته باشد، قاطعانه حمایت می‌کند.

نخست وزیر اسپانیا درباره نشست روز پنجشنبه خود با لاریجانی در مادرید گفت : به وی، موضع اروپا و به ویژه دولت اسپانیا را مبنی بر اینکه خواستار یک توافق دیپلماتیک و سیاسی با ایران هستیم ، اعلام کردم .

وی از تداوم مذاکرات مقامهای ایرانی با مقام های اروپایی برای دستیابی به یک توافق احتمالی حمایت و بر تداوم این تلاش‌ها تاکید کرد.

زاپاته‌رو پشتیبانی خود را از نقش سولانا مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: دیدارهای مقام‌های ایرانی با اروپایی‌ها لازم است تا بتوانیم به یک توافق جامع برسیم.

کد خبر 3674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز