دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: از لوازم ضروری که در هرجایی، به‌ویژه در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد چسب‌زخم، لوازم ضدعفونی، گاز استریل و... است.

مرهم زخم‌‌ها باش

همه اينها نقش مهمي در پيشگيري از عفونت دارند به همين دليل انتخاب بهترين نوعشان، بسيار مهم است. شايد خيلي از افراد هنگام خريد چنين چيزهايي، توجه چنداني به جنس، كارايي و نوع آنها نداشته باشند، درحالي‌كه توجه به اين نكات مي‌تواند در روند بهبود زخم‌ها بسيار مفيد و مؤثر باشد. البته به‌كار بردن چنين گزينه‌هايي فقط براي زخم‌هاي معمولي، منطقي به‌نظر مي‌رسد و در زخم‌هاي عميق كه احتمال عفونت در آنها بالاست، بايد حتما از پزشك كمك گرفت.

  • چسب زخم

چسب‌زخم‌ پارچه‌اي و دردسرهايش
شايد خيلي از افراد تصور كنند كه چسب‌هاي زخم تنوع چنداني ندارند درحالي‌كه انواع و اقسام چسب‌هاي زخم در بازار وجود دارند كه هر كدام داراي ويژگي خاصي هستند. چسب‌زخم‌‌هاي معمولي كه به رنگ كرم ديده مي‌شوند، بيشتر براي زخم‌هاي غيرعمقي كاربرد دارند. اين دسته از چسب‌زخم‌ها براي طولاني‌مدت نبايد روي زخم قرار بگيرند چون در ساخت آنها از مقداري پارچه استفاده مي‌شود و خيلي راحت رطوبت را به‌خود جذب مي‌كنند بنابراين نه‌تنها طولاني مدت به بهبود زخم كمك نمي‌كنند بلكه تبديل به منبعي براي جذب ميكروب مي‌شوند. اين دسته از چسب‌ها درصورتي كه قرار باشد روي انگشت چسبانده شوند، يك مزيت مهم نسبت به چسب‌هاي غيرپارچه‌اي دارند و آن هم اينكه به‌راحتي مي‌توان انگشت را خم كرد. اگر قصد خريد چنين چسب‌زخم‌هايي داريد، حتما بسته‌هاي بزرگي كه در آنها تعداد زيادي چسب وجود دارد بخريد تا چسب زخم را با فواصل كم تعويض كنيد. خريد چسب‌زخم‌هايي كه تعداد آنها در جعبه زياد است صرفه اقتصادي بيشتري هم دارد.

چسب‌زخم‌‌هايي براي عبور آب
چسب زخم‌هاي مرغوبي در بازار وجود دارند كه مي‌توانند آب را از خود عبور بدهند و در نتيجه باعث مي‌شوند رطوبت تجمع يافته روي پوست به راحتي بخار شود و از بين برود. اين دسته از چسب زخم‌ها را مي‌توان براي مدت طولاني‌تري روي زخم قرار داد و مانند چسب‌هاي پارچه‌اي نياز به تعويض مداوم ندارند.

چسبي براي حساس‌ها
برخي از افراد پوست‌هاي حساسي دارند و به‌راحتي دچار حساسيت مي‌شوند اين دسته از افراد بايد هنگام خريد چسب زخم، به ضد‌حساسيت بودن آن توجه كنند. اين چسب‌هابا قيمت بالاتري به فروش مي‌رسند.

چسب‌هاي لوله‌اي
برخي از چسب‌ها در بازار وجود دارند كه از كتان ساخته مي‌شوند و به‌صورت لوله‌اي (رول) هستند. اين دسته از چسب‌زخم‌ها با ابعاد مختلفي به فروش مي‌رسند كه متداول‌ترين آنها 10سانتي‌متر در 10سانتي‌متر است. اين چسب‌ها را مي‌توان براي زخم‌هاي غيرعميق كه نياز به پاسمان ندارند استفاده كرد. در برخي موارد از اين دسته چسب‌ها، براي جاي زخم ناشي از ليزر نيز استفاده مي‌كنند. البته در چنين مواردي بايد با مشورت پزشك از پمادهاي آنتي‌بيوتيك نيز استفاده كرد.

چسب نواري كاغذي
چسب‌هايي با نام تري‌ام (3M) در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسند كه از آنها معمولا براي فرم‌دهي بيني بعد از جراحي استفاده مي‌كنند. چسب‌هاي تري‌ام را نبايد مستقيما روي زخم‌ها زد چون به‌شدت چسبنده هستند و باعث آسيب به زخم و آلوده‌شدن آن مي‌شوند. چسب‌هاي تري‌ام را مي‌توانيد در مواردي كه مي‌خواهيد گاز استريل را روي زخم بچسبانيد، استفاده كنيد.

چسب با تكنولوژي نانو
امروزه تنوع چسب‌زخم در بازار بسيار زياد است و چسب‌هايي كه از الياف نانو ساخته شده‌اند را به‌راحتي مي‌توانيد از داروخانه‌ها تهيه كنيد. چسب‌زخم‌هاي نانو مي‌توانند بخار را از خود عبور بدهند؛ ضمن اينكه ضدآب و ضد‌حساسيت هستند و دغدغه‌اي براي خيس شدن آنها وجود ندارد. اين دسته از چسب زخم‌ها با قيمت بالاتري نسبت به چسب‌هاي معمولي به فروش مي‌رسد.

قيمت(تومان):
چسب زخم معمولي: هر عدد 200چسب زخم نانو: هر عدد هزار
چسب تري‌ام (3M): هر عدد 2هزارچسب‌ لوله‌اي 10در 10سانتي‌متر: 15هزار

  • گازاستريل

با پماد يا بي‌پماد؟
گازاستريل هم مانند چسب‌زخم در ابعاد و انواع مختلفي به فروش مي‌رسد اما بسياري از انواع آن تنها براي مراكز درماني و بيمارستان‌ها كاربرد دارد. گازاستريل را مستقيما مي‌توان بعد از ضد‌عفوني و پاكسازي پوست، بدون هيچ دغدغه‌اي روي پوست گذاشت. گازاستريل‌هايي با ابعاد 10در 10سانتي‌متر و با 8لايه‌، معمولا بيش از ساير گاز‌هاي‌استريل كاربرد دارند. چنانچه زخم، ناشي از سوختگي باشد، حتما قبل از پانسمان آن بايد با پزشك مشورت كرد. گازهاي استريلي كه براي سوختگي‌ها در بازار به فروش مي‌رسند يك تفاوت عمده با گازهاي استريل معمولي دارند، اين دسته از گازها، داراي پمادها و كرم‌هاي مخصوصي هستند كه از چسبيدن گاز روي زخم ناشي از سوختگي جلوگيري مي‌كنند.

پنبه‌اي‌هاي مرغوب
هرچه پنبه به‌كار رفته در توليد گازاستريل بيشتر باشد، نرم‌تر و مرغوب‌تر خواهد بود ولي معمولا روي بسته‌بندي اغلب گازاستريل‌ها به مقدار پنبه به‌كار رفته در آنها اشاره‌اي نشده، به همين دليل تنها راه براي تشخيص اين مسئله، خريد يك گازاستريل و لمس آن است.

هرچه بيشتر بهتر
خريد تعداد گازاستريل، به وضعيت خونريزي و زخم بستگي دارد و اگر اين احتمال وجود داشته باشد كه زخم ديرتر بهبود پيدا كند، بايد گاز استريل را به‌صورت جعبه‌اي خريداري كرد. اما در شرايطي كه سرعت بهبود زخم سريع باشد، خريد گازاستريل به‌صورت تكي منطقي‌تر به‌نظر مي‌رسد چون شرايط نگهداري گاز استريل بسيار اهميت دارد و درصورت ايجاد هرگونه سوراخ روي بسته‌بندي، بايد آن را دور انداخت.

قيمت:
گاز استريل معمولي 8لايه با ابعاد 10سانتي‌متر در 10سانتي‌متر: هر عدد حدود 270تومان

  • ضدعفوني‌كننده

بتادين هميشه خوب نيست
يكي از متداول‌ترين ضدعفوني‌كننده‌هايي كه در بازار وجود دارد، بتادين است. بتادين را نبايد براي زخم‌هاي عميق خريداري و استفاده كرد چون باعث افزايش التهاب و تحريك زخم خواهد شد. بتادين تنها در زخم‌هاي سطحي و در شرايطي كه پزشك آن را توصيه كرده است كاربرد دارد.

محلول‌ بخريم؟
محلول‌هاي ضدعفوني‌كننده زيادي در بازار وجود دارند كه مي‌توان از آنها براي ضدعفوني كردن زخم‌ها و جراحات جزئي استفاده كرد. اين دسته از محلول‌هاي ضدعفوني را مي‌توان به راحتي روي گازاستريل گذاشت و گازاستريل آغشته شده به محلول را روي زخم قرار داد. محلول‌هاي ضدعفوني، ممكن است در زمان ريختن روي گازاستريل تا حدود زيادي هدر بروند، به همين دليل در شرايطي كه قرار است براي مدت طولاني از اين دسته از محلول‌ها استفاده كنيد، بسته‌بندي بزرگ آن را بخريد تا صرفه اقتصادي بيشتري داشته باشد.

اسپري‌ها بهترند
مواد ضدعفوني‌كننده به‌صورت اسپري نيز در بازار موجود هستند. اسپري‌هاي ضدعفوني‌كننده براي تميز كردن زخم مي‌توانند گزينه بهتري باشند چون به نسبت محلول‌هاي ضدعفوني‌كننده كم‌مصرف‌تر به‌حساب مي‌آيند. برخي از اسپري‌هاي ضدعفوني‌كننده، با خاصيت ترميم‌كننده به فروش مي‌رسند كه اين مسئله در مورد همه اسپري‌ها چندان مصداق ندارد و تنها جنبه تجاري دارد. گاهي ممكن است جاي زخم روي پوست باقي بماند، به همين دليل در چنين شرايطي به جاي اطمينان به اين دسته از ضدعفوني‌كننده‌ها، بايد حتما با پزشك مشورت كرد.

نانو به دادتان مي‌رسد
برخي از ضدعفوني‌كننده‌ها با فناوري نانو تهيه و توليد مي‌شوند كه اغلب به‌صورت اسپري هستند. اين دسته از ضدعفوني‌كننده‌ها مي‌توانند سرعت بهبود زخم را افزايش بدهند؛ ضمن اينكه احتمال برجاي ماندن جاي زخم را به حداقل ممكن مي‌رسانند. اسپري‌هاي ضدعفوني‌كننده زخم كه با فناوري نانو ساخته مي‌شوند، قيمت زيادي دارند ولي به نسبت ساير اسپري‌ها، قابل اطمينان‌ترهستند.

پماد‌هايي براي ضدعفوني
پمادهاي زيادي براي ضدعفوني زخم به فروش مي‌رسند كه بيشتر آنها خاصيت آنتي‌بيوتيكي دارند. اين دسته از پمادها به ضدعفوني زخم بسيار كمك مي‌كنند اما بايد با شرايط خاصي طبق دستور پزشك مصرف شوند و استفاده طولاني مدت از آنها نيز منطقي به‌نظر نمي‌رسد.

الكل‌دار نخريد
برخي از مواد ضدعفوني‌كننده حاوي الكل هستند، اين دسته از ضدعفوني‌كننده‌ها را نبايد مستقيم داخل زخم ريخت و تنها براي اطراف زخم كاربرد دارند. ضدعفوني‌كننده‌هاي حاوي الكل، مناسب ضدعفوني زخم‌هاي ناشي از سوختگي نيستند چون زخم را خشك خواهند كرد.

قيمت(تومان):
بتادين: 60سي‌سي حدود 3هزار
محلول ضدعفوني كننده: حدود 8هزار
اسپري زخم: بسته به كارخانه توليدكننده آن، حدود 16هزار
اسپري زخم نانو: حدود 50هزار

کد خبر 364115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha