همشهری‌آنلاین: هشتمین نشست آیین آواز با بهاریه‌خوانی علی جهاندار و ساز امیر متولی آغاز می‌شود و در ادامه هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی در موضوع ماهیت و جنس صدا سخن می‌گوید.

به گزارش همشهری‌آنلاین هشتمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 29 فروردین در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. این، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های آیین آواز در سال جدید خواهد بود که نزدیک به یک سال قبل راه اندازی و با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی و آواز روبرو شد.
در نشست این ماه، هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی) به همراه پژمان طهماسیان (پژوهشگر جوان) به بحث و بررسی درباره «ماهیت و جنس صدا» می‌پردازند. جاوید در نوشته کوتاهی  درباره این مبحث نوشته است: «نگاهی به اینکه ماهیت و جنس صدا و همین‌طور جایگاه خواننده در موسیقی ایرانی و آواز خوب وشرایط خواننده بودن یا خواننده شدن در رسالات علمی که پس از اسلام در ایران نوشته شده چه بوده است؟ آیا امروزه به این داشته‌ها می‌اندیشیم؟ این موضوع در بخش مباحثۀ فنی هشتمین نشست آیین آواز به بررسی گذاشته می‌شود...».

در کنار آن و پیش از شروع  موضوع اصلی برنامه ،علی جهاندار به عنوان یکی از خوانندگان و مدرسان پیش‌کسوتی که با حضور مؤثرشان در نشست‌های پیشین باعث رونق این برنامه تخصصی هنر آواز شدند به میهمانان خیر مقدم گفته و سخنانی را در خصوص آواز ایراد خواهد کرد. در ادامه نیز به همراه امیر متولی آوازی را در قالب بهاریه و به صورت مرکب‌خوانی اجرا می‌کند.

این مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی یادآور اجراي موفق این دو هنرمند موسیقی ملی ایران در اختتاميه «جشنواره موسيقي كلاسيك ايراني» است که در ادامه، نسخۀ ضبط‌شدۀ همان اجرا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و اقبال علاقه‌مندان و اهل فن را برانگیخت.

 فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان، خیابان جلفا (ارسباران) واقع شده و ورود علاقه‌مندان به این نشست آزاد است.

کد خبر 366928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha