همشهری آنلاین: متن قرارداد صدور گاز ایران به پاکستان موسوم به خط لوله صلح میان تهران و اسلام آباد پس از سه روز مذاکرات فشرده نهایی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر پس از مذاکرات فشرده کارشناسان و مقام های مذاکره کننده ایران و پاکستان و بازخوانی و روان سازی تمام بندهای قرارداد، متن قرارداد خط لوله صلح بامداد امروز شنبه نهایی شد.

حجت الله غنیمی فرد نماینده ویژه وزارت نفت در مذاکرات خط لوله صلح،در پایان این مذاکرات گفت: هم اکنون متن قرارداد خط لوله صلح نهایی شده است، تمام نکاتی که وکلای دو طرف آماده کرده بودند بازخوانی شد و این بازخوانی مورد تایید دو طرف قرار گرفت.

وی افزود: جملات و مواردی که حتی به توافق قبلی وکلا نرسیده بود هم در مذاکرات شب گذشته تا بامداد امروز مورد موافقت قرار گرفت و نکات باقیمانده که به صورت مسائل فنی باید به گروه فنی و مهندسی دوطرف و طبق دوره زمانبندی شده، سپرده شود، پس از آن مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

نماینده ویژه وزارت نفت کشورمان در مذاکرات خط لوله صلح گفت : این نکات فنی و مهندسی باید مطالعه و تا یک ماه آینده و برای امضای همزمان سران دو کشور و دو شرکت طرف قرارداد آماده شود.

این سند حدود هفتاد صفحه ای که پس از هشت نشست دوجانبه و سه جانبه با هند و پاکستان نهایی شده است ، باید به امضای وزیران مربوط و رؤسای جمهور دو کشور برسد.
با اجرایی شدن این قرارداد امکان صادرات گاز ایران به پاکستان و پس از توافق پاکستان با هند به هر دو کشور فراهم می شود.

خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند موسوم به خط لوله صلح مشهور است 2670کیلومتر طول دارد که 1115کیلومتر آن در ایران، 705کیلومتر در پاکستان و 850 کیلومتر آن در هند خواهد بود.

در داخل خاک ایران تاکنون حدود 45 درصد خط لوله از عسلویه به طرف ایرانشهر احداث شده است.

گفته شده است که احداث انتقال خط لوله گاز ایران به شبه قاره در اواسط سال 2007آغاز و تا سال 2010با هزینه‌ای بالغ بر هفت میلیارد دلار به پایان می‌رسد.

برآوردهای اولیه حاکی است، پاکستان در ازای ترانزیت گاز ایران به هند سالانه حدود 600میلیون دلار درامد خواهد داشت و این خط لوله سالانه 300میلیون دلار هزینه واردات گاز هند را کاهش خواهد داد و امکان صادرات روزانه شصت میلیون مترمکعب گاز به هند و پاکستان فراهم می شود.

کد خبر 36212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز