دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: اوایل خرید میز غذاخوری برای خانه یک کار تجملاتی محسوب و خود میز هم در ردیف کالای لوکس دسته‌بندی می‌شد اما حالا چند سالی می‌شود که خرید یک میز ناهارخوری حتی دو نفره در بسیاری از منازل، از اوجب واجبات است و خانه‌ها هرقدر هم کوچک باشد بالاخره خانواده جایی برای قراردادن میز در نظر می‌گیرد.

میز و صندلی

میزهایی که امروزه یکی از پرکاربردترین وسایل خانه هستند و شما قرار است در طول روز چندساعتی را گرد این میز جمع شوید. بنابراین انتخاب یک میز مناسب و بهینه بسیار مهم است. ما تمام سوالات شما را از آقای رضا اوتادی، فروشنده میز و صندلی غذاخوری پرسیده‌ایم.

  • اندازه‌گیری را فراموش نکنید

در همین ابتدای کار، قبل از اینکه برای خرید میز به بازار بروید، مکانی که قرار است میز را در آن قرار دهید اندازه بگیرید. اینکه چند نفر قرار است دور این میز جمع شوند یا اصلا شما میز چندنفره می‌خواهید و کدام مدل و سبک را می‌پسندید؟ یادتان باشد بهترین مکان برای قراردادن میزغذاخوری جایی است که نور مناسبی داشته باشد. مثلا جایی کنار پنجره چرا که روشن‌بودن میز، موجب می‌شود که آلودگی‏‌ها و کثیفی‏‌ها زود‌تر دیده شوند. نکته‌ بعدی این اینکه اگر خانه یا آپارتمان‌تان خیلی کوچک است و هنوز هم شما اصرار به خرید میز غداخوری دارید بهتر است میزهای تاشو را انتخاب کنید. میزهای تاشو انواع گرد و مستطیل دارند. نوع گرد این میزها را می‌توانید وقتی از میز استفاده نمی‌کنید به صورت کنسول کنار دیوار قرار دهید. اندازه‌ استاندارد میزهای مختلف به اين ترتيب است:

میز گرد
با قطر 90 سانتی‌متر برای 2 نفر
با قطر 100 سانتی‌متر برای 4 نفر
با قطر 142 سانتی‌‌متر برای 8 نفر

میز مستطیل/بیضی
۹۰ در ۱۵۰ سانتی‌متری 6 نفره
۹۰ در ۱۸۰، سانتی‌متری شش تا 8 نفره
۹۰ در ۲۱۴، سانتی‌متری شش تا 8 نفره
۱۲۰ در ۲۴۳ سانتی‌متری، 8 تا 10 نفره
۱۲۰ در ۳۳۵ سانتی‌متری، 12 نفره

میز‌های مربع
96 سانتی‌متری برای 4 نفر
150 سانتی‌متری برای 8 نفر
اول استاندارد بعد خرید

ارتفاع میز باید با مشخصات فیزیکی شما هماهنگ باشد. برای تشخیص استانداردبودن یا نبودن میز بهتر است روی صندلی پشت میز مورد نظرتان بنشینید، بلندی میز تا قسمت زیرین قفسه‌ سینه شما باشد و فاصله‌ آرنج تا بدن نباید بیشتر از 40سانتی‌متر باشد. اگر میز انتخابی‌تان مشخصاتی غیر از اینها داشت بدانید غیراستاندارد است. یعنی اینکه وقتی شما پشت میز می‌نشینید باید احساس راحتی کنید و مجبور نباشید برای خوردن غذا زیاد روی ظرف خم شوید یا میز نبايد آنقدر بلند باشد که احساس خفگی بهتان دست دهد. صندلی‌ها هم باید استاندارد باشند؛ صندلی باید حالتی نرم و راحت داشته باشد و زاویه تشک زیرین تا تکیه‌گاه 90 درجه باشد که هضم غذا به‌راحتی انجام شود. بهتر است صندلی‌هایی که پایه‌های آن با زاویه بزرگی رو به بیرون باز می‌شود ، نخريد. حالت قرارگرفتن این صندلی‌ها در پشت میز بدشکل است و به سادگی موجب گیرکردن پا و لغزیدن می‌شود. از طرفی این نوع پایه معمولا از انواع دیگر ضعیف‌تر است و زود لق می‌شود. این را هم بدانید پهنای صندلی‌ها نباید کمتر از 50 سانتی‌متر باشد چرا که در این صورت، نشستن افراد روی صندلی دشوار می‌شود.

  • پایه‌ها خیلی مهم‌اند

سعی کنید میزهایی را خریداری کنید که پایه‌های آن با میخ، پیچ و مهره و یا دوخت‌های فلزی وصل شده باشد. چرا که بسیاری از میزهای بی‌کیفیت با چسب چوب به میز وصل شده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود پایه و به تبع آن کل میز بعد از مدتی زیبایی و استحكام خود را از دست بدهد. به اندازه‌ بین پایه‌های صندلی‌ها هم خوب دقت کنید. اگر فاصله‌ها غیر طبیعی بود یعنی بیش از حد از هم فاصله داشت، نشانه‌ عدم رعایت استاندارد در ساخت صندلی است. همین فاصله‌ زیاد بین پایه‌ها باعث می‌شود موقع استفاده فشار زیادی به قسمت نشیمن صندلی وارد شود و پایه‌ها خیلی زود از هم بازشوند و دیگر قابل استفاده نباشند یا در بهترین شرایط بعد از گذشتن چند ماه باید تعمیرشان کنید.

  • کدام جنس؟

میزهای موجود در بازار از جنس پلاستیکی، چوبی، پلی‌استری(رزین) و نوع جدید میز ناهارخوری پلیمری ( ABS ) هستند. میزناهارخوری چوبی از انواع چوب روسی، توسکا، سفید، ممرز و چوب راش تولید می‌شود و صد البته چوب راش در انتخاب اول و بعد از آن چوب توسکا و چوب ممرز در رده دوم و سوم قرار دارند. اگر شما به‌دنبال میز ناهارخوری بادوام و در عین حال محکم و ظریف و استاندارد هستید حتما میز نهارخوری‌اي را که از چوب راش تهیه شده خریداری کنید، اگر می‌خواهید کیفیت معمولی، ظریف و قیمتی مناسب داشته باشد، انتخابتان میان چوب توسکا و یا ممرز باشد. میز و صندلی‌های پلی استری آینده‌ خوبی در انتظارشان نیست، چون خیلی زود می‌شکنند، اگر هم شما خیلی با سلیقه باشید باز هم احتمال ترک خوردنش زیاد است. اما میز‌های غذاخوری پلیمری، ضد آب و ضد ضربه هستند و چون با پیچ و مهره به هم متصل شده‌اند، در صورت خراب شدن یکی از قطعات میز می‌توانید به‌راحتی قطعه‌ آسیب‌دیده را با قطعه‌ جدید تعویض کنید. این میزها در برابر میزهای چوبی کمی گران‌تر هستند، چرا که برای ساخت این میز و صندلی‌ها از تکنولوژی روز مواد استفاده شده است.

  • کدام پارچه؟

انتخاب جنس و رنگ پارچه هم بسته به رنگ و سبک دکوراسیون منزل‌ شما دارد. اما اگر فرزند کوچکی در خانه دارید بهتر است از روكش‌های چرمی (طبیعی یا مصنوعی) استفاده كنید تا نگهداری از روكش صندلی‌ها راحت باشد و از انتخاب پارچه‌های چندلایه یا پارچه‌های پرزدار مانند مخمل دوری كنید. اما اگر با این نوع پارچه‌ها موافق نیستید بهتر است صندلی‌هایی را انتخاب کنید که قسمت نشیمن یا پشتی آن قابل تعویض باشد.

  • چرا روميزي بيندازيم؟

میز‌ها به دلیل اینکه به طور معمول در نزدیکی آشپزخانه قرار دارند، برای قراردادن بعضی از لوازم مانند کلید، کیف پول، بسته‌های خرید و پلاستیک میوه که همگی دارای آلودگی‏های زیادی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر میز در آشپزخانه باشد، ممکن است در زمان آشپزی نیز از آن استفاده کنید. در این صورت، همواره سطح میز با مواد خام مانند مرغ و ماهی، گوشت، تخم‏مرغ یا گل و لای سبزی آلوده می‌شود. بنابراین اگر روی میزی که در آشپزخانه گذاشته‌اید، غذا می‌‏خورید بهتر است هنگام غذاخوردن روی آن، سفره پهن کنید.

  • خرید صندلی‌های اضافی

برای میزهای گرد یا بیضی می‌توانید یک یا دو صندلی اضافه هم سفارش دهید. قیمت این صندلی اضافه چندان فرقی با صندلی‌های دور میز ندارد. اگر مدل صندلی‌ها با مبلمان‌تان همخوانی دارد می‌توانید از آن به عنوان صندلی میزبان هم استفاده کنید. البته می‌توانید خیلی هم در قید همخوانی نباشید.
قیمت هر عدد صندلی بسته به نوع جنس و شرکت تولیدکننده و البته انتخاب شما از 70 تا 300 هزارتومان است.
قیمت یک عدد میز 4 نفره بدون صندلی هم از 300 هزار تومان شروع می‌شود.

  • چند بخریم؟

میز و صندلی 2 نفره معمولی اما با کیفیت، شروع قیمت از 550 هزار تومان.
میز و صندلی 4 نفره، شروع قیمت از 700 هزار تومان.
میز و صندلی 8 نفره، شروع قیمت از يك میلیون و 800 و 12 هزار تومان نفره‌ها از 2 میلیون و 500 هزار تومان.

  • از کجا بخریم؟

اگر ساکن تهران هستید خیابان سهروردی شمالی راسته خوبی برای خرید میزهای جمع ‌و جور است، میزهایی که معمولا به‌راحتی در آشپزخانه قرار می‌گیرند. در این خیابان می‌توانید میزهای تاشوی متنوعی پیدا کنید که به درد آپارتمان‌های کوچک می‌خورند. در خیابان حسن‌آباد و خیابان دلاوران هم با تنوع زیادی از میزهای ناهارخوری رو‌به‌رو خواهید شد، میزهایی با جنس‌ها و اندازه‌های متفاوت که با دکوراسیون‌های مختلف جور درمی‌آیند. اگر هم دوست دارید یک میز غذاخوری خاص داشته باشید باید سراغ گالری‌ها و مغازه‌هایی بروید که اجناس چوبی می‌فروشند. اما این را هم بدانید اجناس این گالری‌ها و مغازه‌ها به دلیل تمام‌چوب بودن میزها و مدل‌های خاص‌شان معمولا قیمت بالایی دارند.

کد خبر 367254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha