سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

انتخاب در و پنجره نقش مهمی در عایق شدن در برابر گرما و صدا در ساختمان‌ها دارد و بر طراحی هم تأثیر به‌سزایی می‌گذارد.

پنجره

براي آنكه از محصولات جديد توليدشده در اين صنعت و تفاوت‌هاي موجود در بازار آگاه شويم سري به هشتمين نمايشگاه در و پنجره زديم. غرفه‌هاي بسياري را توليدكنندگان پروفيل‌ يوپي‌وي‌سي تشكيل مي‌دادند و به همين دليل متوجه شديم كه حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ كارخانه توليد‌كننده اين محصول در كشور خودمان وجود دارد. غرفه‌هاي ديگر شامل يراق‌آلات پنجره‌ها، درهاي داخلي و اصطلاحا ضد‌سرقت و ماشين‌آلات ساخت اين محصولات مي‌شد. با پرس‌وجو از توليدكنندگان اين محصولات، براي خريد راهنمايي خواستيم. با ما باشيد تا برايتان بگوييم چه پنجره‌اي مناسب كار شماست، آلومينيومي يا يوپي‌وي‌سي؟ آيا در ضد‌سرقت واقعا مي‌تواند امنيت بالايي براي منزل‌مان تأمين كنيد يا خير؟

  • پروفيل، آلومينيومي يا يوپي‌وي‌سي؟

بسياري از كارشناسان ساخت‌وساز به‌خصوص در كشور ما پنجره‌هايي با پروفيل يوپي‌وي‌سي را پيشنهاد مي‌كنند؛ چرا كه هم عايق مناسبي براي دما و صداست و هم قيمت نسبتا مناسبي دارد. اين در حالي است كه در بسياري از كشورهاي ديگر از پروفيل آلومينيومي استفاده مي‌كنند. پروفيل آلومينيومي اگر مرغوب باشد همانند يو‌پي‌وي‌سي قابليت عايق‌بودن دارد و علاوه بر آن براي كارهاي ظريف هم مناسب خواهد بود. برخي معتقدند پروفيل آلومينيومي ممكن است در اثر تغييرات آب و هوايي دفرمه شده و زنگ بزند اما امروزه با پيشرفت تكنولوژي ساخت اين پروفيل‌ها، ديگر چنين اتفاقي نمي‌افتد، علاوه بر اين، انواع جديد آنها هم مانند پروفيل‌هاي يوپي‌وي‌سي امكان دوجداره بودن را دارا هستند. اما بايد گفت كه اين نوع پرaوفيل كمي گران‌تر از پروفيل‌هاي يوپي‌وي‌سي هستند؛ مثلا ممكن است در هر متر ۱۰هزار تومان يا بيشتر اختلاف داشته‌ باشند. نوع خوب پروفيل‌هاي يو‌پي‌وي‌سي در برابر تابش خورشيد و آلودگي تغيير رنگ نداده و دچار زردي نمي‌شوند. توجه كنيد كه برخي از توليدكنندگان هنگام خريد به‌صورت مادام‌العمر آنها را بابت عدم‌تغيير رنگ گارانتي مي‌كنند. معمولا نصب پنجره يو‌پي‌وي‌سي و يراق‌‌آلات آن به‌طور كامل بر عهده شركتي‌ است كه از آن خريد كرده‌ايد.

  • نوار عايق‌بندي

يكي از موارد مهمي كه در ميزان عايق‌بودن پنجره كمك مي‌كند، نوار عايق‌بندي آن است. اين نوارها هنگام باز و بسته شدن در، تحت فشار قرار مي‌گيرند و اگر مرغوب نباشند به سرعت آسيب مي‌بينند. بعضي از اين نوار‌ها پس از توليد پروفيل به‌صورت دستي به آن تزريق مي‌شوند اما نوع ديگري موجود است كه همراه با پروفيل توليد شده و به همراه آن از قالب ساخت خارج مي‌شود. اين نوع يراق درصورتي كه شما روزانه صدها بار پنجره را باز و بسته كنيد هم خراب نمي‌شود اما اگر نوار عايق‌بندي خوب به پروفيل جوش نخورده باشد ممكن است بين اين دو درزي ايجاد شود كه به مرور در خاصيت عايق‌بودن پنجره تأثير مي‌گذارد. قيمت عايق‌هاي ‌پي‌وي‌سي كه قابل جوش دادن به پنجره هستند حدود متري ۲۶‌هزار تومان بوده و عايق‌هاي غيرپي‌وي‌سي از ۱۹هزار تومان در بازار موجود هستند كه البته امكان جداشدن آنها از پروفيل كم نيست.

  • نوع يراق‌

يراق پنجره در نوع باز و بسته‌شدن آن مؤثر است. شما بايد بسته به فضايي كه مي‌خواهيد پنجره را در آن كار كنيد يراق مناسبي بخريد. برخي از يراق‌ها تنها به‌صورت يك حالته و از يك‌سو باز شوند. اما برخي ديگر قابليت باز شوي دوحالته را به پنجره مي‌دهند. در يك حالت ثابت نگه داشته و امكان عبور هوا را بدون حركت پنجره در اختيار شما مي‌گذارد و حالت ديگر بازشوي معمولي دارد. برخي ديگر از انواع يراق‌ها به پنجره كمك مي‌كنند تا حالت كشويي داشته‌باشند. توجه كنيد كه هر چه ميزان اتصالات يراق‌آلات پنجره شما بيشتر باشد هزينه آن افزايش پيدا خواهد كرد. براي مثال يراق تك حالته را با حدود ۵۰هزار تومان و نوع دوحالته آن را حدود ۱۰۰ هزار تومان مي‌توانيد خريداري كنيد.

  • شيشه

اگر مي‌خواهيد عايق صوتي خوبي داشته‌باشيد بايد شيشه‌اي با ضخامت بيشتر انتخاب كنيد اما اگر عايق گرمايشي مدنظر شماست بايد از پنجره‌هاي دوجداره استفاده كنيد. اين پنجره‌ها از 3 قسمت تشكيل مي‌شوند، 2 شيشه يك‌جداره و يك اسپيسر كه آن هم شيشه‌اي‌ است. هر چه شيشه‌ها ضخامت كمتر و اسپيسر ضخامت بيشتري داشته باشد بهتر عمل خواهند كرد. علاوه بر آن ممكن است بخواهيد شيشه رفلكس‌دار بخريد كه هر مترمربع حدود ۱۰هزار تومان به قيمت پنجره‌ اضافه مي‌كند.

  • محاسبه قيمت

براي محاسبه هزينه يك پنجره بايد قيمت پروفيل، مترمربعي كه شيشه در آن به‌كار رفته و يراقي كه در آن استفاده مي‌شود را با هم جمع كنيد. حالا ۱۰درصد از اين مبلغ را به‌عنوان هزينه نصب هم به رقم به‌دست آمده اضافه كنيد. در اين صورت هر قاب پنجره اگر يراق آن به‌صورت يك حالته و پروفيل از نوع يوپي‌وي‌سي باشد در كمترين حالت حدود ۲۸۰ تا ۳۲۰ هزارتومان
خرج برمي‌دارد.

  • نوع قفل و يراق‌آلات

هنگام خريد درهاي ضدسرقت بايد حتما به نوع قفل توجه كنيد، مرغوب‌ترين نوع قفل موجود كه در تمام دنيا براي درهاي امنيتي از آن استفاده مي‌شودبه‌گونه‌اي است كه كپي برداري از آن بسيار سخت است. نوع چشمي و دستگيره هم در قيمت تأثير‌گذار هستند. ممكن است شما دري را بپسنديد اما دستگيره ديگري براي آن درنظر گرفته باشيد، در اين صورت شركت فروشنده موظف است مبلغ دستگيره را از هزينه در كسر كرده و دستگيره انتخابي شما را تعبيه كند. توجه كنيد كه قيمت هر لنگه در امنيتي با احتساب دستگيره و تمامي يراق‌آلات به‌كار برده شده محاسبه مي‌شود، پس حواستان باشد كه هزينه اضافي‌اي بابت اين موارد نپردازيد.

  • نوع روكش

در‌هاي مخصوص داخل ساختمان در 2 نوع با روكش طبيعي يا مصنوعي ارائه مي‌شوند. روكش‌هاي مصنوعي كه از نوع اچ‌دي‌اف هستند قيمت مناسبي دارند اما نسبت به درهاي با روكش طبيعي مقاوت كمتري در برابر رطوبت دارند. اگر يك در با روكش بلوط كانادايي حدود ۴۳۵هزار تومان به بالا باشد، نوع مصنوعي آن را مي‌توانيد لنگه‌اي ۱۱۵هزار تومان بخريد.

  • مقاومت

اگر بخواهيد در را براي حمام و سرويس‌هاي بهداشتي استفاده كنيد ميزان مقاومت آن در برابر رطوبت بسيار مهم خواهد بود. برخي از فروشندگان ممكن است به شما پيشنهاد كنند كه روي در انتخابي‌تان روكشي از نانو بزنند تا به آن خاصيت ضد‌آب بودن بدهد كه البته اگر روكش مناسبي پيدا كنيد، پيشنهاد بدي نيست. بايد توجه كنيد كه هيچ دري صد درصد ضد‌آب نيست بلكه مي‌توان فرايند‌هايي را روي آن انجام داد تا مقاومت درها را بالا برد. يكي از مواردي كه بسيار مهم است نوع رنگي‌ است كه روي در به‌كار گرفته مي‌شود كه اگر از نوع مرغوبي باشد دفرمه شدن آن را به تأخير خواهد انداخت. مورد ديگري كه مي‌توان جهت افزايش مقاومت در انجام داد كلاف‌كشي داخل بدنه‌ آنهاست. با اين كار فضاي خالي درون بدنه هم با چوب كلاف‌كشي شده و از نفوذ رطوبت جلوگيري مي‌كند. لازم به ذكر است كه اين فرايند در قيمت هر لنگه در تأثير‌گذار خواهد بود. توجه كنيد كه كلاف‌كشي‌هايي كه باعث مي‌شوند اصطلاحا در تمام چوب شود معمولا براي فضاهايي مثل هتل‌ها استفاده مي‌شود كه پررفت‌وآمد هستند و قيمت آنها براي ساختمان‌هاي مسكوني به صرفه نيست.

  • در امنيتي

بايد بدانيد كه اين درها كه با اصطلاح رايج به‌عنوان در‌هاي ضد‌سرقت شناخته مي‌شوند، كمك مي‌كنند تا باز‌شدن در به راحتي انجام نگيرد اما به هيچ عنوان كاملا ضد‌سرقت نيستند. البته كارشناسان پيشنهاد مي‌كنند كه به جاي درهاي چوبي معمولي كه ممكن است با يك لگد هم باز شوند از اين نوع در استفاده كنيد. قيمت يك در امنيتي نسبتا خوب از حدود ۷۵۰هزار تومان شروع مي‌شود.

  • ضخامت

بهتر است دري را انتخاب كنيد كه داخل آن از ورق ۷/۰ فولادي استفاده شده باشد. لازم است روي اين لايه با يك ورق چوبي ۸‌ميلي‌متري پوشانده شده باشد. لايه بعدي در واقع روكشي ا‌ست كه ديده‌ مي‌شود كه مي‌تواند مصنوعي يا طبيعي باشد. توجه كنيد كه اين مورد در قيمت تأثيرگذار است.

  • فريم

درنظر داشته باشيد كه همه درهاي امنيتي با فريم‌ فلزي مخصوص به‌خودشان ارائه مي‌شود. مي‌توانيد از شركتي كه از آن خريد مي‌كنيد بخواهيد كه روي اين فريم فلزي را با روكوب چوبي بپوشاند كه البته در اين صورت حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به قيمت هر در اضافه مي‌شود.

کد خبر 362036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha