دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: شما برای چه به خرید شب عید می‌روید؟ لابد برای اینکه حس می‌کنید شاید ارزان‌تر بخرید و کمی پول ته جیب‌تان بماند.

جیب بری

شايد هم چشم ديدن اينكه بر و بچه‌هاي منزل، بدون رخت و لباس نو باشند را نداريد و خودتان را به آب و آتش مي‌زنيد تا نونوار شوند. اما اگر حساب و كتاب‌تان جور درنيايد، تكليف چيست؟ مثلا پولي توي جيب‌تان گذاشته‌ايد و مي‌رويد خريد، يك دفعه مي‌بينيد كه نيست! شما آمده‌ايد ابروي هزينه‌هاي خانواده را درست كنيد، لاجرم زده‌ايد چشم اقتصاد خانواده را هم كور كرده‌ايد. واقعا جالب است؟ شهرهاي بزرگ، تا دلتان بخواهد مركز خريد و بورس‌هاي ريز و درشت دارد. براي اينكه اين روزهاي خوب، درگير سارقان، كيف‌قاپ‌ها، نبايد زورگيرها و... نشويد، لطفا توصيه‌هاي ما را جدي بگيريد. البته اين به اين معني نيست كه عينك بدبيني به چشمتان بزنيد اما نبايد سهل‌انگاري هم كنيد.

توصيه يكم: هيچ‌كس بهتر از خود شما نمي‌تواند مراقب جيب‌ها و پول‌هايتان باشد؛ يعني توصيه اول اين است كه خودتان به فكر خودتان باشيد و فكر نكنيد چون پليس در اماكن خريد حضور دارد، پس سارقان به اينجا تشريف نياورده‌اند. شش‌دانگ حواستان را جمع كنيد.

توصيه دوم: معمولا هفته آخر اسفندماه، ساعت‌هاي محدوديت كار مراكز خريد را برمي‌دارند تا مردم، فقط ساعت‌هاي روز را براي اين كار انتخاب نكنند. اگر اين اتفاق بيفتد، با خيال راحت‌تر مي‌توانيد به خريد برويد. هر چقدر بيشتر عجله داشته باشيد بيشتر احتمال سرقت پول‌هايتان وجود دارد.

توصيه سوم: مدام كيف نازنين‌تان را جلوي غريبه‌ها باز و بسته نكنيد. سعي كنيد دو دستي كه سهل است، چهاردست و پا كيف‌تان را به‌خودتان بچسبانيد تا يك وقت كسي تنه‌اي نزند و كيف‌تان نقش زمين نشود و بعد، تا به‌خودتان بياييد، ببينيد كه جا‌تر است و بچه نيست.

توصيه چهارم: تا به حال در روزهاي آخر سال، از ايستگاه متروي بازار بالا آمده‌ايد؟ اصلا مردم چسبيده به هم راه مي‌روند. در اين گير و دار، اگر كسي دستش را توي جيب شما بكند، از كجا مي‌خواهيد متوجه شويد؟ لطف كرده و از جابه‌جا كردن و نگهداري پول نقد، جدا خودداري كرده و به عابر بانك، عشق بورزيد.

توصيه پنجم: اگر قصد داريد معامله بزرگي انجام دهيد و در اين ايام پول نقد زياد حمل كنيد، چه چيزي بهتر از چك‌هاي بين‌بانكي؟ باور كنيد آن چند هزار توماني كه براي اين كار پرداخت مي‌كنيد، پول يك ساندويچ فلافل هم نيست. يك لحظه فكر كنيد اگر پول‌تان را بزنند، ‌چه كار خواهيد كرد با هزينه‌هاي دم عيد؟

توصيه ششم: سعي كنيد خيلي مراقب اطرافيان‌ خود باشيد. منظورمان اطرافيان غريبه است. كسي اگر تنه زد و رفتار مشكوكي داشت، الكي دعوا راه نيندازيد. دعوا راه انداختن، ترفند بعضي از سارقان است. خيلي خونسرد باشيد. اگر مي‌توانيد، كيف هم نبريد بلكه توي يك جيب خيلي مخفي و امن، پول‌هاي خود را جاسازي كنيد.

توصيه هفتم: مورد داشته‌ايم كه طرف از بانك پول گرفته، سوار يك ماشين شخصي شده، بعد راننده از او خواسته كه آينه بغل را درست كند يا در را بازوبسته كند و در همين وضعيت جيب طرف را خالي كرده؛ به همين راحتي. اگر پول نقد داشتيد و سوار ماشين شديد، مواظب اين ترفندهاي ظريف هم باشيد.

توصيه هشتم: مورد داشته‌ايم كه طرف اداي خارجي‌ها را درآورده است، بعد آمده و كلي زبان ريخته و تقاضاي مشاهده پول‌ها و چك‌پول‌هاي ايراني را كرده. مالباخته هم براي نشان دادن مهمان‌نوازي ايرانيان، پول را به شخص غريبه داده و ناگهان، كف‌زني اتفاق افتاده و مقداري از پول به باد رفته است.

توصيه نهم: البته مأموران عزيز پليس كاملا قابل احترام‌اند، ولي خود اين مأموران سفارش مي‌كنند اگر كسي خودش را مأمور پليس يا نماينده ارگاني معرفي كرد و قصد تفتيش بدني شما را داشت، از او كارت مطالبه كنيد. شب‌ها و روزهاي منتهي به عيد، روزهاي اوج كار و بار سارقان هم هست؛ يادتان باشد.

توصيه دهم: اگر وسايل و چيزهايي خريده‌ايد، سعي كنيد آنها را توي دست و پا نگذاريد كه يكي از راه بيايد و دست بيندازد و يكي از آنها را ببرد. اگر نمي‌توانيد با خودتان جابه‌جايش كنيد، يكي از اعضاي خانواده را براي مراقبت از آنها، بگماريد.

  • پليس در مراكز خريد

نيروهاي پليس در چنين روزهايي، حسابي خودشان را آماده مقابله با بي‌نظمي و سارقان كرده‌اند. پليس و حضور فيزيكي‌اش در هر نقطه از شهر، به‌طور ضمني نشانگر امنيت است. وقتي نيروهاي پليس در جايي حضور دارند، شما با خيال راحت مي‌توانيد به خريد برويد، فعاليت‌هاي اجتماعي‌تان را سر و سامان ببخشيد و اگر مزاحمتي برايتان پيش آمد، با خيال راحت نيروهاي پليس را در جريان امر بگذاريد. حالا كه به روزهاي نوروز نزديك شده‌ايم و اوج مراجعه مردم به مراكز خريد و بورس‌ها و نيز بازار تهران را مشاهده مي‌كنيم، طرح‌هاي ضربتي پليس نيز اجرايي شده؛ پليس پيشگيري ناجا در آستانه آغاز خريدهاي نوروزي، طرح‌هاي ويژه‌اي براي تأمين امنيت مراكز خريد اجرايي كرده و خواهد كرد. طبق اطلاعات رسيده، كلانتري‌ها، سركلانتري‌ها و فرماندهان انتظامي دستورالعمل طرح‌هاي ويژه تأمين امنيت خريد شب عيد را دريافت كرده‌اند. نه‌تنها پليس پيشگيري، بلكه تمامي يگان‌هاي انتظامي برنامه‌هاي ويژه‌اي براي تأمين نظم و امنيت در حوزه انتظامي و ترافيكي، ويژه خريدهاي شب عيد اجرا مي‌كنند. پليس همچنين با درخواست از شهروندان جهت استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي به آنها در مورد ناامني استفاده از خودروهاي غيرعمومي براي جابه‌جايي در شهر هشدار داده است.

کد خبر 364927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha