گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی از 3 گام اساسی برای کنترل حجم نقدینگی و هدایت آن به سوی بخش‌های مولد اقتصادی خبر داد.

وی گفت‌: ممانعت از اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، ارائه نکردن تسهیلات به فعالیت‌های سفته‌بازی و بازپرداخت مطالبات معوق مهم‌ترین سیاست‌های مدیریت بهینه نقدینگی در شرایط کنونی است.

به گزارش همشهری، طهماسب مظاهری که از زمان انتصاب به سمت ریاست بانک مرکزی، کنترل تورم و نقدینگی را سرلوحه برنامه‌های کاری خود قرار داده، در حاشیه همایش تولید برای صادرات در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای مهار نقدینگی پرداخت.

در شرایطی که رشد نقدینگی در مردادماه امسال به 37 درصد رسیده و نرخ تورم در سال‌جاری همچنان رو به رشد است، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در گام اول مهار نقدینگی، از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی به منظور ارائه تسهیلات به مردم جلوگیری شده است چون این اقدام موجب رشد نقدینگی خواهد شد.

وی با تأکید بر جدی‌بودن بانک مرکزی در اجرای این طرح، به شوخی گفت: به همین منظور برای جلوگیری از استفاده از منابع بانک مرکزی، در خزانه بانک مرکزی را به روی بانک‌های تجاری بسته‌ام و 3 قفل بر آن زده و یکی از کلیدها را جایی قرار داده‌ام تا کسی به آن دسترسی پیدا نکند.

رئیس‌کل بانک مرکزی دومین گام برای مهار نقدینگی را نظارت بر نحوه مصرف منابع بانکی و خودداری از اعطای تسهیلات به فعالیت‌های سفته‌بازی عنوان و اضافه کرد: نقدینگی باید در خدمت توسعه تولید و روان‌سازی جریان اقتصادی کشور باشد و به واحدهای تولید کالا و خدمات مولد اختصاص یابد و از تبدیل منابع بانکی به اعتبارات گردشی و اعتباراتی که باعث دست به دست شدن کالاها و افزایش قیمت آنها می‌شود یا برای احتکار کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خودداری کنیم.

مظاهری افزود: بانک‌ها باید به بخش خدمات، تولید کالا و بخش بازرگانی که تسهیل‌کننده تولید است، اعتبار بدهند و تسهیلات بانکی برای فعالیت‌های سفته بازی و فعالیت‌های تورم‌زا و فعالیت‌هایی که منجر به تولید کالا و خدمات نمی‌شود، اختصاص نیابد. وی از مدیران بانکی خواست با نظارت دقیق‌تر بر جریان نقدینگی تلاش کنند اعتبارات در جای غیرهدف استفاده نشود.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: چه در مورد طرح‌های کوچک و زودبازده استان‌ها و چه طرح‌های بزرگ، شواهد نشان می‌دهد که برخی‌ها اعتباراتی گرفته‌اند اما در فعالیت‌های دیگری استفاده می‌کنند که آثار اقتصادی مثبتی برای کشور نداشته است.

مظاهری خاطرنشان کرد: بانک مرکزی از این پس بر اعتباراتی که پرداخت می‌شود نظارت خواهد کرد و مشتریان معرفی شده به بانک‌ها مستقل از اینکه توسط چه افراد و سازمانی معرفی شده‌اند باید دارای طرح‌های توجیهی باشند.

وی وصول اعتبارات معوق بانک‌ها از مشتریان و به جریان انداختن مجدد آن در اقتصاد را گام سوم برای کنترل نقدینگی بیان کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی هرگونه پرداخت یارانه از سوی دولت به بانک‌ها را منتفی دانست و گفت: این بر عهده مدیریت بانک‌ها است که کمبود منابع برای اعتبارات را جبران و منابع و مصارف خود را تنظیم کنند.

کد خبر 36356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز