رییس جمهور گفت : تهران آمادگی دارد در شرایط عادلانه درباره مسئله هسته‌ای گفت وگو کند و اروپا نیز باید برای حل مساله اعتماد ایران را جلب کند.

به گزارش روز یکشنبه دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، وی در دیدار با "کوفی عنان" دبیر کل سازمان ملل متحد که ‪ ۱/۵‬ساعت به طول انجامید، تصریح کرد: با آن که اعتماد ایران در طول مذاکرات سه سال گذشته از کشورهای اروپایی سلب شده، اما تهران همچنان آماده مذاکره است.

رییس جمهوری با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای ، موضعی کاملا منطقی، شفاف و صریح دارد، گفت: ما می‌گوییم اگر انرژی هسته‌ای چیز خوب و مفیدی است پس همه کشورها می‌توانند از آن برخوردار شوند و اگر بد است هیچ کس نباید از آن بهره مند شود.

احمدی نژاد با یادآوری این نکته که ایران بر اساس درخواست دبیرکل سازمان ملل ، بسته پیشنهادی ‪ ۵+۱‬را بلافاصله رد نکرد، گفت:موضع ایران درفعالیت‌های هسته‌ای قطعی و برای همه روشن است،اما به دلیل اینکه ما اهل منطق و گفت وگو هستیم محتوای آن را با آنکه چندان معقول نبود، سعی کردیم با برداشت مثبت بررسی کنیم اما در مقابل، بعضی کشورهای اروپایی و آمریکا در شورای امنیت ،علیه ایران قطعنامه صادر کردند.

وی همچنین با تاکید بر حفظ استقلال ملت و دولت لبنان بر لزوم تلاشهای بیشتر عنان برای برقراری صلح و اجرای کامل آتش بس در جنوب لبنان و خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی لبنان تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به بازسازی لبنان کمک کند و در هر فعالیت جمعی که برای بازسازی لبنان شکل گیرد، ایران مشارکت جدی خواهد داشت.

رییس جمهوری بر لزوم جبران خسارات وارده به لبنان توسط رژیم اشغالگر قدس و آمریکا و انگلیس که با حمایت از این رژیم و تاخیر انداختن در تصویب قطعنامه آتش بس موجب افزایش خسارتها شدند، تاکید کرد.

وی افزود: امروز کاملا مشخص است که رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی علت و ریشه بحران خاورمیانه است و باید این بحران به صورت ریشه‌ای حل شود که تنها راه آن دادن اجازه تعیین سرنوشت به همه فلسطینی‌ها است، تا با انتخابات آزاد درباره نوع حکومت خود تصمیم‌گیری کنند.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت برقراری آتش بس و امنیت در عراق و پیشرفت این کشور برای جمهوری اسلامی ایران با توجه به‌پیوندهای مستحکم مردمی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی میان دو ملت، اشغالگران را عامل ناامنی و بی‌ثباتی در عراق دانست و بر لزوم خروج هرچه سریعتر آنها از عراق و سپردن امور به دولت و مجلس برآمده از رای مردم این کشور برای استقرار صلح و آرامش تاکید کرد.

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در دیدار با احمدی نژاد در تهران گزارشی از آخرین وضع خاورمیانه و آتش بس در لبنان و تلاش برای برقراری آتش بس، استقرار نیروهای بین‌المللی و عقب نشینی رژیم صهیونیستی ارایه کرد.

وی همچنین بر لزوم تلاش مضاعف برای پیدا کردن راه حل مناسب از طریق گفت وگو برای حل موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد.

کد خبر 3429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز