همشهری آنلاین: اوکراین رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری میلادی، خواستار لغو امتیاز وتوی روسیه برای تصمیم گیری در باره برخی مسائل مورد اختلاف در اروپا شد.

رئیس دوره ای شورای امنیت خواستار لغو امتیاز وتوی روسیه شد

به گزارش ایرنا، پاول کلیمکین وزیر امور خارجه اوکراین در نشست شورای امنیت ویژه بررسی مناقشه های حل نشده در اروپا گفت که شورا با وجود عضویت یکی از طرف های مناقشه در شورای امنیت (روسیه) به عنوان عضو دائمی باید بتواند به مناقشه های خونین پاسخ موثر دهد.

خبرگزاری دولتی اونیان اوکراین روز چهارشنبه به نقل از کلیمکین نوشت: مطابق بند سوم ماده 27 منشور سازمان ملل، کشوری که در یک مساله مورد اختلاف شرکت می کند، باید از شرکت در رای گیری در مساله مرتبط خودداری کند.

وزیر خارجه اوکراین گفت: این بند (در مناقشه اوکراین) نادیده گرفته می شود که غیرقابل قبول است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین همچنین عضویت دائمی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل را مساله ای بنیادین و اساسی خواند.
وی بار دیگر روسیه را به جنگ افروزی در اروپا و برپایی مناقشه متهم کرد.

کلیمکین با بیان اینکه در دهه های اخیر اروپا شاهد چند مناقشه بوده است، اظهار کرد: این مناقشه ها که همچنان حل نشده مانده ایت ویژگی مشترک دخالت روسیه را دارند که راهبرد جنگ افروزی و شرکت در مناقشه و حمایت از یکی از طرف ها را دنبال می کند.

روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت امتیاز وتو دارند و می توانند از آن برای رد هر تصمیم یا قطعنامه ای در این نهاد بین المللی با وجود اجماع 14 عضو دیگر بهره بگیرند.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، غرب و کشورهای دیگر مخالف روسیه، این کشور را به جنگ افروزی و دخالت در مناقشه هایی مانند آبخازیا و اوستیای جنوبی و همچنین پریدنسترویه همجوار کشور مولداوی متهم می کنند.

اوکراین نیز که از سه سال پیش به دنبال روی کار آمدن دولت غربگرا در کی یف روابط پرتنش و تیره ای با روسیه دارد، مسکو را به حمایت از ادامه مناقشه در منطقه دونباس و حمایت از روس تبارهای این منطقه متهم می کند.

کد خبر 362940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha