چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - میرمحمد ابراهیم یزدانی: فضای مجازی دارای زرق و برق و جذابیت‌های فراوانی است که مخاطب‌های بسیاری را جذب خود کرده و روزانه ساعت‌های زیادی را در آن می‌گذرانند.

فرماندهی  با خودتان

شبکه‌های اجتماعی همه جا، در هر موقعیتی و به سرعت برای ما قابل دسترسی هستند.

اين سرعت باعث شده تا زمان و مكان از دست خيلي از ما خارج شود. مديريت زمان و اولويت‌بندي كارهاي روزمره‌مان در استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي موضوعي است كه اگر بر آن مسلط شويم به آساني مي‌توانيم به كارهاي روزمره برسيم و در عين حال از اين فضا استفاده كنيم. ما نيز در اينجا به بررسي ابعاد مختلف اين قضيه پرداخته‌ايم.

  • آسيب‌هايي كه مي‌بينيم!

طبق تحقيقاتي كه صورت گرفته ميانگين وقتي كه ايراني‌ها در روز براي فضاي مجازي خود مي‌گذارند چيزي بين 5تا 9ساعت است و اين درحالي است كه به‌طور ميانگين هر ايراني حداقل در يك شبكه اجتماعي عضو است. پس چنين موضوعي مي‌تواند خسارت‌هاي زيادي را هم به همراه داشته باشد؛

بازماندن از امور روزمره: اين نخستين مشكلي است كه كاربران معتاد به فضاي مجازي با آن مواجه مي‌شوند و در طولاني‌مدت مي‌تواند زندگي آنها را مختل كند.

اختلال در روابط اجتماعي: وقتي يك‌سوم از وقت شما در گوشي همراه‌تان مي‌گذرد ديگر نمي‌شود توقع داشت كه رابطه‌اي عادي با افراد جامعه داشته باشيد؛ به مرور گوشه‌گيري را به در جمع‌بودن ترجيح مي‌دهيد و همين باعث افسردگي مي‌شود.

تداخل در زمان خواب: اگر درگيري ذهني به‌خاطر كار زياد و حضور فعال در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي را هم كنار بگذاريم دانشمندان بارها و بارها تأكيد كرده‌اند كه نگاه‌كردن به گوشي تلفن همراه به‌خصوص قبل از خواب باعث مي‌شود چشم‌ها به مغز فرمان دهند كه هنوز وقت خواب نرسيده است و همين مسئله باعث مي‌شود فرد دير به خواب برود و با كمبود خواب مواجه شود.

افتادن در دام سودجويان: يا خودمان شاهد بوده‌ايم و يا در صفحات حوادث روزنامه‌ها ديده‌ايم كه كلاهبرداران اينترنتي مي‌توانند از طريق عضويت افراد در چند شبكه اجتماعي به اطلاعات شخصي و حتي بانكي آنها دست پيدا كنند و با راهكارهاي خود از آنها سوء‌استفاده كنند. اين شايد يكي از ملموس‌ترين اتفاقات در فضاي مجازي باشد كه ناشي از عدم‌مديريت زماني درست در فضاي مجازي است.

  • نرم‌افزارهاي كاربردي

گاهي اوقات عدم‌مديريت صحيح نرم افزارهاي كاربردي كه روي گوشي تلفن‌همراه خودمان نصب مي‌كنيم باعث مي‌شود نتوانيم زمان خودمان را به خوبي مديريت كنيم و غرق در اين نرم‌افزارها شويم. پس گام اول اين است كه نرم‌افزارهاي خودمان را مديريت كنيم و به جاي اينكه از چندين شبكه اجتماعي و نرم‌افزار تحت وب استفاده كنيم؛ با يك برنامه‌ريزي، ارتباطات خود را بر بستر يك نرم‌افزار ادامه دهيم. همچنين شما يكسري نيازمندي‌هايي داريد؛ پس سعي كنيد در فضاي مجازي و وبگردي‌ها يا كانال‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي عضو هستيد، به‌دنبال نيازهاي خود باشيد؛. علاوه بر اين اگر عضو گروهي مي‌شويد اول از همه ويژگي‌ها و اهداف گروه را بخوانيد، سپس عضو شويد و استفاده از فضاي مجازي را در راستاي افزايش اطلاعات و پيشبرد اهدافتان قرار دهيد مثلا گروه‌هاي دانشگاهي، كانال اساتيد و... و از اتلاف وقت براي امور غيرضروري جلوگيري كنيد.

کد خبر 362181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha