چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روسیه و چین قطعنامه ضد سوریه شورای امنیت را وتو کردند.

 روسیه با هدف محافظت از دولت سوریه در برابر اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای هفتمین بار از امتیاز وتو خود استفاده کرد و مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی قدرت‌های غربی با هدف اعمال تحریم هایی علیه دولت سوریه شد.

دولت‌های غربی سعی داشتند برسر ادعاهای مطرح شده درخصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ شش ساله سوریه، تحریم هایی علیه دولت این کشور اعمال کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز،چین نیز از این اقدام روسیه حمایت و برای ششمین بار در حمایت از دولت سوریه در شورای امنیت از امتیاز وتو خود استفاده کرد.

روسیه پیشتر اعلام کرده بود این قطعنامه پیشنهادی را که فرانسه و انگلیس ارائه کرده بودند وتو خواهد کرد زیرا لطمه ای به مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد بین طرف های درگیر در سوریه خواهد بود که هفته گذشته در ژنو آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

در رای‌گیری شورای امنیت درباره این قطعنامه پیشنهادی ، 9 کشور عضو شورای امنیت رای مثبت دادند و بولیوی نیز رای مخالف داد. اتیوپی ، مصر و قزاقستان نیز به این پیش‌نویس قطعنامه رای ممتنع دادند.

تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیازمند 9 رای مثبت است به این شرط که هیچ یک از اعضای دائمی رای منفی ندهند. آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و انگلیس پنج کشور عضو دائم شورای امنیت هستند که از امتیاز وتو برخوردارند.

کد خبر 363612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha