گروه شهری: شهردار تهران با بیان ضرورت تجدید نظر جدی در امور فرهنگی کشور، از تحول در فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهایی شدن آن در کمتر از 20 روز آینده خبر داد.

 محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، دیروز در سیزدهمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلان شهرها گفت: اگر اقدامات شهرداری را در سال‌های گذشته بررسی کنیم‌، در دو حوزه کارهای خدماتی و عمرانی‌، فقط به کالبد شهر توجه شده بود‌، درصورتی که مسائل فرهنگی، آثار اقتصادی خود را نیز در جامعه برجای می گذارد.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: تا زمانی که مجموعه فعالیت‌ها، به ارتقای زندگی مردم ختم نشود و آن را به‌طور ملموس در زندگی افراد نبینیم، رسالت اصلی خود را در مسیر رشد و تعالی مردم، انجام نداده‌ایم. شهردار تهران، با تاکید بر توجه به مسائل فرهنگی در نظریه توسعه پایدار شهری، تصریح کرد: درصورتی که خواهان تبدیل شهرنشین به شهروند هستیم باید علاوه بر الزامات زیستی، در فراهم کردن فضاهای معنوی برای آنها تلاش کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه طرح جامع فضاهای کالبدی شهر نهایی شده، از نبود نمادی فرهنگی دردوره نظام مقدس جمهوری اسلامی، به‌عنوان یک نماد ملی و فرا ملی انتقاد کرد و گفت: ایران را کسی به صنعت نمی‌شناسد و همه آن را به فرهنگ و هنرش می شناسند، اما پس از گذشت 30 سال از دوره نظام مقدس جمهوری اسلامی یک نماد فرهنگی در سطح ملی و فرا ملی نداشته‌ایم که این مسئله‌، دلیلی جز بی برنامه کارکردن ندارد.
وی با اشاره به اینکه در طرح جامع تهران، به رویکردهای فرهنگی و اجتماعی پرداخته نشده بود، افزود: مهم‌ترین وظیفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در حال حاضر تهیه و تدوین نقشه یک یکم فرهنگی برای محلات تهران است که در این زمینه به ازای هر نفر، حرفی برای گفتن داشته باشیم تا زمانی که اطلاعات جغرافیایی شهر را می بینیم، پیوست فرهنگی آن را نیز داشته باشیم. شهردار تهران با تاکید بر این که تصدی گری فرهنگی را تا حد ممکن باید به مردم سپرد، گفت: باید از ظرفیت‌های لازم به درستی استفاده کرد و تصدی‌گری فرهنگی را تا حد ممکن به مردم، بخش خصوصی و تشکل‌های غیردولتی سپرد. مطمئن باشیم کار فرهنگی که مردم انجام می دهند، از نظر حجم و کیفیت، بسیار بیشتر و بهتر از کار نهاد‌های اجرایی خواهد بود. وی گفت: برای کارهای فرهنگی در محلات مختلف باید کارهای بیشتری انجام شود که در این راستا در نیمه دوم امسال و سال آینده، طرح جهادی موضعی و موضوعی اجرا می شود و معاونت‌های فرهنگی مناطق باید به‌طور روشن برنامه‌های موضعی و موضوعی خود را در این زمینه ارائه کنند.
احمد نوریان معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز در این نشست از تدوین نقشه راهبردی برای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی شهر تهران خبر داد.
وی با بیان اقدامات صورت گرفته در زمینه مسائل فرهنگی در طرح جامع تهران، اظهار کرد: هفت کار گروه متشکل از استادان  دانشگاه‌های مختلف تشکیل شدند که طرح جامع فرهنگی را برای تهران تنظیم  کردند و کلیات آن به تصویب شورای شهر رسید. وی افزود: با استخراج خلأهای فرهنگی طرح جامع، کارگروه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و فضاها و زیر ساخت‌های اجتماعی، در محورهای مختلف آغاز به کار کردند و طرح جامع در این زمینه تدوین شد. دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی کلان شهرها در ادامه گفت: این طرح که آماده ارائه به شورای شهر تهران است می‌تواند سندی راهبردی و ماندگار برای تهران باشد.

کد خبر 36553

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز