یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: حدود ۲ماه تا سال نو باقی ‌مانده است و خیلی‌ها از همین حالا به فکر نونوارکردن خانه‌شان هستند.

نقشی نو بردیوار

 خيلي‌ها دوست دارند دستي به سر و گوش خانه بكشند تا در سال جديد، خانه منظم‌تر و مرتب‌تري داشته باشند. خرابي و ترك‌خوردگي ديوارهاي خانه، يكي از مواردي است كه بايد تا رسيدن سال جديد فكري به حالشان كرد. شايد گزينه اول‌تان اين باشد كه كل خانه را به‌دست نقاش‌ها يا نصاب‌هاي كاغذ ديواري بسپاريد اما اين كار، هزينه زيادي روي دست‌تان مي‌گذارد. اين در حالي است كه با يكسري كارهاي ساده و بسيار كم‌هزينه‌تر، هم مي‌توان به نتيجه مطلوب و زيباتري در دكوراسيون خانه رسيد و هم اين خرابي‌ها و ترك‌خوردگي‌هاي ديوار را از جلوي چشم‌ها دور كرد. در اين صفحه برايتان از اين راهكارها گفته‌ايم.

  • گوشه‌گير ديوار

بيشتر خرابي‌هاي ديوارهاي خانه معمولا در گوشه‌هاي 90درجه اتفاق مي‌افتد؛ مثلا بر اثر كشيده شدن سيم جاروبرقي به اين گوشه‌ها، اين خرابي‌ها ايجاد مي‌شود كه بسيار هم در چشم هستند و نماي ظاهري ديوارها را زشت نشان مي‌دهند. يك گزينه بسيار خوب براي پوشاندن و ترميم اين خرابي‌ها استفاده از گوشه‌گيرهاي چوبي است. اين گوشه‌گيرها را كه با رنگ قرنيز معمولا هماهنگ مي‌شود مي‌توان به راحتي در بازار پيدا كرد. نصب آن هم نياز به تخصص خاصي ندارد، با همين چسب‌هاي مايع فوري مي‌توان آنها را به ديوار چسباند. هزينه استفاده از اين گوشه‌‌گيرها بسيار كمتر از ترميم اساسي ديوار است و درضمن زيبايي بيشتري به خانه شما مي‌دهد. فقط هماهنگ بودن رنگ قرنيزها با رنگ اين گوشه‌گيرها فراموش نشود؛ اندازه‌گيري ارتفاع ديوار، قبل از خريد هم همينطور.

  • كاغذ ديواري

معمولا برخي ديوارها كه بيشتر در معرض رفت‌وآمد هستند آسيب مي‌بينند و همان‌ها هم دردسر اصلي را درست مي‌كنند. خب، چرا به‌خاطر يك ديوار خودمان را حسابي به خرج بيندازيم. حتما خانه‌ها و آپارتمان‌هاي جديد را ديده‌ايد كه فقط يكي،دو ضلع ديوار را كاغذ ديواري كرده‌اند و اتفاقا خيلي زيبا هم به‌نظر مي‌رسند. خب، شما هم مي‌توانيد همين كار را براي يكي از ديوارهاي آسيب‌ديده خانه انجام دهيد و با حداقل هزينه اين خرابي‌ها را پوشش دهيد. نصب كاغذ ديواري، آن هم روي يك ديوار اصلا كار سختي نيست و خودتان با كمي تحقيق و پرس‌وجو مي‌توانيد اين كار را به راحتي انجام دهيد. ما هم در اين صفحه قبلا اين مهارت را به شما آموزش داده بوديم كه مي‌توانيد در همشهري آنلاين، آن را پيدا كنيد. فقط براي انتخاب كاغذ‌ديواري مناسب حتما با چندنفر مشورت كنيد.

  • بتونه‌‌كاري و رنگ‌زدن

ترك‌ها ممكن است در قسمت‌هاي مختلفي مانند تقاطع ديوار‌ها، بالاي نعل درگاه‌ها، زير پنجره‌ها و ديوار شومينه و بخاري و ديوارهايي كه با فضاهاي مرطوب در ارتباط هستند به‌وجود بيايند. براي تعمير هريك از اين ترك‌ها راهكارهاي تخصصي وجود دارد اما پايه و اساس همه آنها همان بتونه‌كاري ساده است كه خود شما هم مي‌توانيد ترك‌هاي عادي به‌وجود آمده در ديوارهايتان را تعمير كنيد. شما بايد براي اين كار از ابزارفروشي‌ها بتونه، كاردك، سمباده و كمي رنگ تهيه كنيد. دقت كنيد كه بتونه‌ها بايد متناسب با جنس ديوارتان انتخاب شوند. اگر ديوارتان داراي رنگ‌روغن است، بتونه آن با ديوارهايي كه رنگ پلاستيك دارند فرق مي‌كند. اگر بتونه درست‌كردن بلد نيستيد مي‌توانيد از بتونه آماده استفاده كنيد. اول سطح آسيب‌ديده را با سمباده صاف كنيد و بعد با استفاده از كاردك، بتونه‌كاري را انجام دهيد. شما با استفاده از كاردك بايد لايه‌اي از بتونه‌ها را روي سطح ترك‌ها بكشيد. به مقداري كه از بتونه‌ها برمي‌داريد دقت كنيد، اگر ميزانشان زياد باشد خود اين بتونه‌ها هم مي‌توانند مشكل‌ساز باشند. بعد از خشك‌شدن بتونه‌ها روي آنها را با سمباده بكشيد تا سطحي يكدست و يكنواخت حاصل شود. بعد از آن مي‌توانيد روي قسمت بتونه‌شده را رنگ كنيد. البته شايد ديوارتان كمي 2 رنگ به‌نظر برسد اما از حالت خرابي اول بسيار بهتر است.

  • تغيير دكوراسيون دهيد

خرابي بخشي از ديوار واقعا آزارتان مي‌دهد و دوست داريد به هر نحو ممكن آن را از مقابل ديدتان حذف كنيد، خب، باز هم لازم نيست خودتان را به خرج بيندازيد. كمي به تغيير دكوراسيون خانه فكر كنيد. يك بوفه يا كمد يا حتي يك مبل خانه شما مي‌تواند اين خرابي يا ترك‌خوردگي را در پشت خود پنهان كند. درست است كه راه‌حل اساسي نيست اما به‌طور موقت مشكل شما را حل مي‌كند.حتي با تغيير مكان مبل‌ها و ميزهاي عسلي مي‌توانيد تغييري در فضاي خانه ايجاد كنيد يا با تغيير و تعويض چند قاب عكس و يا نصب يك آينه زيبا، نمايي نو به سالن پذيرايي بدهيد؛ مثلا اگر محل خرابي ديوار يا ترك‌خوردگي در وسط‌هاي ديوار قرار دارد مي‌توانيد يك تابلوي زيبا به خانه اضافه كنيد. آينه‌هاي تزئيني زيبايي هم در بازار هستند كه قيمت چنداني ندارند.

  • سنگ و كاشي‌هاي جذاب

راه‌حل ديگري هم كه كمي هزينه‌بر خواهد بود استفاده از سنگ‌ها و كاشي‌هاي تزئيني است، البته باز هم هزينه اين كار نسبت به رنگ كردن يا كاغذ ديواري‌كردن كامل اتاق كمتر خواهد بود. براي اينكه بتوانيد ترك‌ها و خرابي‌ها را بپوشانيد و از بروز دوباره آنها جلوگيري كنيد مي‌توانيد از كاشي‌هاي كوچك استخري كه داراي رنگ‌هاي متنوع زياد و همچنين مقاومت بالايي هستند در يك بخش ديوار استفاده كنيد. نصب‌شان هم كار چندان پيچيده‌اي نيست و خودتان با يك آموزش مختصر مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد. سنگ‌هاي آنتيك هم گزينه ديگري هستند كه اگر به‌صورت منظم و مرتب استفاده شوند نماي زيبايي روي ديوار خانه پديد مي‌آورند. اين سنگ‌ها به‌دليل مقاومت بالا، هم در مقابل نشست ساختمان و هم در مقابل رطوبت مقاوم‌ترند به همين دليل براي ديوارهايي كه ترك مي‌خورند بسيار مناسب هستند.

کد خبر 358082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha