دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

این روزها دولت آمریکا در فضای تنش‌آلودی تنفس می‌کند که در تاریخ این کشور هیچگاه سابقه نداشته است.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ،

رسانه‌ها دائما مشغول رصد اظهارنظرها و اقدامات دولت جديد هستند؛ دولتي كه از همان ابتداي استقرارش با آنها سر جنگ داشته است. طي 3هفته‌اي كه از آغاز به‌كار دولت جديد مي‌گذرد، دونالد ترامپ چهل و پنجمين رئيس‌جمهور آمريكا، اغلب خود كانون بحران و تنش در فضاي سياسي اين كشور بوده است اما غيراز او، چهره‌هاي جنجالي تيمش هم كم نيستند. مايكل فلين، مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور اكنون مورد توجه قرار گرفته است؛

فردي كه «شوراي امنيت ملي آمريكا» با حضور او اكنون آشفته‌ترين روزهايش را تجربه مي‌كند. فلين 57سال دارد و ژنرال بازنشسته ارتش است. او بين سال‌هاي 2012و 2014رئيس «سازمان اطلاعات دفاع» آمريكا و در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي از مشاوران اصلي ترامپ بود. فلين همچون ترامپ به همكاري نزديك با مسكو اعتقاد دارد. روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارشي به آشفتگي حاكم بر شوراي امنيت ملي آمريكا پرداخته است.

شوراي امنيت ملي آمريكا آشفتگي بي‌سابقه‌اي را تجربه مي‌كند؛ نهادي كه در تعيين سياست‌هاي رئيس‌جمهور آمريكا براي تعامل با جهان خارج نقش محوري ايفا مي‌كند. 3هفته از ورود دونالد ترامپ به كاخ سفيد مي‌گذرد و طي اين مدت، كاركنان اين نهاد هر روز را با مرور توييت‌هاي او آغاز كرده‌اند. آنها توييت‌هاي رئيس‌جمهور را مي‌خوانند و سپس تمام روز را درگير آن هستند كه ببينند چطور بايد سياست‌هاي كلان كشور را با آنها هماهنگ كنند.

بسياري از كارشناسان شوراي امنيت ملي آمريكا ديگر در جريان مذاكرات رئيس‌جمهور با روساي جمهور ديگر كشورها قرار نمي‌گيرند. برخي حتي براي ارتباط با همكاران‌شان به مكالمه‌هاي رمزگذاري شده رو آورده‌اند چرا كه خبرها حاكي از آن است كه مشاوران ارشد ترامپ به‌دنبال اجراي طرحي براي «پايش تهديدهاي داخلي» در دولت هستند؛ طرحي كه امكان شنود و نظارت بر عملكرد كاركنان نهادهاي امنيتي را فراهم مي‌كند.

از زماني كه آژانس امنيت ملي آمريكا اعلام كرد صداي ضبط شده فلين را در تماس تلفني‌اش با سفير روسيه در واشنگتن در اختيار دارد، موقعيت خود او هم در شوراي امنيت ملي آمريكا به خطر افتاده است. گفته مي‌شود مايكل فلين، پيش از ورود ترامپ به كاخ سفيد، در مورد لغو تحريم‌هاي روسيه قول‌هايي به سفير اين كشور داده است.

زماني كه رسانه‌ها در مورد اين اقدام فلين جنجال به پا كردند، مايك پنس، معاون ترامپ، در گفت‌وگو با يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني آمريكا به مردم اين كشور اطمينان داد كه هيچ مكالمه‌اي در مورد روابط واشنگتن و مسكو بين فلين و سفير روسيه رد و بدل نشده است. فلين به پنس گفته بود كه اين تماس تلفني كاملا غيررسمي و براي تبريك كريسمس بوده است. با انتشار خبر وجود فايل صوتي اين مكالمه، اكنون فلين به دروغگويي هم متهم شده است. آينده فلين اكنون در گرو انتشار يا عدم‌انتشار اين فايل صوتي است.

كاركنان شوراي امنيت ملي آمريكا از وزارت خارجه، وزارت دفاع و ديگر سازمان‌هاي دولتي مي‌آيند و هر زمان رئيس‌جمهور جديدي وارد كاخ سفيد مي‌شود، تغييرات گسترده در اين نهاد اجتناب‌ناپذير است. باراك اوباما زماني كه به قدرت رسيد، مشاور امنيت ملي‌اش را كه يك ژنرال 4ستاره ارتش بود كنار گذاشت؛ چرا كه نگاه او با چارچوب سياست‌هاي دولت جديد آمريكا همخواني نداشت. پيش از او در دو‌ره بوش هم تغييراتي در شوراي امنيت ملي آمريكا انجام شد كه خود عامل بحران بود. در آن زمان، درگيري ميان چهره‌هايي چون ديك چني، دونالد رامسفلد و كالين پاول زبانزد بود اما مشكل در دوره رياست‌جمهوري ترامپ چيز ديگري است. سياست خارجي ترامپ را توييت‌هايش شكل مي‌دهد و اين بي‌سابقه‌ترين رويكرد در ميان روساي جمهور آمريكاست.

شوراي امنيت ملي آمريكا در بدنه خود نيز دچار بحران شده است. بسياري از كاركنان اين سازمان تمايلي به‌كار با دونالد ترامپ و تيم او ندارند و با ورود تيم جديد، ترجيح داده‌اند به سازمان خود بازگردند. بيشتر نيروهاي جديد اين نهاد، برخلاف گذشته، از وزارت دفاع آمده‌اند. آنها در واقع نيروهاي فلين در زمان حضورش در ارتش و سازمان اطلاعات دفاع هستند. به همين دليل است كه بسياري از طرح‌هاي اوليه شوراي امنيت ملي آمريكا طي هفته‌هاي اخير طرح‌هاي نظامي بوده است تا ديپلماتيك.

گفته مي‌شود باراك اوباما بيشتر طرفدار گزارش‌هاي جزئي در مورد مسائل مختلف بود؛ چيزي بين 5تا 6صفحه. دونالد ترامپ اما گزارش‌هايش را در يك صفحه مي‌خواهد؛ آن هم با گراف و نقشه.طي 3هفته گذشته دونالد ترامپ سرگرم امضاي دستورهاي اجرايي بوده است كه خود جنجال‌هاي فراوان به پا كرده‌اند. آشفتگي موجود در شوراي امنيت ملي آمريكا باعث شده اين دستورها بدون رويت مايك پومپئو، رئيس سازمان سيا و جيمز متيس، وزير دفاع، اعلام شوند. در پاره‌اي موارد اين دو حتي از وجود دستورهاي اجرايي رئيس جمهور خبردار نشده‌اند و از رسانه‌ها اخبار را دريافت كرده‌اند.

كاركنان شوراي امنيت ملي آمريكا هميشه از ميان كاركشته‌ترين و باتجربه‌ترين نيروهاي سازمان‌هاي ديگر انتخاب مي‌شده‌اند. فلين چندي پيش در جمع كاركنان جديد اين سازمان گفته بود كه حضورشان در شوراي امنيت ملي را غنيمت بشمرند؛ چرا كه اين حضور مي‌تواند تجربه خوبي براي آنها در زندگي شخصي و مراحل بعدي كاري‌شان در سازمان‌هاي ديگر باشد. اين نگاه، به تنهايي براي درك وضعيت اين روزهاي شوراي امنيت ملي آمريكا كافي است.

  • ساختار شوراي امنيت ملي آمريكا

شوراي امنيت ملي آمريكا داراي بخش‌هاي متعددي است كه هر‌كدام صدها نفر كارمند دارند. اين مراكز در زمينه‌هاي مختلف امنيتي از مبارزه با تروريسم گرفته تا سياست خارجي، برنامه هسته‌اي و جنگ و صلح به رئيس‌جمهور مشاوره مي‌دهند. شوراي امنيت ملي آمريكا در سال 1947به دستور ترومن پايه‌گذاري شد و رياست آن به‌عهده رئيس‌جمهور است.

معاون رئيس‌جمهور، وزير خارجه، وزير دفاع، وزير انرژي، مشاور امنيت ملي و وزير خزانه‌داري از اعضاي اين شورا هستند. ترامپ براي نخستين‌بار استفان بنون، استراتژيست ارشد خود در كاخ سفيد را كه چهره‌اي جنجالي است به عضويت شوراي امنيت ملي آمريكا در‌آورده است.

کد خبر 361991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha