مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع مصرف دخانیات در کشور گفت: ۵ / ۲۵ درصد مردان و ۴ درصد زنان کشور سیگار می‌کشند.

وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی در مجمع ملی سلامت افزود: شیوع مصرف دخانیات در شهرها ۱۳ درصد و در روستاها 5 / 15 درصد است و در این راستا، قزوین ، بیشترین میزان شیوع دخانیات را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گفته وزیر بهداشت افراد گروه سنی ۴۵ تا ۵۰ سال بیشترین مصرف دخانیات را دارند.

  • شاخص چاقی بین زنان و مردان ایرانی رو به افزایش است

وی با اعلام آخرین شاخص های مربوط به بیماری‌های غیر واگیر در ایران اظهار کرد: بر اساس اطلاعات اطلس ملی سلامت ایرانیان که با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد، شاخص چاقی در بین زنان و مردان ایرانی رو به افزایش است.

هاشمی گفت: 24 درصد شهرنشینان و 9 درصد روستاییان چاق هستند و زنان مازندران بیشترین میزان شیوع چاقی را دارند.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اضافه کرد :فشار خون 19 / 28 درصد زنان و 31 / 28 درصد مردان کشور بالاست و ۶۵ درصد شهرنشینان هم فشار خون بالا دارند.

هاشمی ادامه داد: به طور کلی ۵۰ درصد افرادی که فشار خون بالا دارند از این مشکل خود اطلاع ندارند و بیشترین میزان فشار خون را مردان استان کردستان دارند.

  • بیشترین دیابت را زنان استان سمنان دارند

وی درباره شیوع دیابت در کشور نیز گفت: 3 / 10درصد زنان و 5 / 8 درصد مردان دیابت دارد و شیوع دیابت در شهرها ۹۹ و در روستاها 8 / 7 درصد است و بیشترین دیابت را زنان استان سمنان دارد.

  • چربی خون در تهران بیشتر از شهرهای دیگر

وزیر بهداشت درباره شیوع چربی خون نیز گفت: 5 / 29 درصد مردان و 5 / 22 درصد زنان، چربی خون بالا دارند . همچنین 7 / 27 درصد شهرنشینان و 7 / 22 درصد روستایی ها نیز با این مشکل مواجه اند.

هاشمی به این نکته هم اشاره کرد که شیوع چربی خون در تهران از همه شهرها بیشتر است.

  • بوشهری‌ها بیشتر میوه مصرف می‌کنند

وزیر بهداشت درباره مصرف میوه و سبزی نیز اظهار کرد: بیش از 50 درصد مردم میوه و سبزی کافی استفاده نمی‌کنند و بیشترین میزان مصرف میوه در بوشهر است.

  • یزدی‌ها فست فود بیشتری می‌خورند

هاشمی افزود: ۱۱ درصد زنان و ۱۴ درصد مردان، فست فود (غذای آماده ) مصرف می‌کنند و میزان مصرف فست فود در شهرها ۱۴ درصد و در روستاها ۹ درصد است؛ ضمن اینکه بیشترین میزان مصرف فست فود در یزد است.

مردان بیشتر از زنان نمک مصرف می‌کنند

وی درباره مصرف نمک در بین ایرانیان نیز اظهار کرد: به طور کلی ایرانیان هر روز ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کنند که سه برابر حد مجاز است .بخش عمده این نمک از طریق نان، جذب می‌شود که عامل مهم پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: ۹۴ درصد مردان و ۸۵ درصد زنان بیش از حد نمک مصرف می کنند.

  • تحرک فیزیکی دختر 13 ساله با زن 50 ساله فرقی ندارد

وی ، فعالیت بدنی کم را مهم‌ترین معضل سلامت ایرانیان اعلام کرد و گفت: ۹۶ درصد زنان و ۸۳ درصد مردان فعالیت بدنی کمی دارند و بیشترین میزان کم تحرکی در بین زنان بوشهر است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: میزان تحرک در بین زنان در سنین مختلف پایین است و میزان تحرک فیزیکی در یک دختر ۱۳ ساله با یک زن ۵۰ ساله تفاوت چندانی ندارد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی ، ۸۰ درصد مرگ و میر ایرانیان را باعث می‌شود و رژیم غذایی نامناسب استعمال دخانیات و فعالیت کم‌بدنی مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری‌هاست.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین عامل مرگ و میر ایرانیان بیماری‌های غیر واگیر است و 50 درصد علت مرگ ایرانیان را بیماری‌های قلبی و عروقی تشکیل می‌دهد.

وی همچنین به اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم و توجه این دولت به سلامت مردم اشاره کرد و افزود: توجه دولت یازدهم به سلامت مردم بی‌سابقه بوده است و همه ارکان دولت، وزرا، معاونان رئیس جمهوری، استانداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس در این دوره از سلامت مردم حمایت کردند اما مشکلات هنوز کم نیست.

هاشمی اضافه کرد: طرح تحول سلامت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت است که به ارتقای سلامت مردم، کاهش سهم پرداخت مردم برای درمان؛ بهبود زیرساخت ها و افزایش کیفیت خدمات و مسئولیت پذیری بیشتر نیروهای بهداشتی ودرمانی منجر شده است.
نخستین مجمع ملی سلامت، با حضور رئیس جمهوری در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

کد خبر 363314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha