یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: با سردشدن هوا، بازار فروش پتو و لحاف، گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود.

پتو

خريد پتو اگرچه در ظاهر كار آساني به‌نظر مي‌آيد اما فوت و فن‌هاي مخصوص به‌خودش را دارد. بدون دانستن اين فوت و فن‌ها ممكن است يك پتو يا لحاف نامرغوب بخريد و بعد از چندبار استفاده‌كردن، مجبور شويد كه آن را دور بيندازيد. اين خريد، نيازمند صرف وقت است و نبايد صرفا ظاهر زيبا و پرزرق و برق اين محصولات، شما را تحت‌تأثير قرار بدهد. با دانستن چند نكته اساسي، مي‌توانيد هزينه خوبي داشته باشيد.

  • لحاف بخريم يا پتو؟

اينكه پتو بخريد يا لحاف، كاملا بستگي به‌خودتان دارد اما به‌طور كلي آن دسته از افرادي كه تختخواب ندارند، بهتر است سراغ پتو بروند چون پتو به نسبت لحاف، جاي كمتري را مي‌گيرد و عمر آن هم بيشتر است. لحاف، بيشتر مناسب افرادي است كه تختخواب دارند و مي‌توانند با يك تير دو نشان بزنند و از آن به‌عنوان روتختي نيز استفاده كنند. شست‌وشوي پتو در خانه راحت‌تر است و با برخي از ماشين‌هاي لباسشويي‌، مي‌توان آن را شست ولي خريد لحاف، دردسرهاي مخصوص به‌خودش را دارد و حتما براي شست‌وشو بايد از خشكشويي كمك بگيريد چون معمولا لحاف‌ها در ماشين‌لباسشويي جا نمي‌گيرند.

  • جنس، حرف اول را مي‌زند

براي خريد پتو، دقت به جنس آن بسيار اهميت دارد. بيشتر پتوهايي كه در بازار وجود دارند از جنس پلي‌استر ساخته شده‌اند و درصدهاي به‌كار رفته پلي‌استر در هر پتو، متفاوت با ديگري است. هرچه مقدار پلي‌استر به‌كار رفته در پتو كمتر باشد، آن پتو، جنس بهتري دارد. روي پتو، معمولا مقدار پلي‌استر به‌كار رفته در آن، درج مي‌شود اما گاهي اطلاعات روي پتو قابل‌اعتماد نيست به همين دليل بايد سراغ برندهاي معتبر رفت. معمولا پتوهايي كه وزن بيشتري دارند، به نسبت پتوهاي سبك‌تر، مرغوب‌تر هستند. تنوع پتو از نظر جنس، چندان زياد نيست اما لحاف از نظر جنس، تنوع بيشتري دارد. براي خريد لحاف، بايد بيشتر به جنس پارچه آن توجه كرد. لحاف با پارچه‌هاي ساتن (پارچه براق كه در آن نخ نيز وجود دارد)، ساتين (پارچه‌اي نرم و براق كه حالت ليز دارد)، نخ پنبه و پلي‌استر، در بازار موجود است. انتخاب نوع پارچه به سليقه مشتري بستگي دارد ولي به‌طور كلي، پارچه‌هايي كه در آنها پلي‌استر به‌كار رفته است، چندان مرغوب نيست.

  • حواس‌تان به حساسيت باشد

پتوهاي دولايه براي فصل زمستان بسيار مناسب و گرم هستند. داخل اين نوع از پتوها معمولا لايه نازكي از الياف مصنوعي قرار گرفته است كه مي‌تواند در برخي از افراد ايجاد حساسيت كند. آن دسته از افرادي هم كه سابقه حساسيت دارند، نبايد سراغ اين نوع از پتوها بروند مگر اينكه نوعي از آن را بخرند كه به جاي الياف مصنوعي، در آن پنبه به‌كار رفته باشد. براي خريد لحاف نيز بايد به اين نكته توجه كرد كه داخل لحاف، پشم شيشه يا الياف صنعتي، مانند ويسكوز ريخته مي‌شود. پشم شيشه، با وجود اينكه گرماي بيشتري ايجاد مي‌كند، ممكن است در برخي از افراد باعث بروز علائم آلرژي شود. ويسكوز، معمولا ايجاد حساسيت نمي‌كند ولي به اندازه پشم شيشه، گرم نيست.

  • رنگ را دست‌كم نگيريد!

تغيير رنگ در پتو، به‌دليل شست‌وشو زياد نيست، با وجود اين پتوهاي نامرغوب، در اثر شست‌وشو، ظاهر اوليه خود را تا حدود زيادي از دست مي‌دهند. رنگ پارچه در لحاف از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و معمولا هرچه پارچه تيره‌تر باشد، احتمال پس دادن رنگ در آن به نسبت پارچه‌هاي روشن‌تر بيشتر خواهد بود. البته احتمال پس دادن رنگ در محصولات مرغوب، بسيار كمتر از انواع نامرغوب است. ضمن اينكه رنگ‌روشن براي يك لحاف، از نظر بهداشتي هم بهتر است، چون كثيف شدن پتو بيش از رنگ‌هاي تيره به چشم مي‌آيد.

  • داوود محمدي؛ فروشنده كالاي خواب

به فروشنده اعتماد كنيد
تشخيص جنس پتو براي افراد عادي كمي سخت است و از ظاهر پتو چندان نمي‌توان به كيفيت آن پي برد، در نتيجه براي خريد يك پتوي خوب، بايد سراغ برندهاي معروف برويد براي خريد لحاف، بيشتر جنس پارچه آن اهميت دارد. پارچه‌هاي لحاف مي‌توانند از جنس پلي‌استر يا نخ پنبه باشند. پارچه‌هاي پلي‌استر از كيفيت كمتري برخوردار هستند به همين دليل بايد لحاف‌هايي را خريد كه پارچه آن جنس نخ پنبه دارد. لحاف با قيمت‌هاي مختلفي به فروش مي‌رسد و هرچه پارچه آن مرغوب‌تر باشد، قيمت آن نيز بيشتر است. علاوه بر اين، قيمت لحاف، به تعداد تكه‌هايي كه در بسته‌بندي آن موجود است نيز بستگي دارد. داخل بسته‌بندي لحاف روبالشتي، ملحفه و گاهي كوسن نيز مي‌تواند وجود داشته باشد و هرچه تعداد بيشتري از اين اجزا، در بسته‌بندي قرار بگيرد، به همان نسبت قيمت لحاف نيز بالاتر خواهد رفت. به‌طور كلي براي خريد لحاف و پتو، علاوه بر انتخاب برند خوب، بايد به پيشنهاد فروشنده نيز اعتماد كرد چون افراد هر چقدر هم كه تلاش كنند يك پتو يا لحاف مرغوب بخرند، باز هم به اندازه فروشنده، تجربه كافي را براي انتخاب جنس مرغوب ندارند.

  • شهرام هرمزي؛ فروشنده كالاي‌خواب

با پودر آنزيم‌دار نشوييد
هنگام خريد پتو بايد به مقدار پلي‌استر به‌كار رفته در آن توجه كرد و هر چه پلي‌استر كمتر باشد بهتر است. البته گاهي مقداري كه براي پلي‌استر روي برخي از پتوها مي‌زنند، با واقعيت فاصله دارد، به همين دليل با يك روش ساده تا حدودي مي‌توان به مرغوب بودن پتو پي برد. براي اين منظور بايد روي پتو دست كشيد، اگر پتو زبرباشد و با تكان‌دادن يا دست كشيدن روي آن، حالت الكتريسته ايجاد شود، نشان‌دهنده اين است كه پلي‌استر زيادي در آن به‌كار رفته و چنين پتويي مرغوب نيست. براي خريد لحاف نيز بايد به جنس پارچه و الياف داخل آن توجه كرد. داخل لحاف، معمولا پشم شيشه يا الياف صنعتي مثل ويسكوز قرار مي‌دهند. براي تشخيص اينكه داخل پتو پشم شيشه وجود دارد يا ويسكوز، بايد به وزن و حالت لحاف توجه كرد. لحاف هرچه سنگين‌تر باشد، يعني در آن پشم شيشه به‌كار رفته است. سبك بودن لحاف و حالت منظم قرار گرفتن آن (چروك نمي‌خورد و به شكل نامنظم در نمي‌آيد) مي‌تواند به‌دليل وجود ويسكوز داخل لحاف باشد. يكي از نكات مهمي كه بايد پس از خريد پتو و لحاف به آن دقت كرد، شست‌وشو است. بهتر است پتو يا لحاف در خانه شسته نشود چون احتمال آسيب ديدن آنها در اثر شست‌وشو بيشتر مي‌شود ضمن اينكه وزن لحاف يا پتو پس از شست‌وشو بيشتر خواهد شد و امكان جابه‌جاكردن آن مشكل است. لحاف بايد در دماي زير 30درجه‌ سانتي‌گراد شسته شود ضمن اينكه براي شست‌وشوي آن، پودرهاي آنزيم‌دار به‌كار نرود چون اين پودرها احتمال پوسيدگي پارچه را افزايش مي‌دهند.

  • مليحه عظيم‌زاده؛ خياط

خودتان پتو بدوزيد
براي دوخت پتو يا لحاف، بايد به اصول خياطي آشنايي كامل داشت. علاوه بر اين، مهارت‌هايي چون طراحي، نقاشي و آشنايي به نحوه برش، بسيار مهم است. البته علاقه به خياطي و صرف زمان را نبايد ناديده گرفت. براي دوخت پتو بهتر است افراد در ابتداي كار، به‌صورت متري پارچه بخرند و بعد از اينكه در انجام كار مهارت پيدا كردند، خريد پارچه به‌صورت عمده براي‌شان به صرفه‌تر خواهد بود. براي دوخت پتو، به وسايل زيادي احتياج است كه مهم‌ترين آنها يك چرخ خياطي خوب، پارچه مرغوب، پشم شيشه آستري و... محسوب مي‌شود. دوخت پتوهاي پارچه‌اي تكه‌دوزي، مهارت بيشتري مي‌خواهد و سخت و زمانبر است اما اين نوع از پتو‌ها بسيار زيبا و پرطرفدار هستند. براي دوخت يك پتو در خانه، بايد حدود150هزارتومان، هزينه كرد. اگر خانم‌ها به مهارت كافي در دوخت پتو دست پيدا كنند، مي‌توانند به تعداد بيشتري پتو بدوزند و حتي بفروشند، البته براي اين كار بايد علاقه زيادي وجود داشته باشد و تنها به جنبه‌هاي اقتصادي توجه نشود.

  • خاطره

مخفيگاهي در پتو!
زينب سيفي؛ يكي از خريداران پتو
حدود 40سال پيش، پتو و لحاف بين مردم جايگاه ويژه‌اي داشت و لحاف‌ها و بيشتر پتوها، دست‌دوز بودند. هميشه در گوشه‌اي از خانه، لحاف، تشك و پتو، روي هم چيده مي‌شد و خبري از كمد ديواري و تخت و اين چيزها نبود. مرحوم مادرم، هميشه مقدار زيادي خوراكي مثل آلوچه، پسته، نخودچي، كشمش و... مي‌خريد و در خانه نگه‌مي‌داشت و وقتي اين خوراكي‌ها وارد خانه مي‌شد، برادرهايم كه حدودا 15-14سال داشتند، همه آنها را مي‌خوردند. يك‌بار مادرم براي اينكه خوراكي‌ها دور از چشم برادرهايم بماند، آنها را داخل لحاف و پتوها پنهان كرد اما غافل از اينكه باز هم برادرهاي بازيگوشم خوراكي‌ها را پيدا كردند و تمام پسته‌ها را خوردند و پوست‌هاي آن را دوباره داخل كيسه ريختند و مابين پتوها قرار دادند. يك روز كه براي‌مان مهمان آمد، مادرم به سراغ خوراكي‌ها رفت تا پسته جلوي مهمان‌ها بگذارد اما با يك كيسه پر ازپوست پسته مواجه شد. بين پتوها و لحاف‌ها هم، مخفيگاه خوبي براي پنهان كردن خوراكي‌ها نبود.

  • ايراني بخريم يا خارجي؟

تنوع پتو و لحاف، در بازار بسيار زياد است و كشورهاي مختلفي اين محصول را توليد مي‌كنند. بسياري از افراد تصور مي‌كنند كه پتو و لحاف‌هاي وارداتي، از پتو و لحاف‌هاي ايراني بهتر هستند درحالي‌كه اينطور نيست. حتي گاهي روي يك پتوي وارداتي نوشته شده كه درصد پلي‌استر آن كم است درحالي‌كه درصد پلي‌استر بيشتري دارد. اغلب محصولات ايراني، از نظر كيفيت در سطح مطلوبي قرار دارند و با اطمينان مي‌توان آنها را خريد.

  • قيمت

قيمت پتو و لحاف در مراكز مختلف، متفاوت است و به جنس آن بستگي دارد. قيمت‌هاي زير حدودي و مربوط به لحاف و پتوي ايراني هستند. توجه داشته باشيد كه هر چه تعداد تكه‌هاي همراه با لحاف (روبالشتي، ملحفه، كوسن) بيشتر باشد، قيمت آن بيشتر خواهد شد.
پتو يك نفره 9كيلويي حدود 80هزار تومان
پتو دو نفره 9كيلويي حدود 160هزار تومان
لحاف يك نفره حدود 150هزارتومان
لحاف دو نفره حدود 250هزار تومان

کد خبر 357322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha